Na železnici v Libereckém kraji se investovalo přes 400 mil. Kč
Rubrika: Ekonomika
Rekordních více než 400 milionů korun investovala loni Správa dopravní cesty Liberec do rekonstrukcí a velkých oprav na železničních tratích v Libereckém kraji. Bylo to téměř o polovinu více než v předchozím roce. Přesto by bylo potřeba investovat ještě víc, řekla dnes ČTK vedoucí krajského odboru dopravy Stanislava Jakešová. Liberecký kraj má sice dobře rozvinutou železniční síť, jednokolejné tratě jsou ale často zastaralé a žádná z nich není elektrifikovaná.
Liberecká správa dopravní cesty zajišťuje opravy a údržbu bezmála 700 kilometrů kolejí, na nichž je 585 přejezdů. Jen polovina z nich má zabezpečovací zařízení, které je ale často technicky i fyzicky zastaralé. Jen loni správa do modernizace zabezpečení investovala přes 34 milionů korun. Přesto to stále nestačí a nehod na přejezdech přibývá. Loni jich policisté řešili 16, o rok dříve 13. Od začátku letošního roku jich bylo už šest, při jedné z nich zemřeli dva lidé. Viníky jsou v drtivé většině sami řidiči, kteří nerespektují výstražná světla na přejezdu. "I proto se bráníme záměrům rušit přejezdy chráněné závorami a nahrazovat je jen světelnou signalizací," dodala Jakešová.
Největší loňskou investicí byla podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Hally racionalizace trati z Železného Brodu přes Starou Paku do Jaroměře, která přijde na více než 200 milionů korun. Také jejím cílem je zlepšení zabezpečení na trati, která je frekventovanou spojnicí Libereckého kraje se sousedním Královéhradeckým. "Práce by měly skončit v červnu letošního roku, od 17. května do 17. června čekají cestující výluky v železničních stanicích i na jednotlivých úsecích s omezením dopravy a zavedením náhradních autobusů," řekl ČTK Halla.
K velkým loňským investicím patřila také rekonstrukce příjezdového a odjezdového podchodu na hlavním libereckém nádraží, která stála více než 140 milionů. Podchody vedou pod deseti kolejemi a každý z nich měří 97 metrů. Oba byly ve špatném technickém stavu. Prodloužením příjezdového tunelu až za nádraží vznikl navíc podchod, který umožňuje Liberečanům i návštěvníkům města dostat se za nádraží směrem k liberecké Tipsport aréně. Nádraží a koleje rozdělují město na dvě části, před lety je bylo možné překonat po lávce, kterou ale museli kvůli havarijnímu stavu zrušit. Na bezpečný průchod nádražím čekalo město 15 let.
K významným loňským investicím patří z pohledu Libereckého kraje také revitalizace železniční tratě z Harrachova ke státní hranici s Polskem. Modernizace zhruba kilometrového úseku trati umožní po 65 letech obnovit železniční spojení z Harrachova do polské Sklářské Poreby, které se zastavilo po druhé světové válce. Revitalizace celé trati stála zhruba 160 milionů korun. "Česká část přišla na bezmála 20 milionů korun, z toho zhruba 85 procent zaplatí Evropská unie z přeshraničního programu Cíl 3 ČR-Polsko," řekl Halla. S obnovením provozu na trati už počítá i jízdní řád. První vlaky by měly na trať vyjet v létě, denně má mezi Českem a Polskem jezdit pět párů vlaků.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.