KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Most ve tvaru maltézského kříže se stal novou dominantou Třince

Most ve tvaru maltézského kříže se stal novou dominantou Třince

Publikováno: 23.7.2009, Aktualizováno: 24.7.2009 10:55
Rubrika: PR

Se svou více než padesátiletou tradicí a zkušenostmi se akciová společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava řadí mezi přední stavební firmy v České republice. K největším dopravním stavbám společnosti patří zejména dálnice D47. V posledních měsících dokončila společnost obchvat Českého Těšína a otevřela náročnou mimoúrovňovou křižovatku v Třinci.

Most ve tvaru maltézského kříže se stal novou dominantou Třince

Společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava vznikla v roce 1954 jako závod státního podniku Dopravní stavby Olomouc. Dnes se řadí ke špičce stavebních firem především proto, že si dokázala vybudovat velice kvalitní zázemí, a to nejen ve vybavení stroji a technickými prostředky, ale také v odbornosti a profesionalitě zaměstnanců. „Jsme schopni provádět nejen stavby samotné, ale také jejich investorskou přípravu, která spočívá ve výběru staveniště, kompletní projektové dokumentaci a dalších aktivitách. Vždy při tom klademe důraz na nové technologie a inovace,“ uvedl generální ředitel společnosti Ing. Tomáš Vítek, MBA.

Díky těmto předpokladům může společnost kompletně realizovat dálnice, všechny typy komunikací, zpevněných ploch, silničních a železničních mostů. Důvodem širokého rozsahu aktivit je vlastní zázemí, situované do středu Ostravy. Na 13 hektarech jsou kromě zařízení umístěna také betonářská centra, výrobna ocelových konstrukcí, ohýbárna betonářské výztuže a sítí a další dílny.

Dálnice D47 je pro společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava zásadní stavbou posledních několika let. Kromě dálnice a jejích napojení na místní komunikace společnost provádí většinu velkých dopravních staveb v Moravskoslezském kraji. „Rekonstruujeme také komunikace a mosty v hlavních městech regionu. Jako příklad uvedu důležitou ostravskou tepnu, ulici Českobratrskou. Velmi dobře provedená byla také stavba obchvatu Českého Těšína,“ popsal poslední projekty Vítek.

MALTÉZSKÝ KŘÍŽ VYŘEŠIL NÁKLADNÍ DOPRAVU V TŘINCI
Stavba mimoúrovňového propojení silnice II/468 a průmyslové zóny v Třinci – Balinách byla logickým navázáním na nově vybudovaný obchvat Českého Těšína, po kterém směřuje většina nákladní dopravy právě do průmyslové zóny Baliny v Třinci. Hlavním cílem stavby bylo odstranění křížení silnice, vedoucí z průmyslové zóny, s železniční tratí vedoucí na Slovensko a s kolejemi železniční vlečky Třineckých železáren. Křížení blokovalo nákladní dopravu na silnici II/468 a kamiony navíc musely projíždět centrem Třince.

Zhotovitelem mostu se stalo Sdružení Baliny 2007, tvořené společnostmi ODS – Dopravní stavby Ostrava a D5 Třinec. „Protože investor, kterým byla Správa silnic Moravskoslezského kraje, vyžadoval vytvoření reprezentativní vstupní brány do města Třinec, byly pro konstrukci mostu navrženy dva síťové oblouky s velmi stlačenou konstrukční výškou betonové mostovky, jež spolu s rampami kolmo navazujícími na oblouky připomínají tvar maltézského kříže,“ vysvětlil zadání projektu Ing. Pavel Fischer, hlavní inženýr Závodu Mosty společnosti ODS – Dopravních staveb Ostrava. Celé mimoúrovňové napojení se skládá z mostu přes železniční trať, mostu přes silnici II/468 a nájezdových a výjezdových ramp.

Založení mostních objektů bylo na základě inženýrsko-geologického průzkumu navrženo jako hlubinné a bylo provedeno na vrtaných pilotách o průměru 1 200 mm a délce 10 až 13 m. Hlavní nosnou částí mostu přes železniční trať s rozpětím 73,5 m jsou dva oblouky z celosvařovaného uzavřeného ocelového průřezu rozměrů 1 150 × 650 mm z oceli S355NL. Mezi oblouky není žádné vodorovné ztužení. Betonová mostovka v celkové šířce 22,5 m, vylehčená příčnými žebry, je podélně i příčně předpjatá. Jejím hlavním nosným prvkem je táhlo šířky 2 m vedené v ose oblouku, které je předpjaté čtyřmi 27lanovými předpínacími kabely.

Spojení ocelového oblouku a betonové mostovky zajišťuje 36 ocelových závěsů tyčového průřezu o průměru 60 mm z oceli S460N. Geometrie závěsů je navržena v síťovém uspořádání. Most je na straně průmyslové zóny ukončen masivní železobetonovou opěrou, na druhé straně dvěma železobetonovými pilíři v těsné blízkosti koridorové tratě.

Most přes silnici II/468 převádí pouze dvoupruhovou komunikaci přes silnici druhé třídy. „Most byl konstrukčně řešen podobně, jen průřezy hlavních nosných částí odpovídají nižšímu zatížení,“ podotkl Fischer. Ocelový průřez oblouku tak má rozměr 950 × 650 mm a šířka podélného táhla je 1,6 m. Součástí tohoto mostu je desková konstrukce, takzvaná srdcovka, která tvoří rozplet vnějších dopravních pruhů směrem do nájezdových a výjezdových ramp. „Srdcovka tvoří technicky nejnáročnější část celého soumostí a spojuje všechny mostní objekty v jeden konstrukční a dilatační celek,“ zdůraznil Fischer.

Most byl otevřen 30. dubna 2009 a investice na stavbu, která trvala sedmnáct měsíců, překročily 370 milionů korun. Most se stal novou dominantou města Třince a na mezinárodním sympoziu Mosty 2009 v rámci IBF tvořil základ velmi dobře hodnocené prezentace společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava.

ODS – Dopravní stavby Ostrava, a. s.
Starobělská 3040/56
704 16 Ostrava-Zábřeh
tel.: +420 596 709 111
www.ods-dso.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Součástí mostu je desková konstrukce, tzv. srdcovka, tvořící rozplet vnějších dopravních pruhů směrem do nájezdových a výjezdových ramp.Noční pohled na most

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Spolehlivá řešení pro odvodnění komunikacíSpolehlivá řešení pro odvodnění komunikací (46x)
Rychlostní komunikace nebo obytné zóny? Rozdílné typy komunikací potřebují spolehlivě odvést dešťovou vodu při běžných i...
GLORIT dokáže snížit náklady na výstavbu cest až o 50 % (39x)
Existuje hned několik způsobů, kterými lze upravit a zpevnit cesty, stezky a cyklostezky. V dnešním článku se zaměříme n...
Znáte BMS – Bridge Management System? (36x)
Systém hospodaření s mosty (Bridge Management System – BMS) je expertní systém s celorepublikovou působností (D, I. II. ...

NEJlépe hodnocené související články

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI.SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI. (5 b.)
Skupina SaM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 12 ocenění Mostní díl...
Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky (5 b.)
V loňském roce se u nás prodaly nákladní vozidla a autobusy za téměř 22 miliardy korun. Dopravci přitom nakupují těžkou ...
Půjčovna vzv rozšířila flotilu na 200 strojů (5 b.)
Ve snaze uspokojit požadavky všech klientů a obsáhnout stále sílící poptávku po pronájmu vysokozdvižných vozíků, jsme se...

NEJdiskutovanější související články

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Jak správně vybrat úhlovou brusku?Jak správně vybrat úhlovou brusku? (2x)
Úhlová bruska je jedním ze základních pomocníků při úpravě, zpracování a broušení zejména kovových materiálů. Zatímco st...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice