Mimoúrovňová křižovatka Kristineberg – Stockholm, Švédsko
Rubrika: Zajímavosti
V roce 2015 byla zprovozněna nová mimoúrovňová křižovatka Kristineberg ve Stockholmu. Křižovatka se nachází v hustě zastavěné části města a napojuje se na stávající dálnici Essingeleden o 6 pruzích.
Důvodem výstavby křižovatky byl cíl uvolnit pozemky, které zabíral původní tvar křižovatky. Nově navržená křižovatka má půdorysně velmi kompaktní tvar a výrazně nižší nároky na zábor pozemků. Uvolněné pozemky budou využity pro výstavbu bytových domů a kanceláří. Křižovatku tvoří 3 mosty a systém půdorysně zakřivených zdí proměnného průřezu, které kopírují tvary silničních větví křižovatky.
POPIS KONSTRUKCÍ
Most 2-2043-11
Rozpětí jednotlivých polí mostu je 21,4 + 28,3 + 26,5 + 26,7 + 26,6 + 21,9 + 35,0 (29,2) m. Most začíná na pilíři číslo 7, který podepírá současně i navazující most 2-2044-1. Most 2-2044-1 tvoří rozšíření původního mostu na silnici Essingeleden a jeho projekt zajištoval investor stavby. Geometrie všech konstrukcí je vzhledem k tvaru a celkovému řešení křižovatky komplikovaná. Konstrukce mostu kopíruje silniční řešení převáděné větve křižovatky, která je navržena s velmi malými poloměry, strmými podélnými sklony a s proměnným šířkovým uspořádáním. Šířka mostu je po celé délce proměnná. Poslední pole mostu se dělí na dvě souběžné rampy, které jsou uloženy na opěry v různých výškových úrovních. Východní rampa má rozpětí 35,0 m, západní rampa má rozpětí 29,2 m.
Založení mostu je kombinované. Pilíře 7, 8 ,9, 10, 13 a opěry 14 jsou založené plošně na skále. Pilíře 11 a 12 jsou založené na pilotách s ocelovým jádrem opřených do skály.
Spodní stavba je tvořená pilíři kruhového průřezu průměru 1,6 m. Výška pilířů se pohybuje od 8 do 12,5 m. Opěry jsou masivní skříňové. Nosná konstrukce je navržena z monolitického železobetonu. Krajní pole na konci mostu jsou vzhledem k svému velkému rozpětí předepnuta dodatečným předpětím, které je zakotvené v předposledním poli.
Mosty 2-2043-14 a 2-2043-15
Rozpětí mostu 14 je 16 + 9,3 m. Rozpětí mostu 15 je 7,5 + 18,4 m. Oba mosty jsou navrženy jako rámy o 2 polích. Založení mostů je plošné na skále. Spodní stavba je tvořená pilířem kruhového průřezu průměru 1,2 m a krajními rámovými stojkami.
Nosná konstrukce je navržena z monolitického železobetonu. Šířka mostu je proměnná. Mosty přemosťují větev křižovatky vedené mezi zdmi, které tvoří koryto. Opěry č. 1 jsou integrovány do zdi koryta a tvoří jeho dilatační celek. Opěry č. 3 navazují na opěru stávajícího mostu.
Zdi a koryto
Koryto je tvořené základovou deskou, do které jsou z obou stran vetknuté svislé zdi. Výška zdí je proměnná od 2 do 7,5 m. Celková délka koryta je 130 m. Délka dilatačních celků se pohybuje od 12 do 18 m. Koryto se nachází pod hladinou podzemní vody. Dilatační i pracovní spáry koryta jsou těsněny gumovými profily proti tlakové vodě. Nejnižší místo křižovatky se nachází pod hladinou spodní vody. Součástí koryta je šachta pro trvalé čerpání podzemní vody.
Pro zachycení násypů bylo nutné zhotovit opěrné a zárubní zdi. Souhrnná délka zdí je 305 m. Výška zdí se pohybuje od 1,5 až do 9 m. Zdi jsou navrženy jako úhlové z monolitického železobetonu. Pro sepnutí bednění se místo ocelových tyčí v plastové chráničce používaly sklolaminátové spínací tyče. Tyče se staly součástí konstrukce a po odbednění byly uříznuty. Použití tyčí bylo požadováno investorem z estetických důvodů, plocha zdí tvoří jednolitý povrch bez rušivých prvků.
POSTUP VÝSTAVBY
Výstavba všech mostů probíhala na pevné skruži. Nosná konstrukce mostu 11 byla zhotovena ve 3 etapách. V první etapě byly zhotoveny rampy pole 7 a pole 6, v druhé etapě pole 4 a 5, v poslední etapě pole 3, 2 a 1. Nosná konstrukce mostů 14 a 15 byla betonována v jedné etapě.
ZÁVĚR
Výstavba křižovatky byla zahájena v listopadu 2013. Ukončení výstavby a uvedení do provozu proběhlo v červnu 2015.
Zhotovitelem křižovatky byla firma Habau Sverige AB. Realizační dokumentaci zhotovila firma Valbek spol. s r. o.