KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Nové bezpečnostní prvky na stavbách. Skanska přichází s vlastními inovacemi.

Nové bezpečnostní prvky na stavbách. Skanska přichází s vlastními inovacemi.

Publikováno: 16.5.2017
Rubrika: Zajímavosti

Stavebnictví jako pracovní obor patří podle posledních zveřejněných statistik Českého statistického úřadu (ČSÚ) mezi velmi rizikové činnosti, pro společnost Skanska je proto bezpečnost na stavbách jedním ze zásadních témat a hlavní hodnotou společnosti. Každoročně tak přichází s novinkami v této oblasti, na jejichž vývoji se sama podílí.

Podle ČSÚ skončilo kvůli pracovnímu úrazu ve zdravotní neschopnosti delší než tři dny za první pololetí roku 2016 bezmála 1 500 stavebních dělníků. Přesto stavebnictví nepatří k nejrizikovějším profesím. Pro představu například  ve zpracovatelskému průmyslu se ve stejném období loňského roku zranilo bezmála 11 000 osob.

Mezi nejnebezpečnější činnosti patří práce ve výškách, zdvihací operace, zemní práce a použití těžké mechanizace zahrnující výkopové práce. Skanska neustále hledá nová řešení a například pro jištění při pracích ve výškách používá systém alsipercha připomínající šibenici uchycenou na speciálních patkách, které jsou již nedílnou součástí projektové dokumentace a pracovníky jistí pomocí postroje. Pokud by došlo k pádu, systém se ihned zablokuje a člověka zachytí. U jeřábů používá Skanska blokovací zařízení, které zabraňuje kolizi jeřábů a tím střetu břemen. Inovací z dílny společnosti jsou také tzv. Safety pointy, vymezená místa na stavbě, v nichž mohou pracovníci bezpečně telefonovat, v případě zranění tam naleznou lékárničku a v nouzi mohou spustit alarm pro celou stavbu. Jinak je na stavbě telefon z důvodu bezpečnosti přísně zakázán! Tyto prostory bylo z výšky těžké rozlišit od jiných míst na staveništi. Proto jsou jejich střechy natřeny zeleně reflexní barvou, aby byly ihned rozpoznatelné i pro jeřábníky.

Povinná výbava každého dělníka

Povinností a již rutinou nejen pro dělníky Skanska, ale i zaměstnance subdodavatelů jsou vyztužené pracovní boty, helma, reflexní vesta, rukavice a brýle. Pro specifické činnosti jsou pak doplněny dalšími prostředky, například sluchátky nebo respirátorem. Pro vše je dán jasný postup. U sváření musí pracovníci například reflexní vestu sundat a vzít si svářecí kuklu a speciální rukavice. Podobné je to při manipulaci s chemikáliemi, kdy musejí být brýle a rukavice odolné proti poleptání.

Plánování

Každý vedoucí pracovník vždy ráno před zahájením práce probere s vedením stavby aktuální činnosti a rizika pro ten daný den, s nimiž následně seznámí své pracovníky. Ti pak na tzv. start kartě stvrdí, že jsou s riziky a použitím povinných ochranných prostředků obeznámeni. „Bezpečnost lidí na stavbě je pro nás prioritou, proto naše standardy ve Skanska jsou ještě přísnější, než zákonné normy. Není to hra o to, být nejlepší. Jde o lidské životy a my si toto velmi dobře uvědomujeme,“ vysvětluje Jakub Kolesár, manažer zodpovědný za bezpečnost ve Skanska, hlavní důvod, proč přistoupila Skanska již před lety k tvrdším opatřením.

Zásadní požadavek v přístupu k bezpečnosti práce je komunikace. Ať již s dělníky, stavbyvedoucími nebo manažery staveb. „Právě oni nám pomáhají pochopit, co a jak dělají a teprve poté můžeme přicházet s návrhy bezpečnostních opatření. Když nevíte, co se jak dělá, není možné takovou činnost udělat bezpečnější. Hledáte řešení společně s nimi. Tak si zaměstnanci více uvědomují skutečnost, že je potřeba se chovat bezpečně. Kvůli sobě i ostatním. Změnit lidské myšlení je vždy to nejtěžší, to aby člověk vzal bezpečnost za svou,“ objasnila Eva Nykodymová, manažerka bezpečnosti a udržitelnosti Skanska.

Týden bezpečnosti

Tento týden je ve Skanska globálně zasvěcen tématu bezpečnosti. Ve dnech od 8. do 14. 5. probíhá Týden bezpečnosti s mottem „Plánuj každý den“ a je zaměřen na to, aby se zaměstnanci na stavbách naučili plánovat dopředu svoji práci s ohledem na bezpečnostní rizika. V průběhu této akce si tak všichni zaměstnanci Skanska po celém světě připomínají důležitost bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a proškolují se v nových bezpečnostních postupech.

Tab. 1 První pětice oborů ve statistice pracovní neschopnosti způsobené pracovními úrazy a trvající déle než tři dny

Odvětví

1. pololetí 2016

2015

2014

Zpracovatelský průmysl

10 717

19 713

18 959

Velkoobchod a maloobchod, opravy a údržba motor. vozidel

2 604

4 796

4 522

Doprava a skladování

2 196

4 099

4 066

Administrativní a podpůrné činnosti

1 461

2 662

2 367

Stavebnictví

1 441

2 954

3 112

Celkem za všechna sledovaná odvětví

24 158

45 621

44 301

Zdroj: Statistiky ČSÚ

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Nové bezpečnostní prvky na stavbách. Skanska přichází s vlastními inovacemi.Nové bezpečnostní prvky na stavbách. Skanska přichází s vlastními inovacemi.Nové bezpečnostní prvky na stavbách. Skanska přichází s vlastními inovacemi.Nové bezpečnostní prvky na stavbách. Skanska přichází s vlastními inovacemi.Nové bezpečnostní prvky na stavbách. Skanska přichází s vlastními inovacemi.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (175x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (80x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (76x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice