KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem

Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem

Publikováno: 3.7.2014
Rubrika: Železniční infrastruktura

Navzdory odvěké rivalitě města mechu a města perníku, jak se Hradec Králové a Pardubice vzájemně mírně hanlivě nazývají, jsou začátkem třetího tisíciletí postupně připravovány a realizovány stavby ke zkapacitnění dopravního propojení obou krajských měst a krajů, a to jak silničního, tak i železničního. V obou propojeních zanechal svoji stopu i SUDOP PRAHA a. s.

Zatímco čtyřpruhová silnice I/37 již byla úspěšně zprovozněna, zdvoukolejnění železniční tratě je stále ve fázi studie proveditelnosti. Jediný úsek Stéblová – Opatovice nad Labem již dospěl k projektu s vyhlídkou na zahájení realizace v roce 2014.

Železniční trať Pardubice – Hradec Králové spojuje dvě krajská města, každé s téměř stotisíci obyvateli. Slouží též k napojení Hradce Králové na trať Praha – Pardubice – Brno/Olomouc. Trať je zatížena silnou osobní dopravou. V nákladní dopravě je trať v úseku u železniční stanice Opatovice nad Labem včetně využívána pro zásobování Elektráren Opatovice uhlím. Trať slouží pro odklony z koridorové tratě v úseku Pardubice – Kolín.

Stavba „Zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem“ je 1. stavbou modernizace trati Pardubice – Hradec Králové. Další úseky budou rekonstruovány dle finančních možností v rozsahu dle výsledků „Studie proveditelnosti Hradec Králové – Pardubice“.

Úsek Stéblová – Opatovice nad Labem leží na jednokolejné železniční trati 030 Pardubice – Liberec. Trať leží mimo síť TEN‑T. Mezi koncovými stanicemi železniční trať propojuje města Hradec Králové, Jaroměř, Dvůr Králové nad Labem, Starou Paku, Železný Brod, Turnov. Provoz na železniční trati byl zahajován na dokončovaných úsecích postupně v letech 1857–59. V roce 1965 byl elektrizován úsek z Pardubic do Hradce Králové, v roce 1993 z Hradce Králové do Jaroměře.

Pojem Stéblová je mezi veřejností znám bohužel v negativním smyslu. 14. listopadu 1960 došlo u obce Stéblová k dosud nejtragičtější železniční nehodě v dějinách české železniční dopravy. Čelně se zde srazily dva osobní vlaky. Tragické následky srážky byly ještě umocněny vypuknuvším požárem. Nehoda si vyžádala okolo 110 mrtvých a 106 zraněných. Viníkem nehody bylo hrubé porušení železničních předpisů, jinak řečeno sled lidských chyb.

Přípravná dokumentace byla po mnohých změnách a úpravách dokončena a schválena po téměř pěti letech v roce 2008, koncem téhož roku bylo vydáno územní rozhodnutí. Po kotrmelcích na ministerstvu dopravy, kdy příprava stavby byla i přes memorandum Královéhradeckého a Pardubického kraje deklarující „společný zájem na dalším zkvalitnění perspektivního regionálního dopravního systému s výrazným podílem kolejové dopravy“ na nějaký čas utlumena, aby vzápětí byla překotně obnovena, byl projekt stavby zahájen až koncem roku 2011 s tím, že stavba musí být financována z Operačního programu doprava 1, to znamená zahájena nejpozději v roce 2013 a dokončena v roce 2015. S těmito okrajovými podmínkami jsme koncem roku 2011 zahájili práce na projektu. Projekt jsme dokončili na sklonku roku 2012. Začátkem roku 2013 byla ze stavby vyjmuta stanice Opatovice nad Labem. Projekt jsme upravovali do června 2013, smlouvy s posledními vlastníky jsme uzavřeli koncem roku 2013.

Účelem stavby zdvoukolejnění je zvýšení kapacity železniční tratě mezi Pardubicemi a Hradcem Králové umožněním míjení protijedoucích vlaků v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, zlepšení podmínek pro organizaci osobní dopravy v integrovaném taktovém jízdním řádu – napojení vlaků na trati Pardubice – Hradec Králové do taktového jízdního řádu v Hradci Králové dle požadavků objednatele veřejné osobní dopravy, snížení přenosu případného zpoždění mezi vlaky a zvýšení reálné kapacity možnosti průvozu vlaků ve svazcích, pozvednutí kvality a atraktivity železniční dopravy nárůstem traťové rychlosti a zkrácením jízdní doby, zvýšení bezpečnosti drážního a silničního provozu rekonstrukcí zabezpečovacího zařízení přejezdů, zvýšení komfortu pohybu cestujících při nástupu a výstupu do a z vlaků rekonstrukcí stanic a zastávky, zajištění přístupu pro osoby s omezenou možností orientace a pohybu ve stanicích a zastávce, snížení nákladů na obsluhu dopravní cesty rekonstrukcí zabezpečovacího zařízení.

Stavba zahrnuje novostavbu nové druhé traťové koleje v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem a kompletní rekonstrukci stávající traťové koleje včetně stanice Stéblová ve všech profesích (stanice Opatovice nad Labem byla ze stavby dodatečně vyjmuta). Délka rekonstruovaného úseku je 7,7 km. Rekonstruovaná a zdvoukolejněná železniční trať umožní rychlost jízdy vlaků 160 km/hod včetně stanice Stéblová. Součástí stavby jsou opatření k omezení dopadů účinku hluku z železniční dopravy, vyvolané úpravy pozemních komunikací a sítí technické infrastruktury.

Mimo hlavní úsek je navržena rekonstrukce traťového zabezpečovacího zařízení do stanice Pardubice – Rosice nad Labem a na vlečce do areálu Elektráren Opatovice a. s.

Součástí stavby jsou železniční stanice Stéblová, stávající zastávka Čeperka a nová zastávka Opatovice nad Labem. Ve stanici Stéblová bude nově vybudováno vnější nástupiště u koleje č. 2, v zastávce Čeperka u koleje č. 1, v nové zastávce Opatovice nad Labem nová vnější nástupiště u obou kolejí. Délka všech nástupišť bude 110 m. Ochranu cestujícím očekávajícím příjezd vlaku před povětrnostními vlivy poskytnou přístřešky na nástupištích, odolné vandalům. V zastávce Čeperka bude využita stávající čekárna. Odstavení jízdních kol cestujících v suchu umožní přístřešky pro kola, v cyklistické oblasti hradecka a pardubicka obzvláště citlivá záležitost. Dopravní informace získají cestující z drážního rozhlasu a informačních panelů.

Dominantní objekt ve stanici Stéblová bude nová provozní budova SŽDC, s. o., která zastřeší drážní technologie a dopravní kancelář. Stávající provozní budova v Čeperce bude částečně ubourána pro druhou kolej a nástupiště.

Úrovňové křížení železniční tratě s pozemními komunikacemi tvoří devět přejezdů. Jeden přejezd bude nahrazen podchodem, ostatní budou rekonstruovány a zabezpečeny. Vodoteče železniční trať překonává dvěma mosty a sedmi propustky. Všechny budou rekonstruovány. Nově je navržen podchod pro cestující v zastávce Čeperka, podchod pro pěší a cyklisty náhradou za rušený přejezd v Opatovicích nad Labem, lávka pro pěší přes Opatovický kanál v Čeperce náhradou za rušenou lávku v místě budoucí druhé koleje.

Trakční vedení bude kompletně přestavěno, výhybky budou elektricky ohřívány, rekonstruováno bude osvětlení drážních prostor. Provoz na železniční trati mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem bude řídit automatický blok, v navazujících částech automatická hradla. Dohled bude zajišťovat kamerový systém, EZS, ASHS. Dorozumívání bude systémy TRS, MRS, trať bude připravena pro zavedení systému GSM‑R. Dálkové ovládání a informace o stavu zařízení řeší DŘT a DDTS ŽDC. Elektrická zařízení ve stanicích a zastávce budou napájena ze sítě ČEZ Distribuce, záložní napájení zabezpečovacího zařízení ve stanici Stéblová bude z trakčního vedení. Železniční stavba vyvolává nutnost přeložky místní komunikace v Opatovicích nad Labem. Upravit, přeložit a ochránit bude nutné i stávající sítě technické infrastruktury. Okolí železniční tratě bude chráněno před hlukem celkem 1,6 km protihlukových stěn.

Postup výstavby byl přizpůsoben požadavku Elektráren Opatovice s možným přerušením provozu na trati na maximálně deset dní v době revizní odstávky v dolech počátkem května, kdy není do elektrárny dopravováno uhlí. Úplné výluky jsou navrženy pouze v nevyhnutelných případech při výměně výhybek a přepojování provozu mezi kolejemi. Nejprve bude vybudována nová druhá kolej, po převedení provozu bude rekonstruována stávající první kolej.

I v projektu stavby zdvoukolejnění Stéblová – Opatovice nad Labem jsme řešili kontakt s prvky ochrany životního prostředí. Železniční trať kříží dva nadregionální biokoridory. Jeden most a jeden propustek jsme upravili pro průchod malých a středních živočichů. Dramatičtěji se jevil kontakt s Evropsky významnou lokalitou U Pohránovského rybníka mezi Semtínem a Stéblovou, kde je předmětem ochrany populace silně ohroženého brouka Lesáka rumělkového. Po několikerém vysvětlení stavební činnosti byl uznán vliv stavby jako přípustný.

Neobvyklou situací na dopravních stavbách je průchod železniční tratě ochranným pásmem I. stupně vodního zdroje, zde vodního zdroje Hrobice – Čeperka – Oplatil, který zásobuje pitnou vodou část města Pardubic. Jedná se o historickou záležitost, dle současné legislativy by již průchod dopravní stavby ochranným pásmem I. stupně nebyl možný. Ochranné pásmo vodního zdroje bylo vyhlášeno v 60. letech 20. století, více než 100 let po výstavbě železniční tratě. Za dobu koexistence nedošlo k negativnímu ovlivnění podzemních vod železničním provozem. K ochraně vodního zdroje jsou požadována a navržena zvláštní opatření. V Havarijním plánu jsme zpracovali samostatnou část pro stavební práce v oblasti ochranného pásma vodního zdroje, v ochranném pásmu nesmí být zařízení staveniště. Během stavby se budou provádět kontrolní odběry podzemních vod. Vytěžený materiál bude odvezen mimo ochranná pásma. Vrstvy železničního spodku a kolejové lože a zásypy budou z nově těženého nekontaminovaného materiálu. V rozsahu ochranného pásma nebude použit recyklát z štěrkového lože.

V Čeperce železniční trať kříží Opatovický kanál, národní technickou památku. Opatovický kanál vybudoval rod Pernštejnů na začátku 16. století. Kanál v délce přes 30 km napájel vodou z Labe rozsáhlou rybniční síť ve východních Čechách, svého času rozsáhlejší než jihočeskou. Do současnosti se z rozsáhlé rybniční sítě dochoval pouze zlomek. Vzhledem k písčitému podloží v oblasti tvoří koryto Opatovického kanálu jílové těsnění mocnosti až 6 m. Kvůli neblahým zkušenostem správce kanálu Povodí Labe z nedávné minulosti, kdy bylo koryto kanálu stavební činností porušeno a následně složitě utěsňováno, jsme museli zvětšit rozpětí železničního mostu a lávky pro pěší přes Opatovický kanál tak, abychom minimalizovali zásah do koryta kanálu.

O přípravu stavby zdvoukolejnění se zajímá veřejnost dotčených obcí, informovaly o ní regionální deníky i regionální přílohy celostátního deníku. Stavba nezůstala ušetřena zájmu občanských sdružení, tlak jednoho z nich zřejmě povede ke zřízení nové zastávky Březhrad v navazující železniční stavbě z Opatovic nad Labem do Hradce Králové. Do přípravy stavby zasahují i politici různých úrovní, od starostů dotčených obcí převážně se snahou o řešení problémů, až po vyšší patra systému, kde je patrnější snaha o zviditelnění vlastní osoby.

Při zpracování souhrnných částí projektu byly pilotně použity nové technologie projektování v programu Microstation: měřítka anotací, tisk pomocí archů a tiskových sestav, koordinační situace částečně ve 3D (koleje a mosty), data z WMS, propojení s Google Earth.

V současnosti (konec března 2014) očekáváme nabytí právní moci stavebního povolení, probíhá veřejná soutěž na zhotovitele stavby. Pokud se oba procesy podaří zdárně dokončit v očekávaných termínech, je začátek stavby naplánován na květen 2014. Dokončení stavby se předpokládá v srpnu 2015.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ

  • Generální projektant: SUDOP PRAHA a. s., HIP Ing. Daniel Filip
  • Objednatel: SŽDC, s. o., Stavební správa východ se sídlem v Olomouci, HIS Ing. František Pilný

Na zpracování projektu se podíleli:

  • zabezpečovací zařízení: Ing. Petr Vrábel
  • sdělovací zařízení: Martin Štrof
  • DŘT, DDTS ŽDC: Ing. Jindřich Lukašík (MP)
  • silnoproudá technologie: Ing. Václav Misárek (MP)
  • železniční spodek a svršek: Ing. Pavel Utinek, DiS.
  • nástupiště: Jakub Kohút, DiS. (IKP)
  • přejezdy: Ing. Markéta Hamplová (IKP)
  • mosty: Ing. Libor Vítek
  • ostatní inženýrské objekty: Stanislav Šolc, Ing. Hana Krásová (MP)
  • potrubní vedení: Ing. Radim Novák (IKP)
  • pozemní komunikace: Ing. Roman Petřík
  • PHS: Ing. Michal Řeřucha (MP)
  • pozemní stavby: Ing. Alexandr Moucha (MP)
  • orientační systém: Zdeněk Koblížek
  • trakční vedení: Ing. Jiří Štolba
  • energetická vedení: Ing. Jan Kahuda (MP)
  • ostatní stavební objekty: Ing. Tomáš Adam
    a spousta dalších.

Foto: Ing. Vladimír Fišar

Zdroje:

  • Přípravná dokumentace, SUDOP PRAHA a.s., 2008
  • Projekt, SUDOP PRAHA a.s., 2013
  • V článku byly použity údaje z www.zelpage.cz a cs.wikipedia.org 

Modernisation of Hradec Králové – Pardubice – Chrudim Railway; Section 1, Double‑tracking of Stéblová – Opatovice nad Labem Section
Despite the everlasting rivalry between the bag city and gingerbread city, as Hradec Králové and Pardubice pejoratively refer to each other, at the beginning of the third millennium, constructions for capacity increase of railway and road traffic connections between both county capitals and the respective counties are being continuously prepared and constructed. SUDOP PRAHA a. s. left its footprint in both connections.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Přehledná situace úseku Stéblová – Opatovice nad LabemMost a lávka přes Opatovický kanál v současnostiSilniční most převádí přes trať silnici R35 u OpatovicPůdorys nového mostu přes Opatovický kanál z projektuPříčný řez nového mostu přes Opatovický kanál z projektuVýpravní budova ve stanici Stéblová v současnostiPohled na projektovanou provozní budovu ve stanici StéblováŽelezniční stanice Opatovice – železniční přejezd v km 16,402

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (69x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Rekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádražíRekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádraží (60x)
Hlavní nádraží v Praze je jedním z nejvýznamnějších železničních uzlů v České republice. Nádraží je v provozu od začátku...
Rekonstrukce ŽST Horažďovice předměstíRekonstrukce ŽST Horažďovice předměstí (49x)
Nejvýznamnější železniční spojnicí Plzeňského a Jihočeského kraje je železniční trať č. 190 Plzeň – České Budějovice. Tr...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice