MPO chce víc peněz do infrastruktury z mýtného a spotřebních daní
Rubrika: Ekonomika
Jedním z hlavních cílů strategie konkurenceschopnosti v oblasti dopravní infrastruktury je stabilizace a navýšení prostředků na dopravní výstavbu. Vyplývá to z materiálu, který dnes představilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Toho by mělo být dosaženo navýšením podílu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na výběru spotřební daně z paliv, rozšířením kamionového mýtného na silnice nižších tříd a využití možnosti financovat výstavbu prostřednictvím soukromých peněz.
"Kvalita silniční infrastruktury je v porovnání s rozvinutými zeměmi EU podprůměrná," uvádí se v dokumentu. Podle žebříčku Světového obchodního fóra je Česko na 22. místě v EU. Chybí zejména obchvaty sídel, při vjezdech do aglomerací se proto tvoří kolony. Nutné je rovněž dobudovat páteřní dálniční síť a napojit českou síť na okolní země. Úroveň ostatních druhů dopravy je v ČR vyšší. V železniční dopravě se ČR umístila na 12. místě a v letecké na 16. pozici.
Na výstavbu a údržbu silnic ve vlastnictví státu by podle MPO bylo vhodné ročně vynakládat 70 miliard korun. Na silnice ve vlastnictví krajů, a to převážně na jejich opravy, by bylo potřeba ročně 25 miliard. V rozpočtu SFDI pro letošní rok je k dispozici 61 miliard.
Materiál rovněž navrhuje změnu legislativy pro zrychlení a zefektivnění přípravy investic a výkupů pozemků. V tomto smyslu požaduje zjednodušení procesu hodnocení stavby na životní prostředí, novelu zákona o vyvlastnění a novelu stavebního zákona.
Z hlediska železniční dopravy kritizuje strategie konkurenceschopnosti nízkou kapacitu nákladní železniční dopravy a neuspokojivý podíl železniční nákladní dopravy na celkovém množství přepravovaného zboží. Pro usnadnění přechodu zboží z jednotlivých druhů dopravy požaduje vybudování veřejných logistických center. V Česku je rovněž potřeba zahájit výstavbu vysokorychlostních železničních tratí napojených na evropskou vysokorychlostní síť.
Pro ministerstvo dopravy z této strategie žádné závazky nevyplývají, řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení MD. Podle něj ministerstvo dopravy na dokumentu spolupracovalo a kvůli proexportnímu zaměření Česka považuje dostavbu infrastruktury za prioritní. Efektivní přeprava zboží je podle strategie základním předpokladem pro konkurenceschopnost českých podniků. Kvalita propojení méně vyspělých regionů s ekonomickým centrem výrazně posiluje možnosti růstu regionu.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.