KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Liberecký kraj si chce půjčit půl miliardy korun na opravy mostů

Liberecký kraj si chce půjčit půl miliardy korun na opravy mostů

Publikováno: 8.3.2010, Aktualizováno: 9.3.2010 11:48
Rubrika: 2010, Mosty, Ekonomika

Liberecký kraj si chce půjčit půl miliardy korun na opravy svých mostů. Na konci února vyhlásil soutěž na poskytnutí úvěru. Přitom ještě ani nezačal splácet 750 milionů korun, které si v roce 2006 půjčil na rekonstrukce krajských silnic druhých a třetích tříd. Teprve letos na jaře totiž vyčerpá poslední peníze. ČTK to dnes zjistila na internetových stránkách www.kraj-lbc.cz.

Záměr půjčit si na opravy mostů schválili už loni v květnu krajští zastupitelé, přestože zejména opoziční Starostové pro Liberecký kraj upozorňovali na nebezpečí dalšího zadlužování v době hospodářské krize. "My nejsme proti opravám mostů ani proti úvěru, nejprve by měl ale kraj hledat úspory ve svém rozpočtu a teprve pak se zadlužovat," řekl dnes ČTK předseda klubu starostů Martin Půta. Vyhlášením soutěže byl překvapen, zastupitelé zatím informaci nedostali, přestože krajští radní vyhlášení tendru schválili už 16. února.

Liberecký kraj připravil na letošní rok úsporný rozpočet s vlastními příjmy a výdaji 2,144 miliardy korun. Ročně ale hospodaří se zhruba sedmi miliardami korun, většinu rozpočtu však tvoří peníze pro školství a sociální oblast, které krajskou kasou jen protékají. Zadlužení kraje dosáhlo na konci loňského září 990 milionů korun, kraj splácí mimo jiné také úvěr na rekonstrukci kuchyňského traktu v liberecké nemocnici. "V případě dalšího úvěru hrozí, že kvůli splácení dluhů nebudou v příštím volebním období peníze na investice," varoval Půta.

Podle libereckého náměstka pro dopravu Martina Seppa (ČSSD) jsou ale opravy mostů nutné. Třetina ze 664 mostů na silnicích druhých a třetích tříd, které má kraj ve správě, je ve velmi špatném až havarijním stavu. Některým z nich hrozí uzavření. "Na rekonstrukci 219 mostů, které jsou v nejhorším stavu, bychom potřebovali 750 milionů korun, to si ale nemůžeme dovolit," řekl ČTK Sepp. Proto bylo podle něj vybráno 70 mostů, které jsou v nejhorším stavu a díky úvěru by se měly dočkat rekonstrukce.

Ani krajské silnice přitom stále nejsou v pořádku. Přestože kraj v minulých letech získal stamiliony na rekonstrukce z evropských dotací a další peníze přidal z úvěru, stále to nestačí. V nevyhovujícím či havarijním stavu je stále zhruba 40 procent z 2 100 kilometrů krajských silnic. Na jejich opravu by kraj potřeboval dalších 2,3 miliardy korun, k dispozici má ale zhruba polovinu. Na opravu bezmála 740 kilometrů silnic tak v nejbližších letech peníze nebudou.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
U Sokolova projedou auta po části nového mostu přes Ohři od dubna (104x)
Silniční most přes Ohři na rychlostní silnici R6 u Sokolova bude průjezdný v jednom směru od Chebu do Karlových Varů od ...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (90x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice