Největší hydrostaticky poháněný nakladač na světě
Rubrika: Stavební stroje
Největší hydrostaticky poháněný nakladač na světě, model L 586 2plus2, představila v minulých dnech společnost Liebherr-Stavební Stroje CZ. Tento stroj, disponující výkonem motoru 250 kW, hodnotou překlopné síly 20.430 kg a objemem lopaty 5,5 m3, má provozní hmotnost přes 31 tun. Zosobňuje zcela novou dimenzi nakladačů a bude vystaven jako jeden z hlavních exponátů na veletrhu IBF 2008 v Brně ve dnech 22.–26. dubna 2008.
Designově i konstrukčně tento nakladač L586 vychází z osvědčené řady nakladačů Liebherr šesté generace a dále ji rozšiřuje. Je určen pro těžká nasazení v lomech, štěrkovnách a jiných průmyslových oborech, kde dokazuje svoje přednosti. Konstrukce pohonu umožňuje nakladači dosahovat stejných výsledků jak u jiných srovnatelných strojů, ale při výrazně nižší spotřebě paliva. Udávaná úspora pohonných hmot činí až 25 %.
Základ výkonové charakteristiky tvoří přeplňovaný šestiválcový vznětový motor Liebherr o objemu 10,52 l s chlazením stlačeného vzduchu, se systémem vstřikování čerpadlo – tryska.
Kolový nakladač L 586 2plus2
Motor dosahuje výkonu 250 KW/340 PS a maxima točivého momentu 1.590 Nm při 1 500 ot. min–1. Plní zároveň limity emisí výfukových plynů stupně IIIA/Tier III. Hydrostatický pojezd a pracovní hydrauliku pohánějí dvě hydraulická čerpadla o průtoku 410 l, namontovaná přímo na motoru. Toto konstrukční řešení (viz obrázky) je založeno na opačné koncepci umístění motoru výstupní hřídelí dozadu, naopak než u obdobných nakladačů jiných výrobců. Stroj nepotřebuje žádnou převodovku, umísťovanou obvykle před motor, doprostřed stroje. Tím je dosaženo posunu těžiště nakladače více dozadu a stroj není nutno vybavovat velkým protizávažím. Díky tomu dosahuje výrazně nižší provozní hmotnosti a nižší spotřeby pohonných hmot. Plynulá regulace přenosu točivého momentu na kola vede k nižšímu opotřebení pneumatik. Chladící jednotka je umístěna na zadní části mezi motorem a kabinou řidiče, hydrostatický pohon a proměnlivé otáčky ventilátoru jsou samozřejmostí.
Nakladač má rámovou konstrukci podvozku a hlavních nosných prvků, na něž se montuje motor, nápravy, výložník a ostatní části nakladače. Ty jsou vyrobeny z vysokopevnostních materiálů. Podvozek nakladače dosahuje velké světlé výšky, vzdálenost nápravy od povrchu země je 53 cm. Nakladač má přední pevnou a zadní výkyvnou nápravu se samosvornými diferenciály. Dokonce i za nejtvrdších provozních podmínek brzdí nakladače Liebherr hydrostaticky – pohonem pojezdu – hydromotory mají schopnost stroj jak zrychlovat tak brzdit.
Robustní výložník stroje je standardně dodáván s hydraulickými válci a muzikusem, vyrobenými z ocelolitiny pro maximální pevnost. Je vybaven Z kinematikou pro těžké nasazení. Hodnota překlopné výšky je 4.150 mm.
Pohon pojezdu Liebherr: Optimální rozložení hmotnosti podélně namontovaným vznětovým motorem – výstupní hřídel ukazuje dozadu. Regulační čerpadla na vznětovém motoru působí jako protizávaží a vytváří vysokou překlopnou sílu při nízké pohotovostní hmotnosti.
Kabina řidiče je velkoryse koncipována, ergonomicky i designově umožňuje strojníkovi dosahovat vysokých výkonů při výborném komfortu. Nejdůležitější ovládací prvky jsou soustředěny v ovládací páce, tu strojník ovládá levou rukou, pravá zůstává na volantu. Tím se dosahuje přesného a bezpečného provozu. Úroveň hluku v kabině dosahuje 69 dB (A) podle ISO 6396.
Servis a údržba stroje je usnadněna díky opačné poloze motoru, po otevření jednoho krytu jsou ze země přístupná hydraulická čerpadla a nádrž,uzavírací kohouty, vzduchový filtr i bateriový spínač, podobně jako chladiče provozních kapalin. Všechny důležité konstrukční prvky, jako motor, hydraulické válce a elektronika pocházejí z vlastního vývoje a výroby.
Tím je zaručena optimální kvalita výroby do všech detailů a garance vysoké míry výkonnosti a spolehlivosti. Výhradním dovozcem těchto stavebních strojů do České republiky je společnost Liebherr-Stavební Stroje CZ, zajišťující také kompletní servis.
Tato novinka ve výrobním programu Liebherr je již v nasazení, minulý týden byl předán první nakladač L 586 na Opavsku, další budou zákazníkům dodány během jara 2008.