KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Mezivládní dohoda podepsána: R52 spojí jižní Moravu s Rakouskem

Mezivládní dohoda podepsána: R52 spojí jižní Moravu s Rakouskem

Publikováno: 11.2.2009
Rubrika: Aktuality

Dohoda mezi Rakouskou spolkovou vládou a vládou České republiky o propojení rakouské dálnice A5 a české rychlostní silnice R52 byla podepsána v pátek 23. ledna 2009 ve Vídni. Dokument vymezuje místo propojení české a rakouské dálniční sítě v katastrálním území obcí Mikulov a Drasenhofen. Podepsali jej český velvyslanec v Rakousku Jan Koukal a představitel rakouského ministerstva zahraničních věcí Rudolf Lennkh.

Podpis mezivládní dohody navazuje na celou řadu rozhodnutí českých a rakouských orgánů, které již v roce 1999 předpokládaly spojení rychlostní silnice R52 s tzv. severní rakouskou dálnicí A5 na místě bývalého hraničního přechodu Mikulov/Drasenhofen.

V úvodním memorandu dohody se píše, že dokument byl podepsán „ve snaze o zkvalitnění silničního spojení, se zaměřením na podporu rozvoje obchodu a ekonomických vztahů mezi oběma státy, ve snaze o ochranu životního prostředí, racionální využití energie, bezpečnost silničních podmínek a zlepšení pracovních podmínek řidičů.“

Podle představitelů Ředitelství silnic a dálnic ČR je podpis dohody důležitý, nicméně ještě důležitější je akcelerace přípravných prací na projektu rychlostní silnice R52, kterou podpis umožní. „V procesu přípravy R52 to znamená výrazný impuls směrem k podpoře veřejného zájmu na realizaci této stavby a současně jeden z důležitých podkladů pro dokončení územní přípravy,“připomíná Martin Cetl, vedoucí manažer Projektového týmu R52, R43.

„V záplavě mnoha legislativních požadavků a administrativních úkonů bychom neměli zapomínat na skutečné důvody výstavby rychlostních silnic a dálnic v České republice. V případě R52 je to především rozvoj regionu, snížení nehodovosti v okolí současných úrovňových křížení a spojení obcí v jejím okolí s Brnem, Vídní a dalšími evropskými městy,“ dodává generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Alfred Brunclík.

Podepsání dohody přivítala náměstkyně hejtmana Jihomoravského kraje Anna Procházková. „Pro nás to znamená nastartování přípravy a realizace stavby R52, která je pro kraj nezbytná. Je dobré připomenout, že místo propojení R52 s dálnicí A5 bylo v České republice a Rakousku známé již v roce 1999. U nás jsme ještě stavět nezačali, rakouská dálnice A5 je ale již z jedné třetiny rozestavěná,“ říká.

Rychlostní silnice R52 je považována za klíčovou stavbu pro rozvoj regionu jižní Moravy. Měla by se začít stavět v roce 2010 a kolem roku 2014 by se mohla napojit na rychle budovanou rakouskou dálnici A5. Varianta ve směru na Mikulov byla vybrána z celé řady vyhledávacích a srovnávacích studií, které potvrdily, že z dopravně inženýrského hlediska plní lépe dopravní funkci, má menší negativní dopady na životní prostředí, je ekonomicky příznivější a vyžaduje menší investiční náklady. Ve srovnání s ekology navrhovanou tzv. břeclavskou variantou je o 1 až 3 mld. Kč levnější.

Rychlostní silnice R52
Rychlostní silnice R52 spojí jižní Moravu s Evropou. Vzniká na místech, kde Moravské úvaly, napojené Moravskou branou na Slezskou pánev spolu s příčným Dyjskosvrateckým úvalem, ústí do Vídeňské pánve Panonské nížiny a vytváří tak přirozený dopravní koridor, odpradávna známý jako Jantarová stezka. Ta propojovala významná evropská města od severu na jih a přinášela užitek všem v jejím okolí. Ne náhodou se stal jantar symbolem bohatství. A ne náhodou se o využití této staré cesty uvažovalo hned několikrát v průběhu 20. století.

Dnes se R52 stává součástí nejvýznamnějších cest sjednocené Evropy. Nacházíme se v situaci, kdy stále sílí význam dopravních spojení především ze severu na jih. Českou republiku přitom protínají hned dvě důležité severojižní evropské trasy. První spojuje Berlín, Prahu, Brno, Budapešť a Istanbul. Součástí té druhé, koridoru Gdaňsk – Varšava – Katovice – Ostrava – Brno – Vídeň, se stane i rychlostní silnice R52.

Část R52 je hotová již delší dobu. V roce 1996 byl otevřen úsek Rajhrad – Pohořelice, který všem obcím v okolí přinesl výbornou dopravní obslužnost. Od té doby R52 využívají nejenom místní občané, ale i tuzemští a zahraniční návštěvníci atraktivních míst regionu.

Nová kapitola v historii R52 se začíná psát dnes. Celá řada studií dopručila pokračování rychlostní silnice ve směru na Mikulov. Tři nové stavby, od Pohořelic k obci Ivaň, odtud do Perné a z Perné do Mikulova, plynule navážou na novou rakouskou dálnici A5 a obnoví spojení evropských měst z dob Jantarové stezky. Spojí Brno s Vídní a jižní Moravu s Evropou.

A podobně jako v minulosti přinesou užitek i lidem v jejím okolí.

Více informací o rychlostní silnici R52 na www.r52.cz.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
R 52 - mapa trasy

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Spustili jsme novou podobu webových stránek! (41x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (40x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Liebherr Group Worldwide standardizuje svůj software na platformě Infor (34x)
Společnost Infor dnes oznámila, že Liebherr Group, jeden z největších světových výrobců konstrukčních strojů a zařízení,...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice