Měření u Zádveřic potvrdilo, že nový gumoasfaltový povrch „šeptá“
Rubrika: 2012
Silničáři mají další možnost, jak účinně snižovat hluk v okolí frekventovaných silnic. K protihlukovým stěnám a výměnám starých oken za nová mohou nyní počítat také nový typ asfaltového povrchu s příměsí pryžového granulátu. To by mohli ocenit zejména obyvatelé obcí a měst bydlící v blízkosti hlavních silničních tahů. První pokládka tohoto alternativního povrchu ve Zlínském kraji se uskutečnila na krátkém úseku frekventované silnice I. třídy číslo 49 v blízkosti obce Zádveřice. Na jaře letošního roku proběhla první měření hlučnosti a výsledky, které jsou k dispozici, jsou velice zajímavé: Gumoasfalt je zde tišší, navíc pro lidské ucho příjemnější.
„Po vyhodnocení všech dat můžeme prohlásit, že jízda po gumoasfaltovém drenážním koberci je výrazně tišší. Zároveň tento koberec dokáže zabránit odrazu zvuku a pohltit jej, takže dopravní hluk je lidským sluchem výrazně vnímán jako „šeptající“,“ uvedl ve své závěrečné zprávě Karel Spies z firmy Stradis, která měření prováděla.
Měření protihlukových vlastností bylo prováděno půl roku po položení nového povrchu i na dvou sousedních úsecích: z asfaltového koberce mastixového, z gumoasfaltu a z asfaltového betonu, pořadí je uvedeno ve směru na Zlín, a měření byla prováděna dvěma metodami.
Už první výsledky z měření přímo u pneumatiky (metoda CPX) potvrdily snížení hlučnosti povrchu při průjezdu po gumoasfaltu oproti běžnému asfaltovému koberci mastixovému o minimálně 2,4 dB při 100 kilometrové rychlosti a 4,1 dB při 50 km/h. „Při srovnání s druhým typem asfaltového povrchu bylo snížení hluku dokonce ještě vyšší, převýšilo 5 dB. Navíc dochází k podstatnému snížení hlučnosti ve frekvencích, na které je lidský sluch nejcitlivější, tj. při frekvencích vyšších než 1000 Hz,“ vysvětlil profesor Jan Kudrna, který se vývojem technologie výroby a hodnocením přínosů zabývá s týmem vědců z Vysokého učení technického v Brně.
Měření však měla odpovědět i na otázku, zda nový povrch dokáže snížit resp. pohlcovat hluk. Proto byla použita také druhá metoda SPB, kdy jsou mikrofony umístěny ve vzdálenosti 7,5 metru od projíždějících vozidel. Ve srovnání s asfaltovým betonem došlo ke snížení hlučnosti v průměru o 5,6 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 82,3 km/h.
„To znamená, že došlo ke stejnému snížení hlučnosti, jako kdyby zde projelo jen 28 % vozidel, nebo by zde auta projížděla v průměru o 20 km/h pomaleji, tj.průměrnou rychlostí 62 km/h,“ okomentoval naměřené výsledky Kudrna. U povrchu s mastixovým kobercem činilo snížení hluku 3,8 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 85,2 km/h. „To představuje snížení intenzity provozu na 42 % nebo snížení rychlosti o 15 km/h na průměrnou rychlost 70 km/h. Naměřené hodnoty nám ukázaly, že gumoasfatová porézní vrstva prokazatelně pohlcuje dopravní a vnější hluk, na uvedených sníženích intenzit dopravy se z jedné čtvrtiny podílí právě tato schopnost nového povrchu“ dodává Kudrna.
Dosud byl gumoasfalt testován pouze v místech, kde rychlost nepřekračuje 50 km/h. Na novém úseku na Zlínsku se poprvé prokázalo, že i při vyšších rychlostech mimo obec bude taková silnice tišší. Z měření pak lze vyvodit, že dopravní hluk způsobovaný vysokým počtem vozidel se může snížit nejen snižováním rychlosti vozidel, ale používáním porézních povrchů silnic. Prozatímní reakce jsou velmi kladné i od řidičů a silničářů, kteří si nový povrch pochvalují. Podle nich je silnice nejen méně hlučná, ale také se rychleji zbavuje vody a sněhu.