Nová podbíječka Unimat ve stáji Skanska
Rubrika: Železniční infrastruktura
Skanska rozšířila své portfolio kolejové mechanizace o nejmodernější typ podbíječky od firmy Plasser & Theurer.
Koncem dubna převzala společnost Skanska novou automatickou strojní podbíječku Unimat 09-4x4/4S. Jde o jeden z nejlépe vybavených strojů svého druhu ve střední Evropě, který podle individuálních požadavků Skanska vyrobila renomovaná rakouská firma Plasser & Theurer.
Výroba stroje trvala zhruba patnáct měsíců. Květen byl ve znamení praktického školení posádky a v současnosti probíhá uvádění do plného provozu.
POPIS STROJE
Univerzální automatická strojní podbíječka ASP 09-4X4/4S pro kontinuální podbíjení traťové koleje i výhybek, včetně výhybek na betonových pražcích, je třídílné vozidlo.
Základem je pracovní díl, který je uložen na dvou dvounápravových podvozcích. Agregátový návěs je přední částí čepově uložen na rámu pracovního dílu a zadní částí je uložen na dvounápravovém podvozku. Pod rámem pracovního dílu mezi podvozky je umístěn třetí díl – satelit, který je v zadní části uložen na dvounápravovém podvozku a přední část se podélně posuvně opírá o rám pracovního dílu. Na satelitu jsou umístěny hlavní pracovní orgány stroje – zvedací a směrovací agregát, podbíjecí agregáty a zhutňovače za hlavami pražců. Při práci vozidlo jede plynule pomalou rychlostí, satelit postupuje přerušovaně od pražce k pražci.
Pro úpravu geometrie výhybek, především výhybek na betonových pražcích slouží přídavné zvedací zařízení pro zved sousední odbočné větve.
Pro podbití, fixaci odbočné větve výhybky ve zvednuté poloze slouží dělené podbíjecí skříně s možností vysunutí vnější části skříně nad odbočnou větev.
Na obou čelech soupravy je narážecí a spřáhlové ústrojí normální stavby.
Technické parametry:
a) maximální dovolená rychlost
- vlastním pohonem pojezdu 100 km/h
- s použitím hnacího vozidla 100 km/h
b) nejmenší poloměr oblouku (projektovaný) 120 m
c) hmotnost stroje 137,66 t
d) délka přes nárazníky 33 440 mm
e) výška nad temenem kolejnice 41 50 mm
f) šířka 3 000 mm
g) počet náprav 8
h) motor Caterpillar – typ C27 ACERT
- výkon 597 kW při 2 100 ot/min se systémem pro filtraci sazí
Pracovní režim:
a) nejmenší průjezdný vodorovný poloměr 150 m
b) max. přípustné zborcení koleje na základně 3 metrů 10 mm/m
c) max. přípustné zborcení koleje na základně 9 metrů 5 mm/m
d) max. výškový rozdíl při práci 180 mm
e) max. pracovní vzestupnice 1:100
f) chyba v křivosti koleje na základně 10 m 50 mm (mezi maximy)
g) maximální rychlost jízdy v pracovním režimu s přitlačeným měřícím vozíkem (měřicí jízda zapisovače) 10 km/h
h) výkon při propracování traťové koleje max. 400 m/h
i) výkon při rekonstrukci traťové koleje max. 250 m/h
j) výkon při propracování výhybek max. 6 ks/10 h
k) výkon při rekonstrukci výhybek max. 3 ks/10 h
PROVOZNÍ URČENÍ DRÁŽNÍHO VOZIDLA
Vozidlo je určeno pro:
- výškovou a směrovou úpravu koleje a výhybek metodou zmenšení chyby, nebo v absolutní vztažné přímce při stanovení optimální geometrie koleje mezi pevnými body nebo metodou přesnou pro zajištění projektované geometrické polohy koleje
- zhutnění štěrkového lože pod pražci
- hutnění štěrkového lože za hlavami pražců,
- změření skutečné geometrie koleje s vytištěním grafického záznamu o chybách v geometrii koleje,
- jízdu jako vlak vlastním pohonem pojezdu a tažení drážních vozidel s narážecím a táhlovým ústrojím normalizované stavby dle zátěžového diagramu
S univerzální podbíječkou lze pracovat na typech kolejnic a pražců běžně používaných v České republice uložených ve štěrkovém loži.