KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Modernizace tranzitních železničních koridorů

Modernizace tranzitních železničních koridorů

Publikováno: 17.8.2009
Rubrika: Zajímavosti

Pro zajištění kvalitního propojení se sousedními zeměmi v souladu se závěry evropské dopravní politiky, která jako perspektivní řešení doporučuje podstatný přesun přepravních výkonů ze silnic na železnici, bude na páteřních koridorových tratích provedena modernizace v parametrech, jež jsou plně srovnatelné s parametry obdobných tratí v zahraničí, a které vycházejí z mezinárodních dohod, k nimž Česká republika přistoupila. Jedná se zejména o dohodu AGC – Evropská dohoda o hlavních železničních magistrálách a dohodu AGTC – Evropská dohoda o nejdůležitějších trasách mezinárodní kombinované dopravy a souvisejících objektech. Dále je nutné zabezpečit technickou a provozní propojitelnost s železnicemi Evropy ve smyslu Směrnice EK 2001/16 o interoperabilitě konvenční železniční dopravy.

Strategickým cílem realizace koridorů je zajistit kvalitní mezinárodní spojení České republiky se sousedními zeměmi včetně respektování vnitrostátních potřeb rychlého a kvalitního spojení mezi jednotlivými regiony ČR. Realizací projektu koridorů dojde ke zvýšení konkurenceschopnosti železniční dopravy vůči silniční dopravě a umožní železnici udržet si svou pozici na vnitrostátním i zahraničním dopravním trhu.

Hlavními cíli modernizace železničních koridorů je:

  • napojení železniční sítě ČR na hlavní evropské magistrály,
  • dosažení traťové třídy zatížení D4 UIC pro úroveň traťové rychlosti 120 km/h včetně,
  • zavedení prostorové průchodnosti pro ložnou míru UIC GC,
  • zajištění podmínek pro možnost použití jednotek s naklápěcími skříněmi pro dálkovou a mezinárodní osobní dopravu,
  • snižování zátěže životního prostředí,
  • zvýšení bezpečnosti provozu novými dokonalejšími technologickými zařízeními,
  • zvyšování cestovní rychlosti, bezpečnosti a kultury cestování,
  • zvyšování spolehlivosti a pravidelnosti v osobní a nákladní dopravě.

I. tranzitní železniční koridor (I. TŽK)
v trase: hranice SRN – Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav – hranice Rakouska se začal realizovat v prosinci 1993 stavbou Úvaly – Poříčany. Dokončením stavby Záboří nad Labem – Přelouč v říjnu 2004 byla realizace I. koridoru dokončena. Jeho celková délka činí 457 km. V rámci modernizace, schválené usnesením vlády ČR č. 77/1994 a následně č. 1262/1999 bylo modernizováno 381 km.

Kvůli nedostatku finančních prostředků a v některých případech v té době nejasné koncepce neobsahoval projekt koridorů modernizaci některých železničních stanic a uzlů, která probíhá následně. Jejím účelem je zajištění stejných technických parametrů, jaké mají navazující koridorové tratě. Dokončeny jsou již průjezdy železničními uzly Děčín, Ústí nad Labem a Choceň, v realizaci jsou stavby průjezdů železničními uzly Kolín a Břeclav. Modernizace žst. Ústí nad Orlicí by měla začít v letošním roce a probíhají projektové práce pro Brno, Českou Třebovou a Pardubice. Dále je v realizaci stavba „Modernizace traťového úseku Praha Libeň – Praha Běchovice“, v rámci níž dojde ke ztrojkolejnění tohoto úseku, který je velmi zatížen zejména silnou příměstskou dopravou. Na tento úsek navazují stavby „Optimalizace tratě Praha Holešovice – Praha Bubeneč“ a „Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly“, které se připravují k zahájení a dokončí průtah I. koridoru pražským uzlem. Na I. TŽK jsou souvislé úseky s traťovou rychlostí 160 km/ hod například mezi Brnem a Břeclaví v délce 52 km, Pardubicemi a Chocní (32 km) nebo Kolínem a Poříčany (19 km). Pro napojení I. koridoru na Slovensko byla modernizována trať Břeclav – Lanžhot.

Modernizace II. koridoru z Břeclavi přes Přerov do Bohumína a Petrovic u Karviné na hranice s Polskem začala v září 1997 a byla dokončena v roce 2004. Celková délka II. TŽK je 206 km. V rámci modernizace schválené usnesením vlády ČR č. 432/1995 a aktualizované usnesením č. 1262/1999 bylo modernizováno 195 km. Následně pak byla modernizována žst. Bohumín a modernizace žst Přerov začne v letošním roce. Mezi Břeclaví a Otrokovicemi je zavedena traťová rychlost 160 km/hod na souvislém 55 km dlouhém úseku.

III. tranzitní železniční koridor je veden v trase: státní hranice se Slovenskem – Mosty u Jablunkova – Dětmarovice – Přerov – Česká Třebová – Praha – Plzeň – Cheb – státní hranice se SRN. V úseku Dětmarovice – Přerov je v souběhu s II. TŽK a v úseku Česká Třebová   Praha v souběhu s I. TŽK. Úsek Přerov – Česká Třebová se částečně realizoval v rámci projektu II. koridoru. Celková délka III. koridoru (bez souběhu s I. a II. koridorem) je 357,8 km. Jeho realizace byla schválena usnesením vlády ČR č. 575/2002 a následně aktualizováno usnesením 885/2005.

IV. tranzitní železniční koridor vede v trase: hranice s Rakouskem – Horní Dvořiště – České Budějovice – Praha – Děčín. Úsek z Prahy do Děčína je v souběhu s I. koridorem. Celková délka IV. koridoru (bez souběhu s I. koridorem) je 216,2 km. Jeho realizace byla schválena usnesením vlády ČR č. 1317/2001 a následně aktualizována usnesením 885/2005. V roce 2008 byly předány do provozu stavby

„Modernizace západní části Praha hlavní nádraží“ a „Nové spojení“ mezi žst. Praha hl. n. a Praha Libeň. Jsou součástí průjezdu železničním uzlem Praha a umožní kapacitní a rychlé propojení I. koridoru na pražské hlavní nádraží vybudováním dvou dvoukolejných tunelů a navazujících železničních estakád. Zpracovávají se projekty pro modernizaci úseků Praha Hostivař – Praha hl. n. a Praha hl. n. – Praha Smíchov, které zajistí napojení III. a IV. koridoru do pražského uzlu.

Modernization of Transit Railway Corridors
In order to ensure quality connection with the neighbouring countries in line with the conclusions of the European transport policy  ecommending a prospective solution of substantial transfer of transportation performance from roads to railways, there shall be modernization performed in the backbone railway corridors in parameters which are fully comparable with parameters of similar tracks abroad, and which are based on international treaties which the Czech Republic acceded to. This is mainly dealt with in the agreement AGC – European agreement on main railway lines and agreement AGTC – European agreement on important international combined transport lines and related installations. It is further necessary to provide technology and operational connectivity with the railways in Europe in line with EC Directive 2001/16 on interoperability of conventional railway transport.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Železniční zastávka Pňovany – součást III. tranzitního koridoruNástupiště v Senohrabech – součást IV. tranzitního koridoruDispečink v železniční stanici Ostrava-Svinov – dálkové ovládání trati (součást II. a III. tranzitního koridoru)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (110x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (72x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (69x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice