Metrostav pokračuje v pracích na Islandu, stavbaře navštívil i premiér Gunnlaugsson
Rubrika: Zajímavosti
Tuneláři největší české stavební firmy vyrazili první tisícovku metrů z celkových téměř osmi kilometrů nejdelšího silničního tunelu Norðfjörður na Islandu. Investorem je islandská státní správy silnic Vegagerðin (obdoba Ředitelství silnic a dálnic), která překládá na východní straně ostrova pod zem současnou, v zimě téměř nesjízdnou silnici č. 92 mezi vesnicemi Eskifjörður a Neskaupstaður. Metrostav staví tunel metodou Drill & Blast (navrtej a střel), která je na severu Evropy běžná vzhledem k charakteru tamního prostředí.
Vedení ostrovní země věnuje výstavbě spojnice mezi dvěma malými obcemi velkou pozornost, o čemž svědčí, že zahájení ražeb se účastnila v listopadu loňského roku islandská ministryně vnitra Hanna Birna Kristjánsdóttir. A před nedávnem neočekávaně navštívil české raziče, kteří pracují pod vedením Ing. Aleše Gotharda, dokonce i ministerský předseda Sigmundur David Gunnlaugsson.
Zakázku na „ostrově nezkrocených živlů“ nezískal Metrostav náhodou. Již od poloviny roku 2006 stavěl pro stejného investora projekt o celkové délce 14,1 kilometru se dvěma tunely a mostem. Po jeho předání v roce 2010 se cesta mezi městečky Siglufjörður a Ólafsfjörðurzkrátila na pouhých patnáct kilometrů. Předtím měřila v létě 62 a v zimě dokonce 234 km. Čeští tuneláři na této stavbě prokázali své mistrovství. Když pracovali pod horou T¸verfjall, měřilo nejvyšší nadloží 850 m, což se projevilo v extrémních přítocích ledové vody, jež do budovaného tunelu proudila pod vysokým tlakem. Za použití stovek tun speciálních chemických injektáží a rychle tvrdnoucího cementu problém překonali a předali projekt do užívání ve stanoveném termínu. Přiložené fotografie ukazují používanou techniku a také složité přírodní podmínky, např. sněhovou lavinu, která zavalila portál tunelu.