Nová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJ
Rubrika: Železniční infrastruktura
Společnost Hrochostroj převzala v srpnu letošního roku novou automatickou strojní podbíječku Unimat 08-275/3S, která dostala poetické jméno „Evča“. Jde o jeden z nejspolehlivějších strojů svého druhu, který se dodává do celého světa. Samotná výroba trvala zhruba třináct měsíců a pro Hrochostroj ji vytvořila renomovaná rakouská firma Plasser & Theurer. Tento typ podbíječky se vyrábí více než třicet let a na základě zkušeností z provozu byl postupně modernizován. Vzhledem k výbornému poměru ceny a užitných vlastností je dodnes jedním z nejžádanějších typů na trhu.
POPIS STROJE
Automatická strojení podbíječka ASP 08-275/3S pro podbíjení traťových kolejí a výhybek na betonových pražcích je dvoudílné vozidlo. Základem je přední díl, kde je na dvou dvounápravových podvozcích uložen vlastní stroj. Motor, hydraulická čerpadla, podbíjecí agregáty, zvedací a směrovací zařízení, zhutňovací zařízení za hlavami pražců, dvě kabiny pro řízení stroje za jízdy a jedna kabina pro ovládání stroje při práci.
Při úpravě geometrie tratě i výhybek se stroj pohybuje nespojitě od pražce k pražci. Pro úpravu výhybek slouží přídavné zvedací zařízení pro současný zved koleje odbočné větve. Druhý díl je tvořen jednonápravovým přívěsem kloubově spojeným s vlastním stojem. Na přívěsu je umístěna elektrocentrála, pracovní stůl, skříně na nářadí, přídavná nádrž na PHM a pod rámem je certifikovaná měřící jednotka, která měří a dokladuje veškeré geometrické a kvalitativní parametry provedené práce. Po skončení prací posádka vždy předá objednateli protokol s vyhodnocením dle ČSN.
Na obou čelech soupravy je narážecí a spřáhlové ústrojí normální stavby.
TECHNICKÉ PARAMETRY PRO JÍZDU VOZIDLA: | ||
a. | Maximální dovolená rychlost | |
Vlastní silou | 100 km/h | |
Ve vlaku | 100 km/h | |
b. | Nejmenší poloměr oblouku | 120 m |
c. | Hmotnost vozidla | 84 t |
d. | Délka přes nárazníky | 28 240 mm |
e. | Výška nad temenem kolejnice | 3 773 mm |
f. | Šířka | 3 000 mm |
g. | Počet náprav | 5 |
h. | Motor Deutz typ | TCD 16.0/V8/1639/IIIB |
Výkon 370 kW při 2 100 ot/min |
TECHNICKÉ PARAMETRY PRO PRÁCI STROJE: | ||
a. | Nejmenší poloměr oblouku | 150 m |
b. |
Max. přípustné zborcení na základně 3 m (bez aretace podvozků) |
10 mm/m |
c. |
Max. přípustné zborcení na základně 3 m (se zpevněním podvozků) |
5 mm/m |
d. | Max. převýšení kolejnicových pasů | 160 mm |
e. | Max. sklon vzestupnice | 1:100 |
f. | Max. zborcení na základně 10 m | 50 mm |
g. |
Max. rychlost jízdy v pracovním režimu |
10 km/h |
h. | Výkon při propracování traťové koleje | max. 400 m/h |
i. | Výkon při rekonstrukci traťové koleje | max. 250 m/h |
j. | Výkon při propracování výhybek | max. 6 ks/směnu |
k. | Výkon při rekonstrukci výhybek | max. 3 ks/směnu |
OPEN DAY VE ZNAMENÍ STROJOVÉHO PARKU
Hrochostroj představil na Open Day nejen novou podbíječku Unimat 08-275/3S, ale rovněž celý strojový park. „Chtěli jsme ukázat, že náš strojový park je plně připravený na všechny kolejové stavby, které se nám podaří vyhrát. Navíc jsem nadšený, že můžeme odborné veřejnosti představit i Evču. Takový stroj nekupujete každý den,“ uvedl Ing. Martin Varecha MBA, ředitel společnosti Hrochostroj.
Slavnostního křtu se zúčastnili zástupci investora v čele s generálním ředitelem SŽDC Pavlem Surým, lidé z projekčních kanceláří, Martin Havelka, předseda představenstva mateřského holdingu enteria, i nadšení zaměstnanci enterie a Hrochostroje, pro něž se Open Day spojil s celodenní oslavou.
Kdo měl zájem, mohl se podívat i na praktickou ukázku práce podbíječky na pardubické „betonové louce“. Slavnostní akcí provázel herec Jan Čenský a uzavřel ji koncert kapely Bijouterrier.
„JSEM RÁD, ŽE FIRMY INVESTUJÍ DO NOVÝCH TECHNOLOGIÍ,“ ŘÍKÁ Ing. PAVEL SURÝ, GENERÁLNÍ ŘEDITEL SŽDC
Jak se vám líbilo na křtinách nové podbíječky Hrochostroje?
Tak pro mě je to především lehká nostalgie, protože jsem v Pardubicích studoval management na Dopravní fakultě Jana Pernera. Ale k otázce. Jako investor jste vždycky rád, když zhotovitelé investují do nových strojů. Je to záruka, že stavby, které plánujeme, budou postavené co možná nejrychleji a s odpovídající kvalitou.
Jaké má SŽDC zkušenosti s tímto typem podbíječky?
Pokud vím, jde o prověřený stroj, který splňuje veškeré normy SŽDC. Nemůžu mluvit za chlapy z provozů, ale ve stavebnictví se používá už dlouho a uvidíme, jak bude „Evča“ fungovat v praxi.
Jak vypadá práce pro železniční stavaře v příštím a přespříštím roce?
Doufám, že staveb bude dost, aby se nasytil celý trh. A snad už v příštím roce. Děláme pro to maximum.