Na hostivařské trati Swietelsky Rail o dva měsíce zkrátil technologickou přestávku. Bude víc času na komplikovaný most v Zahradním Městě
Rubrika: Aktuality
Náročná optimalizace pražského traťového úseku z Hostivaře na hlavní nádraží má za sebou první půlrok a s novou stavební sezonou vstoupila do další fáze.
„Díky příznivé zimě jsme o dva měsíce zkrátili technologickou přestávku. Původně měla trvat až do dubna. Tím vznikl větší časový prostor na stavbu komplikovaného mostu v Průběžné ulici. Ten je spolu s novým nástupištěm částí nového přestupního uzlu v Zahradním Městě,“ říká Róbert Doboš, specialista společnosti Swietelsky Rail CZ. Přípravné práce na mostě a nástupišti začaly už loni v létě. Nový most včetně nástupiště bude hotov do konce roku 2019.
Modernizace frekventované tratě, která Prahu napojuje na IV. železniční koridor, začala loni v květnu a firmy ze sdružení Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ na její dokončení mají 44 měsíců. Na zakázce za více než 4 miliardy Kč se Swietelsky Rail podílí 40 procenty. Zejména jde o práce na železničním svršku, spodku, kabelovodech a nástupištích.
„I když jde o jednu z nejnáročnějších akcí, vytvořený harmonogram prací se nám díky dobré přípravě, organizaci práce a efektivnímu využití strojů a mechanizace daří dodržovat,“ dodává Robert Doboš.
Na přelomu února a března začne zkušební provoz na nové koleji 102, měřící přes tři kilometry. Obnoví se tím přímé spojení Vršovic s Malešicemi, od února přerušené vyloučením spojovacích kolejí. Na jedné straně bude zapojena do „čekací“ koleje 107 a na druhé do traťové koleje Vršovice – Záběhlice odbočka. Z koleje 102 se napojí také Odstavné nádraží Jih, Depo kolejových vozidel a nákladiště.
Práce na stavbě provizorní koleje 102 začaly po předání staveniště a skončily těsně před vánočními svátky. Od února opět pokračují. Šlo o železniční spodek a svršek, betonáž základů trakčních stožárů, kabelizaci, zabezpečení a instalaci trolejového vedení. Zároveň se pod vznikajícími kolejemi rekonstruoval most v ulici V Korytech, U Vršovického hřbitova a pro bezbariérový přístup cestujících na nové nástupiště v Edenu se stavěla část nového podchodu, nástupiště, kabelovodu a kanalizace.
Tyto práce od „lanového mostu“, až po napojení traťového úseku Zahradní Město – Vršovice na Vršovice osobní nádraží, pokračují i nyní. Zahrnují opět svršek a spodek, zastřešení nástupišť, rekonstrukci mostů, stavby podchodů, technologické budovy, napájecí stanice a řady dalších stavebních objektů a provozních souborů.
Podobný objem prací připadá i na osobní nádraží Vršovice, kde se začne od března demontáží části kolejiště liché skupiny v několika etapách.
„Snesením části kolejí v březnu uvolníme staveniště pro zahájení rekonstrukce mostu v ulici Bartoškova. Současně začnou přípravné práce na dalších dvou mostech, a to v ulici Otakarova a přes Botič, a na prodloužení podchodu do Bartoškovy ulice. To ocení zejména obyvatelé Nuslí,“ vysvětluje Robert Doboš. Hlavní stavební činnost zde pak začnou po vyloučení staničních kolejí.
Swietelsky Rail CZ na osobním nádraží vybuduje pod kolejemi i v nástupištích také kabelovod, navazující na novou technologickou budovu. U portálů tunelů k Hlavnímu nádraží se už demontují některé koleje. Práce zde vyvrcholí v květnu, kdy se snesou koleje 7 až 19 a začnou práce na podchodu, železničním spodku a svršku.
„Novinkou projektu se stalo 4. ostrovní nástupiště ve Vršovicích, ke kterému jsme projektovou dokumentaci obdrželi před několika dny. Investor také změnil povrch a konstrukci zastřešení nástupišť. Ve Vršovicích má zámkovou dlažbu nahradit velkoformátová dlažba žulová a v Edenu a Zahradním Městě zase velkoformátová betonová dlažba,“ připomíná poslední změny Róbert Doboš.
Stavba je druhou etapou optimalizace metropolitní železnice ze stanice v Hostivaři, jejíž přestavba již dříve skončila, ve směru na Hlavní nádraží. Pro trasování nové, čtyřkolejné trati se využívá prostor bývalého seřaďovacího nádraží ve Vršovicích. Vzniká také nová stanice v Zahradním Městě a zastávka v Edenu, nedaleko stadionu Slavie. Nástupiště na Zahradním Městě vzniknou přímo nad rozšířeným podjezdem v Průběžné ulici, v němž budou zastávky tramvají. Trať přes Strašnice bude zrušena.