KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2012    Měření u Zádveřic potvrdilo, že nový gumoasfaltový povrch „šeptá“

Měření u Zádveřic potvrdilo, že nový gumoasfaltový povrch „šeptá“

Publikováno: 27.6.2012, Aktualizováno: 20.7.2012 14:43
Rubrika: 2012

Silničáři mají další možnost, jak účinně snižovat hluk v okolí frekventovaných silnic. K protihlukovým stěnám a výměnám starých oken za nová mohou nyní počítat také nový typ asfaltového povrchu s příměsí pryžového granulátu. To by mohli ocenit zejména obyvatelé obcí a měst bydlící v blízkosti hlavních silničních tahů. První pokládka tohoto alternativního povrchu ve Zlínském kraji se uskutečnila na krátkém úseku frekventované silnice I. třídy číslo 49 v blízkosti obce Zádveřice. Na jaře letošního roku proběhla první měření hlučnosti a výsledky, které jsou k dispozici, jsou velice zajímavé: Gumoasfalt je zde tišší, navíc pro lidské ucho příjemnější.

„Po vyhodnocení všech dat můžeme prohlásit, že jízda po gumoasfaltovém drenážním koberci je výrazně tišší. Zároveň tento koberec dokáže zabránit odrazu zvuku a pohltit jej, takže dopravní hluk je lidským sluchem výrazně vnímán jako „šeptající“,“ uvedl ve své závěrečné zprávě Karel Spies z firmy Stradis, která měření prováděla.

Měření protihlukových vlastností bylo prováděno půl roku po položení nového povrchu i na dvou sousedních úsecích: z asfaltového koberce mastixového, z gumoasfaltu a z asfaltového betonu, pořadí je uvedeno ve směru na Zlín, a měření byla prováděna dvěma metodami.

Už první výsledky z měření přímo u pneumatiky (metoda CPX) potvrdily snížení hlučnosti povrchu při průjezdu po gumoasfaltu oproti běžnému asfaltovému koberci mastixovému o minimálně 2,4 dB při 100 kilometrové rychlosti a 4,1 dB při 50 km/h. „Při srovnání s druhým typem asfaltového povrchu bylo snížení hluku dokonce ještě vyšší, převýšilo 5 dB. Navíc dochází k podstatnému snížení hlučnosti ve frekvencích, na které je lidský sluch nejcitlivější, tj. při frekvencích vyšších než 1000 Hz,“ vysvětlil profesor Jan Kudrna, který se vývojem technologie výroby a hodnocením přínosů zabývá s týmem vědců z Vysokého učení technického v Brně.

Měření však měla odpovědět i na otázku, zda nový povrch dokáže snížit resp. pohlcovat hluk. Proto byla použita také druhá metoda SPB, kdy jsou mikrofony umístěny ve vzdálenosti 7,5 metru od projíždějících vozidel. Ve srovnání s asfaltovým betonem došlo ke snížení hlučnosti v průměru o 5,6 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 82,3 km/h.

„To znamená, že došlo ke stejnému snížení hlučnosti, jako kdyby zde projelo jen 28 % vozidel, nebo by zde auta projížděla v průměru o 20 km/h pomaleji, tj.průměrnou rychlostí 62 km/h,“ okomentoval naměřené výsledky Kudrna. U povrchu s mastixovým kobercem činilo snížení hluku 3,8 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 85,2 km/h. „To představuje snížení intenzity provozu na 42 % nebo snížení rychlosti o 15 km/h na průměrnou rychlost 70 km/h. Naměřené hodnoty nám ukázaly, že gumoasfatová porézní vrstva prokazatelně pohlcuje dopravní a vnější hluk, na uvedených sníženích intenzit dopravy se z jedné čtvrtiny podílí právě tato schopnost nového povrchu“ dodává Kudrna.

Dosud byl gumoasfalt testován pouze v místech, kde rychlost nepřekračuje 50 km/h. Na novém úseku na Zlínsku se poprvé prokázalo, že i při vyšších rychlostech mimo obec bude taková silnice tišší. Z měření pak lze vyvodit, že dopravní hluk způsobovaný vysokým počtem vozidel se může snížit nejen snižováním rychlosti vozidel, ale používáním porézních povrchů silnic. Prozatímní reakce jsou velmi kladné i od řidičů a silničářů, kteří si nový povrch pochvalují. Podle nich je silnice nejen méně hlučná, ale také se rychleji zbavuje vody a sněhu.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Část lidí v Bílině nechce, aby obchvat vedl kolem Bořně (32x)
Část lidí v Bílině na Teplicku nechce, aby obchvat města vedl kolem přírodní památky Bořeň, sepsali i petici. Podle star...
V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (26x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
AUDIO: Rozhovor o složitosti parkování na Rádiu Česko s výkonným ředitelem KONSTRUKCE Media, s.r.o. (26x)
Rozhovor o složitosti parkování z konference Doprava v klidu 2012 s Ing. Michalem Sirovátkou, výkonným ředitelem KONSTRU...

NEJlépe hodnocené související články

Doprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzkyDoprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzky (5 b.)
Situácia dopravného staviteľstva na Slovensku, ktoré bolo počas 60 rokov existencie spoločnosti Doprastav ťažiskovým výr...
Prvotní poznatky německých expertů z prohlídky mostů na úseku dálnice D 4708.2 (5 b.)
Ve dnech 2. a 3.7.2012 uskutečnili němečtí experti z hanoverské univerzity vizuální prohlídku 3 ocelových a 2 železobeto...
Modernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka RynekModernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (5 b.)
Společnost EURO VIA CS rekonstruuje od roku 2010 trať nr 109 Kraków – Wieliczka, poslední práce se mají realizovat...

NEJdiskutovanější související články

Stát nepočítá s Brnem jako železničním uzlem, kritizoval Hašek (2x)
Stát údajně nepočítá s Brnem jako jednou z hlavních železničních křižovatek v zemi. Ministerstvo dopravy prý v aktuálníc...
V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (1x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
AUDIO: Rozhovor o složitosti parkování na Rádiu Česko s výkonným ředitelem KONSTRUKCE Media, s.r.o. (1x)
Rozhovor o složitosti parkování z konference Doprava v klidu 2012 s Ing. Michalem Sirovátkou, výkonným ředitelem KONSTRU...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice