Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora
Rubrika: Železniční infrastruktura
Železniční trať mezi Benešovem a Veselím nad Lužnicí byla zprovozněna v roce 1871 jako „Dráha císaře Františka Ferdinanda“. První parní vlak spojil Prahu s Českými Budějovicemi až o 3 roky později (1874), kdy byl dobudován úsek trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Zahájení železničního provozu nastartovalo útlum plavby, která do té doby zajišťovala dopravu stavebního materiálu a obilí z Povltaví do Prahy a výstavba vodních děl na Vltavě ji definitivně zastavila.
BUDOUCNOST TRATI
Realizace stavby přinese zdvoukolejnění traťového úseku Tábor – Sudoměřice u Tábora, rekonstrukci ŽST Chotoviny a přestavbu ŽST Sudoměřice u Tábora na zastávku.
V úseku Chotoviny – Sudoměřice u Tábora je z důvodu nevyhovujících směrových parametrů stávající trati vedená nová železniční trať v přeložce. Stávající jednokolejné těleso dráhy bude částečně sanováno a opuštěno. Na nové přeložce je navrženo mimoúrovňové křižování s novou silniční tepnou – dálnici D3 i se silnicí první třídy I/3. Úrovňové křížení zůstane zachováno pouze na silnicích nižší kategorie s nízkou četnosti silničního provozu v Čekanicích, Chotovinách a Sudoměřicích u Tábora, dále na polní cestě u Stoklasné Lhoty. Členitost terénu na nové přeložce bude překonána novou železniční estakádou a železničním tunelem.
Železniční stanice Chotoviny dozná změn především ve vztahu k cestující veřejnosti. Stanice bude doplněna o ostrovní a vnější nástupiště s mimoúrovňovými přístupy a s moderními přístřešky pro cestující. Přístup na nástupiště bude zajištěn novým podchodem, schodištěm, přístupovým chodníkem a samoobslužným výtahem. K výraznému zkvalitnění služeb pro cestující veřejnost přispěje i nový informační systém.
V nové železniční zastávce Sudoměřice u Tábora budou vybudovány nové vnější nástupiště. Přístup na nástupiště zajistí nový podchod pro cestující, schodiště a přístupové chodníky. Zastávka bude vybavena novými přístřešky a o informovanost cestujících se postará nový informační systém. Pro snížení hluku z provozování železniční dopravy jsou v souběhu s obytnou zástavbou navrženy protihlukové stěny. Materiálové i barevné řešení protihlukových stěn je maximálně přizpůsobeno místním podmínkám v lokalitě stavby.
BEZPEČNĚJI NEŽ JINDY
Stavba neopomíjí ani bezpečnost železničního provozu. Železniční stanice Chotoviny i navazující traťové úseky budou vybaveny moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením, které eliminuje možnost lidského omylu, usnadňuje práci obsluhy a umožňuje úsporné a operativní řízení provozu z dispečerského stanoviště, které bude dobudováno po zprovoznění IV. tranzitního železničního koridoru v úseku Horní Dvořiště státní hranice – Praha. Bezpečnost silničního provozu na železničních přejezdech zajistí nové elektronické přejezdové zabezpečovací zařízení vybavené signalizací s pozitivním bílým světlem a závorami.
NOVÉ ŽELEZNIČNÍ TECHNOLOGIE
Zdvoukolejnění současné jednokolejné trati přinese víc než dvounásobné zvýšení kapacity a podstatné zkrácení cestování. Nové koleje a moderní systém upevnění ocení cestující nejen v klidné, tiché a pohodlné jízdě, ale i při používání zvýšených nástupišť u nástupu nebo výstupu.
Stavba neopomíjí ani bezpečnost provozu vlaků, ani zajištění spolehlivého provozu. Železniční stanice i traťové úseky budou opatřeny moderním zabezpečovacím zařízením s elektronickými stavědly, eliminujícím možnost lidského omylu, usnadňujícím práci obsluhy dráhy i strojvedoucích a umožňujícím úsporné řízení provozu z centrálního dispečerského pracoviště. Trať je již dnes elektrifikována, ale trakční vedení bude v celém úseku rekonstruováno.
RYCHLÉ SPOJENÍ SEVER – JIH
Traťový úsek Tábor – Sudoměřice u Tábora je součástí evropského tranzitního železničního koridoru, který směřuje z Prahy přes Benešov a Tábor do Českých Budějovic. Toto spojení je významné i z evropského hlediska, protože zajišťuje propojení severu Evropy s Rakouskem a jaderskými přístavy na jihu Evropy.
Vláda České republiky schválila modernizaci trati mezi Prahou a rakouskou hranicí u Horního Dvořiště jako 4. železniční koridor, v roce 2001. Stavební práce se rozběhly v roce 2005. V současnosti jsou dokončeny úseky Horní Dvořiště státní hranice – České Budějovice, Doubí u Tábora – Tábor a Benešov u Prahy – Praha Hostivař. Stavební práce probíhají v úseku Votice – Benešov u Prahy. Na ostatních traťových úsecích probíhá projektová nebo stavební příprava.
Modernizace 4. železničního koridoru by měla být ukončena v roce 2016 a bude hrazena ze Státního fondu dopravní infrastruktury a fondů Evropské unie. Stavba „Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora“ je součástí tohoto záměru a ve spojení s dalšími stavbami bude výsledkem zcela přestavěná dvoukolejná trať Praha – České Budějovice, vyhovující v podstatné délce pro rychlost 160 km/h. Poprvé v historii se centra Prahy a Českých Budějovic přiblíží za necelé dvě hodiny jízdy vlakem, navíc ekologicky šetrnou dopravou a bez rizika uvíznutí v dálničních zácpách.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE:
- Objednatel: Správa železniční dopravní cesty, s. o.
- Zastoupená: Stavební správou Praha
- Projektant: SUDOP Praha a. s.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
- Celková délka úseku: 11,837 km
- Celková délka úseku po dokončení: 11,389 km
- Traťová rychlost: 160 km/h
- Přechodnost kolejových vozidel: D4 UIC
- Průjezdný průřez: Z-GC
- Rekonstrukce železniční stanice (Chotoviny): 1
- Zrušení stanice (Sudoměřice u Tábora): 1
- Zrušení výhybny (Čekanice): 1
- Zřízení zastávky (Sudoměřice u Tábora): 1
Nový dvoukolejný tunel – Sudoměřický tunel
- Délka tunelu: 430 m
- Novostavby a rekonstrukce železničních mostů: 13
- Novostavby silničních mostů: 1
- Nástupiště ostrovní: 1
- Nástupiště vnější: 3
- Předpokládaná realizace stavby: 2013 – 2016