Nejvíce uvolněných šroubů je na jihomoravských tratích
Rubrika: Bezpečnost
Nejvíce uvolněných šroubů, které připevňují kolejnice k pražcům, je podle mimořádné kontroly na železničních tratích v regionu jižní Moravy. Největší problémy odborníci zjistili na trati z Brna do Přerova. Kvůli těmto závadám, jejichž odstranění přijde na více než 150 milionů korun, byla při vyšších teplotách vzduchu nařízena pomalá jízda vlaků na několika desítkách úseků celostátních i regionálních tratí. Novinářům to dnes řekl pověřený ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Habarta.
Mimořádnou prověrku železničních tratí, která byla zaměřena zejména na stav šroubů přidržujících koleje k pražcům, vedení SŽDC zahájilo poté, co na začátku května na Vyškovsku zřejmě kvůli uvolněným šroubům a jejich nedostatečné kontrole vykolejil nákladní vlak. Při mimořádné kontrole, do které se zapojilo více než 400 pracovníků, byly prověřeny všechny tuzemské železniční tratě. Speciální pozornost byla věnována přibližně 2 700 kilometrům tuzemských železničních tratí, na kterých jsou použity šrouby.
"Kontrola ukázala, že nejhorší situace na celostátních tratích je v oblasti jižní Moravy. Na trati z Lanžhotu na státní hranici byly zjištěny uvolněné šrouby na 50 až 70 procentech upevňovadel," stojí ve zprávě SŽDC. Na trati z Brna do Přerova se podíl uvolněných šroubů v jednotlivých úsecích pohybuje od 15 do 65 procent. Uvolněná upevňovadla byla při kontrole zjištěna také například na trati z České Třebové do Bohumína, z Uherského Brodu do Újezdce či z Ústí nad Labem do Chomutova.
Provoz na železnici je podle ředitele odboru provozuschopnosti SŽDC Ivana Jágra díky zavedení pomalých jízd v problematických úsecích bezpečný, na některých tratích ale mohou vlaky nabírat zpoždění. Návaznost jízdních řádů by ovšem podle Jágra neměla být narušena. Úseky pomalých jízd totiž většinou nejsou příliš dlouhé, takže dopravci tato zpoždění mohou zpravidla snížit.
Většinu zjištěných závad v upevnění kolejnic plánuje SŽDC odstranit v červenci a srpnu. "Až na několik výjimek bude mimořádná údržba dokončena během letošního roku," podotkl Jágr.
Nehoda nákladního vlaku se stala 5. června po poledni, kdy u Topolan na Vyškovsku vykolejilo 13 z 25 prázdných vagonů na uhlí nákladního vlaku. Nikdo nebyl zraněn. Škody se odhadují na 1,4 milionu korun. Na uvolněné šrouby upozornila po nehodě Drážní inspekce.
Kvůli nehodě u Vyškova byl odvolán z funkce náměstek generálního ředitele SŽDC zodpovědný za úsek provozuschopnosti dráhy Josef Novobilský. Odvolán nebo postaven mimo službu byl kvůli nehodě rovněž provozní náměstek v Brně, přednosta správy tratí v Brně, traťmistr a vrchní mistr.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.