KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Nová Kategorizace dálnic a silnic I. třídy do roku 2040

Nová Kategorizace dálnic a silnic I. třídy do roku 2040

Publikováno: 23.5.2011
Rubrika: Zajímavosti

V září roku 2010 byla schválena nová Kategorizace dálnic a silnic I. třídy do výhledového období roku 2040. Kategorizace stanovuje v souladu s ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic návrhové kategorie na výhledové síti dálnic a silnic I. třídy. Podkladem pro její zpracování bylo posouzení silniční sítě ČR dopravním modelem na objem dopravy předpokládaný v roce 2040. Konečný návrh Kategorizace byl upraven do podoby krajských schematických map v měřítku 1 : 200 000. Údaje o kategorijních šířkách platí pro práce na územně-plánovací dokumentaci i ve studijní a projektové přípravě v plném rozsahu. Kategorizaci dálnic a silnic I. třídy a podkladový dopravní model zpracovala firma CITYPLAN spol. s r. o.

VÝVOJ
V návaznosti na provedenou novelizaci normy ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic (říjen 2004), která mimo jiné změnila stávající a zavedla nové kategorie čtyř a vícepruhových silnic, bylo v souladu s jejími články 5 a 6 přistoupeno k revizi stávající platné Kategorizace dálnic a silnic I. a II. třídy z roku 2000.

Vzhledem k převedení silnic II. tříd do majetkové správy krajů ČR bylo rozhodnuto zpracovat návrh Kategorizace pouze dálnic a silnic I. třídy. Výhledová silniční síť byla vymezena s vědomím nutných budoucích dohod majetkových správců silnic ohledně přeřazování ze státní silniční sítě do krajské a naopak. Tyto dohody Kategorizace jako koncepční materiál nemůže předjímat.

CÍL
Cílem prováděné revize Kategorizace bylo prověřit šířkové uspořádání jednotlivých úseků silniční sítě v souvislosti se zavedením nového postupu výpočtu jejich kapacit a přípustných úrovňových intenzit dopravy a uplatnit nové kategorijní šířky čtyřpruhových komunikací. Dalším důvodem je nově definovaná možnost zvýšení počtu jízdních pruhů, které se střídavě přidělují pro každý směr – uspořádání 2+1 neboli tzv. vystřídaný třípruh.

Na základě provedeného celostátního sčítání dopravy v roce 2005 byla zpracována nová prognóza růstu silniční dopravy do roku 2040, která se stala jedním ze vstupních podkladů pro revizi stávající Kategorizace.

METODA
Návrh Kategorizace dálnic a silnic I. třídy byl zpracován na základě celorepublikového dopravního modelu intenzit dopravy vytvořeného pomocí dopravně-plánovacího softwaru PTV-VISION. V modelu byla sestavena výhledová komunikační síť obsahující všechny plánované úseky dálnic, přeložky silnic I. třídy a významné související přeložky silnic II. třídy. Takto sestavená silniční síť byla zatížena objemem dopravy předpokládaným v roce 2040. Pro zatíženou síť byly poté stanoveny odpovídající funkční úrovně kvality dopravy, na základě kterých byly navrženy úpravy kategorií řešené silniční sítě. (Tyto úpravy spočívaly v cíleném zvyšování nebo snižování kapacity komunikací formou změny kategorie v daných úsecích). Tento postup byl celkem 3x zopakován až do stavu, kdy prakticky všechny funkční úrovně odpovídaly normovým požadavkům. Konečný návrh byl projednán se všemi kraji a následně odsouhlasen Ministerstvem dopravy ČR.

Návrh Kategorizace byl sestaven s ohledem na stav přípravy jednotlivých staveb. Stejně tak bylo přihlíženo k šířkovému uspořádání již realizovaných úseků tak, aby návrh do jisté míry respektoval tahovou homogenitu silničních tras. Zároveň však návrh u realizovaných dálnic a čtyřpruhových silnic respektuje jejich dnes již neplatné kategorie a nepředpokládá jejich přestavbu podle současně platné normy.

Návrh vychází z ustanovení ČSN 73 6101, tj. stanovuje kategorie výhradně extravilánových úseků silnic. U intravilánových úseků silnic se kategorie stanovuje individuálně podle ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací. Pouze výjimečně, především u již realizovaných úseků silnic vedených průtahy měst a považovaných z hlediska trasy a šířkového uspořádání za cílový stav, je ve zpracované Kategorizaci uvedena kategorie městské komunikace dle ČSN 73 6110.

VÝSTUP
Kategorizace dálnic a silnic I. třídy je vyznačena v mapách jednotlivých krajů v měřítku 1 : 200 000 na schematickém podkladě silniční sítě. Síť dálnic a silnic I. třídy respektuje všechny v době zpracování platné výhledové záměry nových tras a přeložek (v případě variantních řešení těch nejpravděpodobnějších). Smyslem Kategorizace není stanovovat přesné vedení tras jednotlivých silničních úseků, ale pouze stanovit jejich šířkové uspořádání. Uvedené kategorie platí vždy pro dané silniční spojení bez ohledu na to, jestli při přestavbě bude přesně sledovat v Kategorizaci uplatňovanou trasu nebo bude trasa z různých důvodů měněna.

Údaje o kategorijních šířkách platí pro práce na územně-plánovací dokumentaci i ve studijní a projektové přípravě v plném rozsahu. O schválení případné změny je nutno žádat ministerstvo dopravy prostřednictvím úseku výstavby GŘ ŘSD ČR. Návrhové rychlosti je možno považovat za směrné.

Zpracovatel: CITYPLAN spol. s r. o.
Schváleno: MD č. j. 918/2009-910-IPK/8 ze dne 15. září 2010

Dokument je možné stáhnout na webových stránkách Ředitelství silnic a dálnic ČR, nebo na stránkách společnosti CITYPLAN spol. s r. o.

New Classification of Motorways and 1st Class Roads by 2040
In September 2010 the new Classification of motorways and 1st class roads was approved into the perspective year of 2040. In compliance with ČSN 73 6101 Designing of roads and motorways, the classification determines the proposal categories for the prospective network of motorways and 1st class roads. The basis for its preparation was the assessment of road network in the Czech Republic by transport model to the volume of transport expected in 2040. The purpose of Classification is not determination of exact routing of the individual road section but only the determination of their width arrangement. The final proposal of Classification was modified into the regional schematic maps in the scale of 1:200,000.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Kartogram prognózovaných intenzit automobilové dopravyObr. 2 – Kategorijní mapa Královéhradeckého kraje

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (140x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (96x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Inovace předpisů pro navrhování vozovek – Dodatek TP 170 a Katalog vozovek polních cest – změna č. 2 (74x)
Od roku 2004 platily pro navrhování vozovek pozemních komunikací technické podmínky Ministerstva dopravy TP 170 Navrhová...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice