Modernizace nádraží v Čelákovicích v létě skončí. Swietelsky Rail zde nasadil nejmodernější techniku
Rubrika: Železniční infrastruktura
Modernizace železniční stanice Čelákovice, která začala loni v lednu a tvoří I. etapu rozsáhlého projektu optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, se chýlí ke konci. Hlavní stavební práce skončí v srpnu, i když drobné úpravy ještě potrvají do listopadu.
„To už ale cestující ani provoz nebude nijak omezovat. Půjde o drobnosti jako úpravu štěrkového lože a zhotovení drážních stezek,“ říká stavbyvedoucí Jan Hrazdira ze společnosti Swietelsky Rail CZ, která se od počátku stavby podílela na zhotovení kolejového svršku a spodku, vybudování nových nástupišť a přístupových cest. Celkem jde o práce za zhruba 165 milionů korun.
Na malém prostoru nádraží se koncentrovala řada prací a velké mechanizace jako nákladních aut, nakladačů a drážních strojů, aby se brzy odstranily koleje a odtěžilo kolejové lože. Tím vznikl dostatečný časový prostor pro zhotovitele mostu a podchodů.
„Velmi nám pomohlo, že jsme zde nasadili nejmodernější stavební stroje. Třeba kolejové jeřáby Kirow se dosud v Česku objevovaly jen výjimečně,“ uvedl Jan Hrazdíra. Kirow 800 pokládal výhybky na mstětickém zhlaví a Kirow 1200 vytrhal zhruba 2,5 kilometru tří staničních kolejí a části traťové koleje směrem na Mstětice. Špičkovou techniku firmě poskytl její rakouský vlastník Swietelsky Baugesellschaft, který je lídrem evropského železničního stavitelství a tomu odpovídá i jeho vybavení.
Přestavba čelákovické stanice z ní udělá bezpečný a propustný bod této vytížené tratě. Vzniklo zde jedno ostrovní a dvě vnější nástupiště a dva podchody pro pěší a cyklisty. Nové bezbariérové ostrovní nástupiště dlouhé 200 metrů bylo dokončeno v lednu. Zprovoznění obou podchodů, výtahů a přístupových chodníků na ostrovní nástupiště se chystá na 17. července. Tehdy také skončí výluka zahájená 8. ledna.
Projekt, jehož investorem je Správa železniční dopravní cesty a generálním dodavatelem Elektrizace železnic Praha, zahrnuje vedle kompletní modernizace kolejového svršku a spodku, nových nástupišť a přístupových cest také rekonstrukci železničního mostu přes ulici U Podjezdu, osazení nového trakčního vedení a natažení nového zabezpečovací zařízení a s tím spojené úpravy ve výpravní budově.
V příštích letech má optimalizace této trati pokračovat dalšími etapami. Hlavním cílem je zvýšení traťové rychlosti do 140 km/h, zkrácení jízdních dob a zvýšení kapacity tratě. Ve všech stanicích vzniknou bezbariérová nástupiště.