KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Soběslav

Modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Soběslav

Publikováno: 6.7.2016
Rubrika: Železniční infrastruktura

Od příštího roku 2017 mají být mezi městy Praha a České Budějovice zavedeny nové expresní vlaky s cestovní dobou okolo 2 hodin. Podstatné zkrácení doby cestování umožňuje modernizace IV. železničního koridoru, do jehož staveb patří i úsek mezi Soběslaví a Veselím nad Lužnicí. Cílovým stavem je cestovní doba o dalších 20 minut kratší, ale k úplnému dokončení modernizace železničního spojení mezi hlavním městem a jihočeskou metropolí ještě několik staveb dokončit chybí, včetně návazného úseku ze Soběslavi do Doubí u Tábora.

OD MYŠLENKY K REALIZACI
Po rozhodnutí o modernizaci prvních dvou tranzitních železničních koridorů v České republice se rozeběhla předprojektová příprava také pro III. a IV. koridor. Rozsah úprav na IV. koridoru vymezila „Předběžná studii proveditelnosti modernizace IV. tranzitního koridoru v úseku Praha – H. Dvořiště/Č. Velenice“, zpracovaná v letech 1996 a 1997. IV. koridor byl rozdělen na čtyři dílčí úseky, pro něž byly zpracovány podrobnější územně-technické studie. Popisovaný úsek Veselí nad Lužnicí – Soběslav spadal do studie: „Optimalizace traťového úseku Veselí nad Lužnicí (mimo) – Tábor (včetně)“, která byla dokončena v roce 2000. Úsek mezi Táborem a Doubím u Tábora se podařilo projednat a zrealizovat již v roce 2009, druhý úsek mezi Veselím a Doubím u Tábora získal v roce 2008 teprve územní rozhodnutí. V rámci zpracování projektu pro stavební povolení došlo v roce 2011 k dalšímu rozdělení, tentokrát na úseky Veselí nad Lužnicí – Soběslav (včetně) a Soběslav (mimo) – Doubí u Tábora (včetně).

Důvodem byl zejména fakt, že v úseku mezi Soběslaví a Doubím u Tábora došlo oproti platnému územnímu rozhodnutí z roku 2008 k podstatným změnám výškového vedení trasy a změna územního řízení byla po různých odvoláních potvrzena až v roce 2015. V tomto úseku nyní probíhají výkupy, nové posouzení EIA a podle současných předpokladů by mohla být stavba povolena a výstavba zahájena v roce 2018.

Pro úsek Veselí nad Lužnicí – Soběslav bylo získáno hlavní stavební povolení v závěru roku 2013, zahájení stavby proběhlo na jaře 2014 a již v září 2015 je stavba prakticky dokončena. Realizaci provedla firma EUROVIA CS, a. s., závod Železniční stavby.

PRINCIPY NÁVRHU
Hlavními aspekty návrhu bylo zvýšení traťové rychlosti na 160 km/hod, dosažení traťové třídy zatížení D4 UIC, zavedení prostorové průchodnosti pro ložnou míru UIC GC a zajištění požadované propustnosti, která bude dosažena zdvoukolejněním trati, včetně nasazení nového zabezpečovacího zařízení 3. kategorie.

Dalším výrazným motivem modernizace trati bylo zvýšení bezpečnosti provozu, při němž bylo, resp. brzy bude zrušeno všech 6 úrovňových přejezdů. Ve všech případech došlo k jejich nahrazení mimoúrovňovým křížením s tratí nebo náhradní komunikací. Pouze u zastávky Řípec-Dráchov byl přejezd dočasně ponechán, do doby realizace nového nadjezdu nad tratí, který mám být dokončen příští rok. Nejvýznamnější byla přeložka silnice III/00351, která umožnila zrušit přejezd u areálu firmy Grena, nechvalně známý několika vážnými nehodami. 

V úseku Veselí nad Lužnicí – Soběslav došlo ke zdvoukolejnění trati prakticky ve stávající stopě, protože zde byly příznivé sklonové a směrové poměry pro zvýšení rychlosti na 160 km/hod. Trať je vedena v mírném zářezu a násypu. Přístavba druhé koleje proběhla převážně vpravo trati (ve směru na Veselí nad Lužnicí). Pouze v zastávce Řípec-Dráchov došlo k posunu osy cca 6 m západním směrem z titulu zvětšení poloměru směrového oblouku. Délka modernizovaného úseku byla cca 6,4 km.

Součástí úprav byla modernizace zastávky Řípec-Dráchov a stanice Soběslav. V zastávce Řípec-Dráchov jsou realizována dvě vnější nástupiště délky 90 m. Bezbariérový přístup na nástupiště zastávky bez ztraceného spádu vede z úrovňového přechodu pro chodce zabezpečeného závorami se světelnou signalizací. Přechod nahradí výše zmiňovaný dočasný přejezd.

MODERNÍ STANICE SOBĚSLAV
Ve stanici Soběslav byla provedena úplná peronizace se zřízením ostrovního nástupiště délky 300 metrů mezi hlavními kolejemi č. 1, 2 a vnějším nástupištěm délky 300 metrů u koleje č. 3 před výpravní budovou. Přístup cestujících na ostrovní nástupiště je zajištěn pomocí podchodu s výstupem na nástupiště schodištěm a výtahem. Stanice má celkem čtyři dopravní koleje s užitečnými délkami přes 650 metrů. Ve stanici je postavena nová technologická budova. Táborské zhlaví stanice zůstane dočasně prakticky v dnešní podobě. V rámci návazné stavby ve směru Doubí u Tábora dojde k přesměrování kolejí na budoucí přeložku severním směrem, jejíž trasu napovídá poloha realizované staniční koleje č. 6. Téměř v celém rozsahu je stanice lemována od západu protihlukovou stěnou, jejíž monotónnost se ze strany zástavby snaží oživit osázení popínavými rostlinami, reliéfem, prosklenými pasážemi a např. i reprodukcí obrazu Náměstí Soběslav místního akademického malíře doc. Jiřího Stejskala.

Výstavba trvala 18 měsíců, stěžejní byla 24denní nepřetržitá výluka na podzim roku 2014, po jejímž skončení byl provoz převeden 19. 11. 2014 na novou traťovou kolej. I když panovaly obavy z rozsahu prací vtěsnaných do výluky, počasí stavbě přálo a výluku tak bylo možno ukončit v plánovaných termínech, což bylo v minulých letech na železničních stavbách po hříchu spíše výjimkou. Rekonstruovaná druhá traťová kolej pak byla zprovozněna v červnu 2015. Limitní náklady stavby 1,036 mld. Kč nebudou vzhledem k výši nabídky zhotovitele stavby s jistotou překročeny.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

  • Investor: SŽDC, s. o., Stavební správa západ
  • Projektant, inženýrská činnost: METROPROJEKT Praha a. s.
  • Zhotovitel stavby: Eurovia CS a. s., GJW Praha s. r. o.

Modernization of the Track “Veselí nad Lužnicí – Soběslav”
From the year 2017, new express trains with a travel time of about 2 hours should start to operate between the cities of Prague and České Budějovice. The modernization of the fourth railway corridor, including the section from Soběslav and Veselí nad Lužnicí, allows a substantial reduction of the travel time. The goal is to reduce the travel time by another 20 minutes, but there are still several building structures to be finished before the modernization of the rail link between the capital and the south Bohemian metropolis is ready and complete. The structures include the linking section between the municipalities of Soběslav and Doubí u Tábora.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Porovnání vizualizace vzniklé na základě projektové dokumentace se skutečným stavem o cca 3 roky později.V srpnu 2015 je zastávka Řípec-Dráchov prakticky dokončena. Původní jednokolejnou trať, která probíhala o cca 6 metrů blíže pravému okraji fotografie, už dává tušit pouze dřívější budova zastávky částečně skrytá za stromy a okraj pole vpravo.Vlevo (říjen 2014) - původní koleje v liché kolejové skupině a aktuálně probíhají práce v sudé kolejové skupině. Vpravo (únor 2015) - sudá skupina zprovozněna a práce se přesunuly do liché. Polovina ostrovního nástupiště již slouží cestujícím.Pohled na téměř dokončenou stanici Soběslav (září 2015). Cestujícím slouží ostrovní a vnější nástupiště délky 300 m, příchod na ostrovní nástupiště je pomocí podchodu, schodiště a výtahu, v zastřešené části nástupiště.Nahoře (říjen 2014) -  hrubá stavba nové technologické budovy vlevo od výpravní budovy a vzniká nástupiště. Smontovaná je druhá staniční kolej. Dole (srpen 2015) - nová stanice před dokončením, zbývá zaasfaltovat zpevněnou plochu u šesté koleje.Výměna poloviny nového betonového mostu v oblasti Dírenského potoka, zároveň bylo nutno snést původní ocelový, včetně kolejového roštu, jak dokumentuje záběr z počátku listopadu 2014.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (69x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Rekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádražíRekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádraží (60x)
Hlavní nádraží v Praze je jedním z nejvýznamnějších železničních uzlů v České republice. Nádraží je v provozu od začátku...
Rekonstrukce ŽST Horažďovice předměstíRekonstrukce ŽST Horažďovice předměstí (49x)
Nejvýznamnější železniční spojnicí Plzeňského a Jihočeského kraje je železniční trať č. 190 Plzeň – České Budějovice. Tr...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice