KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2013    Na opravy a údržbu chybí deset miliard korun ročně

Na opravy a údržbu chybí deset miliard korun ročně

Publikováno: 3.4.2013
Rubrika: 2013

Říká v rozhovoru pro Silnice železnice ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.

V rozpočtu SFDI na letošní rok si kladete dva cíle: přípravu projektů a maximální vyčerpání evropských zdrojů. Loni jste říkal, že pro vyčerpání bude potřeba rozjet všechny projekty nejpozději letos, jaký je stav a budete mít vůbec dostatek národních zdrojů ke kofinancování?
Jak jsou nyní nastaveny rozpočty státního fondu, tak v tento okamžik nemáme problém s kofinancováním neboli máme dostatek českých peněz, abychom mohli čerpat evropské. Jiná věc je, jestli máme dost projektů. Celý rozpočet je nastaven tak, aby se vyčerpal operační program do konce roku 2015. Ale vstupují do toho dva faktory, které se dají těžko předvídat, a my se s nimi snažíme nějakým způsobem pracovat. Jednak je skluz v přípravě, kdy u mnoha projektů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a některých projektů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se posouvá jejich zadávací řízení a zahájení realizace. A už nyní je jasné, že některé projekty letos nezačnou a nebudou tedy ukončeny v roce 2015 a pokusíme se u nich o tzv. fázování projektů, kdy by se daly platit z tohoto i následujícího operačního programu. Což má ale velmi striktní pravidla a pro nás to bude v druhém sledu znamenat, že musíme zahájit více projektů, protože na těch, které nestihneme, logicky nedokážeme vyčerpat celý objem financí.

A druhý problém jsou ceny. Na ŘSD i SŽDC se tendruje za významně nižší částky, než předpokládaly projekty a teprve po jejich proběhnutí budeme vědět, v jakém objemu bude potřeba připravit další projekty, abychom se pokusili operační program dočerpat. Můžeme samozřejmě pracovat s předpokladem, že se tendruje někde kolem 70 % projektovaných cen, ale ne vždy to platí.

Jaké projekty se budete snažit za tak krátkou dobu rozjet?
Na ŘSD i SŽDC už se rozjela příprava malých projektů, kde malé částky vykompenzuje jejich velký počet. Navíc nebude problém, když jeden, dva nebo i deset projektů vypadne, protože bude spousta náhradních. Speciálně u SŽDC jde o přejezdy, úpravy zhlaví, u ŘSD zase svodidla a investiční úpravy pro zvyšování bezpečnosti. Bude s tím samozřejmě relativně více administrativní práce, nicméně když velké projekty nejsou, musíme se snažit vyčerpat dotace pomocí malých. A například ŘSD s tím již má zkušenost z minulosti, kde se při rozjezdu OPD řešily úpravy mostů a další menší projekty.

Které velké projekty se budou muset fázovat nebo jsou v „ohrožení“?
Reálně jsou v ohrožení všechny, které se mají zahajovat letos a datum dokončení mají v roce 2015. Protože skluz mohou nabrat nejen v tendrování, ale i při samotné výstavbě. Budu-li konkrétní, pak třeba krásný projekt Praha Hl. nádraží – Praha Hostivař. Praha-Smíchov – Černošice, tam je otázky, jestli se projekt vůbec bude realizovat. Zahajovat se má letos a rozhodně nejsme ve fázi, kdy by se dalo tendrovat. Už teď rozpočet říká, že by se mělo končit v roce 2016 a osobně se domnívám, že se vůbec nebude realizovat, pokud se nepodaří přejít fázováním do dalšího operačního programu. A takových projektů je více.

Jaký objem financí představují malé projekty?
Pevně věřím, že půjde řádově o miliardy korun. Hlavní ale bezesporu je, jak dopadnou velké projekty.

Není poddimenzována projektová činnost?
Jak ŘSD, tak SŽDC letos dostaly veškeré prostředky na projektování, o které požádaly. Dokonce jsme nabídli ještě další navýšení v rámci převodů mezi roky. Ani jedna organizace toho v plném objemu nevyužila. Takže z hlediska potřeb by měla být projekce v pořádku. Teoreticky by se asi dalo připravovat více projektů, ale otázkou je, jestli by dosáhly na financování v příštích pěti až deseti letech. Vše vychází samozřejmě z toho, že i v dalším období budou nosné peníze z EU, protože českých je relativně málo. A evropské prostředky jsou třeba silnici primárně určeny na transevropskou silniční síť. Pak je logické, že chceme, aby se akcelerovala příprava na dálničních stavbách. Nemá smysl připravovat velké projekty mimo TEN-T sítě.

Jinými slovy i do budoucna počítáte s tím, že evropské zdroje budou při výstavbě dopravní infrastruktury suplovat národní?
V České republice neběží významnější stavba, která by nebyla financována z evropských peněz. Nebo se zahajují s vizí, že se rozjedou z národních zdrojů, ale budou sloužit jako potenciální náhradní projekt, pokud se něco pokazí na jiné stavbě. Jediná významná stavba financování z českých peněz je dálnice D8, kde byly evropské finance odebrány.

Hrozí skluz i staveb, které jsou již rozjeté? První na ráně je modernizace dálnice D1.
Vzhledem k tomu, že jde v jednotlivých úsecích o dvouleté projekty, nemělo by k zásadnímu skluzu dojít a vše se do roku 2015 zvládne. Osobně pevně věřím, že se stihne ještě letošní stavební sezona. Musíme doufat, že ÚOHS příjemně překvapí a nenechá stížnosti u sebe ležet půl roku.

Už jsme to téma načali, ale u D1 se nemohu nezeptat, nebudou extrémně nízké vysoutěžené ceny problémem do budoucna?
Mohou být a má to podle mě dvě úrovně. Jedna je věcí projektu a tedy dozoru ŘSD, aby byl projekt realizován kvalitně. Stavební firma nabídla cenu a za ní by měla stavbu postavit. Druhá věc je dlouhodobá udržitelnost sektoru. Nedomnívám se, že tendry za polovinu ceny jsou udržitelné. Pokud se firmy pohybují v režimu, kdy si nekryjí ani vlastní odpisy a neobnovují technický park, pak nás to jednou dožene. Menší a střední firmy budou zanikat, což už se děje, zůstanou jen větší hráči a konkurence tím zákonitě klesá. A v okamžiku, kdy bude větší poptávka ze strany státu, půjdou ceny zase nahoru. Navíc pokud teď nestihnou obnovovat park ani větší hráči na trhu, budou tak muset učinit později a promítnou si to do konečně ceny. Pokud zůstanou ceny dlouhodobě na dnešní úrovni, hrozí používání zastaralých technologických postupů.

Rozpočtový výhled na léta 2014 a 2015 počítá s 37 miliardami ročně, bude to stačit na rozjezd nového operačního programu, který se začíná připravovat?
Záleží na tom, kdy se operační program reálně rozjede. Vláda má plán, že se schválí letos. Což je velmi ambiciózní, protože schůzky s Evropskou komisí se teprve rozjíždějí. Pokud by se to podařilo a chtěli bychom rozjet program už v příštím, pak rozjezd bude maximálně do osmi miliard korun. Takže podle mě by stačily přibližně dvě miliardy na kofinancování nového programu na příští rok. Druhá věc je, že tu máme historické dluhy ze zasmluvněných staveb bez finančního krytí, kde by bylo fajn, aby Ministerstvo financí poskytlo dotaci na jejich rozjetí. To je rovněž v řádu miliard korun. A třetí věc jsou opravy a údržba, v níž je síť podfinancována. SŽDC tvrdí, že potřebuje na údržbu a opravy 11 miliard ročně a dostávají 7,5 miliardy, stav silnic vidíme všichni. Myslím si, že 10 miliard navíc bychom dokázali smysluplně využít.

Je už jasné, jak bude vypadat nový operační program?
Představa Evropské komise je relativně zřejmá. Bude schválena podoba transevropské dopravní sítě, která bude mít dvě hlavní úrovně – multimodální hlavní tahy a doplňková síť. A většina peněz z EU půjde právě na transevropskou síť.

Horkým tématem je budoucnost SFDI a transformace ŘSD, proč by měl být Státní fond dopravní infrastruktury zachován?
Fond samozřejmě existovat nemusí, ale někdo by musel převzít jeho agendy. My jsme teď primárně implementační agenturou evropských peněz. Proplácíme evropské peníze a kontrolujeme projekty. A to bude muset stejně někdo dělat. Když to hodně přeženu, lidé, kteří tyto činnosti vykonávají teď, je stejně pravděpodobně budou dělat pod jakoukoliv jinou hlavičkou. Vždy je to o strategickém rozhodnutí ministerstva a do rozhodnutí pana ministra rozhodně zasahovat nechci.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.Podle Čočka pomohou vyčerpat evropské peníze malé projekty

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Silnice I/9 Dubice – Dolní Libchava, obchvatSilnice I/9 Dubice – Dolní Libchava, obchvat (38x)
Předmětem stavby je přeložka trasy silnice I/9 jako obchvatu České Lípy a Nového Boru, konkrétně jedna ze tří částí obch...
Stavba silnice „R35 Hořice – Sadová“ (33x)
V prosinci roku 2012 vydal Stavební úřad Městského úřadu Hořice územní rozhodnutí na stavbu „R35 Hořice – Sadová“. S ohl...
Silnice I/38: obchvat KolínaSilnice I/38: obchvat Kolína (28x)
V úrodné polabské nížině na obou březích Labe se rozkládá město Kolín. Bohaté archeologické nálezy z města i jeho nejbli...

NEJlépe hodnocené související články

Na konci příštího týdne zahájí Ředitelství silnic a dálnic opravy na rychlostní silnici R7 ve Středočeském kraji (4.8 b.)
V neděli 27. 10. 2013 budou zahájeny opravy na rychlostní silnici R7 v úsecích mezi Prahou a Knovízí ve Středočeském kra...
Nový bezpečnostní prvek pro dispečink 1. Národního železničního koridoru (4.5 b.)
Dopravny a dispečinky 1. Národního železničního koridoru (1. NŽK) jsou nově vybaveny moderními ovládacími terminály. Jej...
Letos se opraví nejvíce kilometrů dálnic v historiiLetos se opraví nejvíce kilometrů dálnic v historii (4.5 b.)
Už teď je jisté, že v roce 2013 bylo opraveno historicky nejvíce kilometrů dálnic. Tento pozitivní vývoj je možný díky s...

NEJdiskutovanější související články

Pokračuje oprava dálnic D1 a D2 v Brně (1x)
ŘSD tuto neděli zahájí pokračování v rozsáhlé opravě průtahu dálnic D1 a D2 u Brna. Oprava mezi km 193,8 a 199,3 byla z ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice