(Ne)zvratné osudy rozšiřují kampaň Nemyslíš – zaplatíš! Ministerstva dopravy ČR
V dubnu 2009 zahajuje Ministerstvo dopravy ČR ve spolupráci s Českým sdružením obětí dopravních nehod a Organizací na podporu integrace menšin, o. s., projekt (Ne)zvratné osudy. Jde o součást kampaně Nemyslíš – zaplatíš!, tentokrát zaměřenou na mladé řidiče, kteří jsou podle statistik jednou z nejrizikovějších skupin účastníků silničního provozu. Cílem projektu (Ne)zvratné osudy je oslovit studenty středních škol a odborných učilišť ve věku 17–19 let, obrátit jejich pozornost na téma bezpečnosti silničního provozu a přimět je k převzetí odpovědnosti za své chování na silnici.
„Chceme prohloubit dopad kampaně Nemyslíš – zaplatíš! právě na studenty posledních ročníků středních škol jako začínající nebo budoucí řidiče,“ řekl na tiskové konferenci, konané 2. dubna, ministr dopravy Petr Bendl.
„Dopravní policie vítá jakékoliv aktivity, které pomohou při prevenci dopravní nehodovosti v České republice,“ řekl ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
Inspirací projektu (Ne)zvratné osudy je projekt Živá knihovna, který od roku 2007 realizuje Organizace na podporu integrace menšin, o. s. Principem je bezprostřední předání osobní zkušenosti lidí, do jejichž života zasáhla dopravní nehoda. Studenti budou mít možnost zúčastnit se v rámci vyučování ve škole besed, při nichž se osobně potkají s lidmi, kteří se stali přímými účastníky vážné dopravní nehody. „Zprostředkujeme studentům osobní setkání, které by mělo dojem ze sledování spotů rozšířit o přímou osobní výpověď. Bude to také příležitost o spotech diskutovat. Chceme tak zároveň odpověď na výhrady některých psychologů, kteří kampaň označovali za příliš drastickou,“ uvedl Petr Bendl.
„Hlavní cesta prevence je psychologické zpracování mladé generace k tomu, aby jezdila bezpečně, doplnil Stanislav Vondruška, předseda Českého sdružení obětí dopravních nehod.
Prostřednictvím Českého sdružení obětí dopravních nehod a inzertní kampaně v tisku a na internetových stránkách Ministerstva dopravy jsou v současnosti oslovováni lidé, jimž dopravní nehoda zasáhla do života, a chtějí se na projektu podílet. Jen v uplynulém týdnu na naši výzvu odpovědělo pět dobrovolníků, kteří mají zájem se do projektu zapojit. Mediálním partnerem projektu (Ne)zvratné osudy je Český rozhlas – Radiožurnál. Ministerstvo dopravy oslovuje v současnosti další média s nabídkou mediálního partnerství. „Rádi bychom s osudy lidí, do jejichž života zasáhla dopravní nehoda, seznámili širokou veřejnost. Bez pomoci médií se proto neobejdeme,“ doplňuje tiskový mluvčí ministerstva Martin Kupka.
Pilotní část projektu (Ne)zvratné osudy proběhne od dubna do června 2009 ve školách v Praze a ve Středočeském kraji, které byly již osloveny. Ještě v dubnu by besedy měly proběhnout v šesti pražských školách.
V rámci kampaně Nemyslíš – zaplatíš! vyhlašuje Ministerstvo dopravy soutěž o účast při natáčení dvou nových televizních spotů, které bude režírovat Filip Renč. Soutěž bude probíhat od 2. do 6. dubna 2009. Výherce bude znám již 6. dubna 2009. Samotné natáčení je naplánováno na 7. až 9. dubna 2009.
Do soutěže se mohou zájemci zapojit od 2. do 6. dubna do 12 hodin. Pokud dotyčný správně zodpoví soutěžní otázku, postoupí do závěrečného slosování, které proběhne v pondělí 6. dubna 2009. Zástupce Ministerstva dopravy ČR vylosuje jednoho šťastlivce, který společně se svým doprovodem bude mít možnost se zúčastnit natáčení a nahlédnout do zákulisí práce režiséra Filipa Renče.
„Další plánované spoty se budou týkat tzv. disko-nehod a také například agresivity za volantem,“ řekl Filip Renč. Režisér dále apeloval na televizní kanály, respektive dovolával se jejich větší odvahy při vysílání spotů kampaně, a to aby nedávaly černý pruh přes pointu spotu.
Podrobnější informace o soutěži získáte na www.nemyslis-zaplatis.cz, na kterých bude zveřejněno 6. dubna také jméno výherce.