KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora

Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora

Publikováno: 21.1.2015
Rubrika: Železniční infrastruktura

Železniční trať mezi Benešovem a Veselím nad Lužnicí byla zprovozněna v roce 1871 jako „Dráha císaře Františka Ferdinanda“. První parní vlak spojil Prahu s Českými Budějovicemi až o 3 roky později (1874), kdy byl dobudován úsek trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Zahájení železničního provozu nastartovalo útlum plavby, která do té doby zajišťovala dopravu stavebního materiálu a obilí z Povltaví do Prahy a výstavba vodních děl na Vltavě ji definitivně zastavila.

BUDOUCNOST TRATI
Realizace stavby přinese zdvoukolejnění traťového úseku Tábor – Sudoměřice u Tábora, rekonstrukci ŽST Chotoviny a přestavbu ŽST Sudoměřice u Tábora na zastávku.

V úseku Chotoviny – Sudoměřice u Tábora je z důvodu nevyhovujících směrových parametrů stávající trati vedená nová železniční trať v přeložce. Stávající jednokolejné těleso dráhy bude částečně sanováno a opuštěno. Na nové přeložce je navrženo mimoúrovňové křižování s novou silniční tepnou – dálnici D3 i se silnicí první třídy I/3. Úrovňové křížení zůstane zachováno pouze na silnicích nižší kategorie s nízkou četnosti silničního provozu v Čekanicích, Chotovinách a Sudoměřicích u Tábora, dále na polní cestě u Stoklasné Lhoty. Členitost terénu na nové přeložce bude překonána novou železniční estakádou a železničním tunelem.

Železniční stanice Chotoviny dozná změn především ve vztahu k cestující veřejnosti. Stanice bude doplněna o ostrovní a vnější nástupiště s mimoúrovňovými přístupy a s moderními přístřešky pro cestující. Přístup na nástupiště bude zajištěn novým podchodem, schodištěm, přístupovým chodníkem a samoobslužným výtahem. K výraznému zkvalitnění služeb pro cestující veřejnost přispěje i nový informační systém.

V nové železniční zastávce Sudoměřice u Tábora budou vybudovány nové vnější nástupiště. Přístup na nástupiště zajistí nový podchod pro cestující, schodiště a přístupové chodníky. Zastávka bude vybavena novými přístřešky a o informovanost cestujících se postará nový informační systém. Pro snížení hluku z provozování železniční dopravy jsou v souběhu s obytnou zástavbou navrženy protihlukové stěny. Materiálové i barevné řešení protihlukových stěn je maximálně přizpůsobeno místním podmínkám v lokalitě stavby. 

BEZPEČNĚJI NEŽ JINDY
Stavba neopomíjí ani bezpečnost železničního provozu. Železniční stanice Chotoviny i navazující traťové úseky budou vybaveny moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením, které eliminuje možnost lidského omylu, usnadňuje práci obsluhy a umožňuje úsporné a operativní řízení provozu z dispečerského stanoviště, které bude dobudováno po zprovoznění IV. tranzitního železničního koridoru v úseku Horní Dvořiště státní hranice – Praha. Bezpečnost silničního provozu na železničních přejezdech zajistí nové elektronické přejezdové zabezpečovací zařízení vybavené signalizací s pozitivním bílým světlem a závorami.

NOVÉ ŽELEZNIČNÍ TECHNOLOGIE
Zdvoukolejnění současné jednokolejné trati přinese víc než dvounásobné zvýšení kapacity a podstatné zkrácení cestování. Nové koleje a moderní systém upevnění ocení cestující nejen v klidné, tiché a pohodlné jízdě, ale i při používání zvýšených nástupišť u nástupu nebo výstupu.

Stavba neopomíjí ani bezpečnost provozu vlaků, ani zajištění spolehlivého provozu. Železniční stanice i traťové úseky budou opatřeny moderním zabezpečovacím zařízením s elektronickými stavědly, eliminujícím možnost lidského omylu, usnadňujícím práci obsluhy dráhy i strojvedoucích a umožňujícím úsporné řízení provozu z centrálního dispečerského pracoviště. Trať je již dnes elektrifikována, ale trakční vedení bude v celém úseku rekonstruováno.

RYCHLÉ SPOJENÍ SEVER – JIH
Traťový úsek Tábor – Sudoměřice u Tábora je součástí evropského tranzitního železničního koridoru, který směřuje z Prahy přes Benešov a Tábor do Českých Budějovic. Toto spojení je významné i z evropského hlediska, protože zajišťuje propojení severu Evropy s Rakouskem a jaderskými přístavy na jihu Evropy.

Vláda České republiky schválila modernizaci trati mezi Prahou a rakouskou hranicí u Horního Dvořiště jako 4. železniční koridor, v roce 2001. Stavební práce se rozběhly v roce 2005. V současnosti jsou dokončeny úseky Horní Dvořiště státní hranice – České Budějovice, Doubí u Tábora – Tábor a Benešov u Prahy – Praha Hostivař. Stavební práce probíhají v úseku Votice – Benešov u Prahy. Na ostatních traťových úsecích probíhá projektová nebo stavební příprava.

Modernizace 4. železničního koridoru by měla být ukončena v roce 2016 a bude hrazena ze Státního fondu dopravní infrastruktury a fondů Evropské unie. Stavba „Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora“ je součástí tohoto záměru a ve spojení s dalšími stavbami bude výsledkem zcela přestavěná dvoukolejná trať Praha – České Budějovice, vyhovující v podstatné délce pro rychlost 160 km/h. Poprvé v historii se centra Prahy a Českých Budějovic přiblíží za necelé dvě hodiny jízdy vlakem, navíc ekologicky šetrnou dopravou a bez rizika uvíznutí v dálničních zácpách.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

  • Objednatel: Správa železniční dopravní cesty, s. o.
  • Zastoupená: Stavební správou Praha
  • Projektant: SUDOP Praha a. s.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Celková délka úseku: 11,837 km
  • Celková délka úseku po dokončení: 11,389 km
  • Traťová rychlost: 160 km/h
  • Přechodnost kolejových vozidel: D4 UIC
  • Průjezdný průřez: Z-GC
  • Rekonstrukce železniční stanice (Chotoviny): 1
  • Zrušení stanice (Sudoměřice u Tábora): 1
  • Zrušení výhybny (Čekanice): 1
  • Zřízení zastávky (Sudoměřice u Tábora): 1

Nový dvoukolejný tunel – Sudoměřický tunel

  • Délka tunelu: 430 m
  • Novostavby a rekonstrukce železničních mostů: 13
  • Novostavby silničních mostů: 1
  • Nástupiště ostrovní: 1
  • Nástupiště vnější: 3
  • Předpokládaná realizace stavby: 2013 – 2016
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Přístup na nástupiště ulehčí cestujícím nové přístupové chodníky i nový podchod se schodištěm. Železniční stanice bude vybavena novým informačním systémem pro cestující.Mělké údolí u obcí Moraveč u Chotovin a Rzavá přemostí nová estakáda.Mělké údolí u obcí Moraveč u Chotovin a Rzavá přemostí nová estakáda.Mělké údolí u obcí Moraveč u Chotovin a Rzavá přemostí nová estakáda.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (69x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Rekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádražíRekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádraží (53x)
Hlavní nádraží v Praze je jedním z nejvýznamnějších železničních uzlů v České republice. Nádraží je v provozu od začátku...
Rekonstrukce ŽST Horažďovice předměstíRekonstrukce ŽST Horažďovice předměstí (47x)
Nejvýznamnější železniční spojnicí Plzeňského a Jihočeského kraje je železniční trať č. 190 Plzeň – České Budějovice. Tr...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice