KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Letos jsme žili bez velké investiční akce, ale pracovat za „krvavé“ peníze nedává smysl“

„Letos jsme žili bez velké investiční akce, ale pracovat za „krvavé“ peníze nedává smysl“

Publikováno: 4.2.2019
Rubrika: Zajímavosti

říká Petr Homolka, ředitel závodu Železniční stavitelství společnosti Skanska. Rok 2018 se v našem závodu nesl především v duchu stabilizace a přípravy kapacit na předpokládaný boom železničních staveb v následujících několika letech. „Můžeme nabídnout zkušené projekční i výrobní týmy a komplexní strojní vybavení. Budoucnost vidím optimisticky,“ uvedl Homolka.

SŽDC soutěží první várku větších staveb, přichází na železnici konečně doba konjunktury? Jak vidíte budoucnost několika následujících let?
Podle všeho je to opravdu tak. Stavby jsou připraveny, snad nebude nic bránit tomu, aby se konečně začalo stavět. Proto jsme tady. Z toho důvodu vidím příští léta v optimistických barvách.

Bude na trhu dostatek kapacit? A bude to případně znamenat výraznější nárůst cen stavebních prací? Skončila už doba krvavých cen a podsekávání?
Všeobecně se ekonomice daří, nezaměstnanost vlastně neexistuje. Udržet si kapacity při nedostatku práce bylo náročné, ale teď se úsilí snad zúročí. Problém stavebnictví je, že mu kapacity stárnou. Zkušení naráží na věkovou hranici a mládež se nehrne.

K nárůstu cen stavebních prací samozřejmě dojde. Mnozí si vyzkoušeli, že stavět za krvavé ceny přináší krvavé výsledky, tedy červená čísla v ekonomice staveb. A s tím se dlouho podnikat nedá.

Neobáváte se vstupu nových hráčů na trh? Měl by stát nějakým způsobem trh chránit?
Podle mého názoru by si měl stát chránit svůj trh. Měl by podporovat domácí hráče, zaměstnávat české lidi. Peníze, které vkládá do infrastruktury, by měly přinést dvojí efekt. Zaprvé zlepšit dopravní cestu a za druhé stabilizovat vnitřní ekonomiku státu. Zaměstnat a nechat vydělat své lidi. Oni mu to pak vrátí v útratách a stát může peníze investovat zpět.

Jak vám za poslední dobu vzrostly ceny vstupů – ať už jde o materiály nebo platy lidí?
Ceny vstupů samozřejmě rostou. Osobně spíš vnímám nárůst mzdových nákladů. Už jsem o tom hovořil. Nezaměstnanost neexistuje, poptávka po lidské práci je ohromná. Naše kolektivní smlouva řeší plošný stabilní růst, ale v tuto chvíli ho realita předbíhá.

Jaký máte zásobník prací na příští rok a o jaké stavby jde? Jak významná je pro vás zakázka Karlovy Vary – Kadaň?
Snažíme se mít svůj zásobník práce rozdělený mezi údržbu a opravné práce pro jednotlivá OŘ a investiční zakázky. Stavba „Elektrizace trati Kadaň Prunéřov – Kadaň“ je pro nás stabilizační z pohledu investičních akcí. Samozřejmě se rozhlížíme dál.

Na kolik velkých cca miliardových staveb máte připravené kapacity?
Máme dva stabilní projektové týmy. Ty jsme samozřejmě schopni doplnit a rozšířit. K tomu máme tři regionální výrobní oblasti. Každá z těchto oblastí je schopná pracovat jak v regionu, tak pracovat na velké investiční akci.

Jaký máte podíl „nových staveb“ a údržby? Co vše můžete investorovi nabídnout?
Podíl zakázek se mění podle toho, co trh nabízí. Podle mne je ideální podíl 2/3 investičních akcí a 1/3 údržby. Kromě vlastní výroby jsme schopni nabídnout i komplexní strojní vybavení.

Posledních několik let se projektovalo a stavělo téměř paralelně, šlo se z výluky do výluky, zlepšilo se již plánování staveb? 
Ano, zlepšuje se to.

Jak jste spokojení s kvalitou projekčních prací a dá se do nich v průběhu výstavby zasahovat?
Vždy je co zlepšovat. Asi jsem neviděl projekt, který by byl schopen podchytit vše, co se v reálu může stát. Vždy se musí reagovat na skutečně zachycené podmínky na stavbě. 

Jaký máte strojový park pro kolejové stavby, jaká je jeho vytíženost a plánujete další investice?
V této oblasti jsme plně soběstační. Máme víceméně vše, co pro kolejové stavby potřebujeme – pokladače výhybek a kolejových polí DESEC, dvě univerzální automatické strojní podbíječky, kolejový pluh, dynamický stabilizátor, svařovnu kolejnic, dvoucestná rypadla a lokomotivy. Jak víte, loni jsme pořídili druhou novou univerzální podbíječku Unimat 09-4x4/4S. Po ročních zkušenostech si troufám říci, že díky posádce patří ke špičce na našem trhu. V současnosti zvažujeme pořízení druhého pluhu.

Jaká je politika Skansky ohledně potenciálních vstupů do sdružení s jinými firmami?
Sdružení může být několik typů. Materiálová, technologická, kapacitní… Na jednu stranu jde o rozložení rizik mezi partnery. Na druhou stranu přebíráte odpovědnost. Sdružení se stabilními, léty prověřenými partnery je možné. Samozřejmě je tu pohled a zkušenosti majitele, ale se vším se dá pracovat.

Skanska získala opět drážní licenci, co to pro vás znamená?
Samostatnost. Drážní licenci jsme vždy měli, došlo ke změně systému vnitřní správy společnosti a osoby ve vedení. Museli jsme si najít partnera. Současné nastavení splňuje požadavky pro udělení drážní licence a po devíti měsících práce se to podařilo. Děkuji svým kolegů.

Jaké odhadujete letošní tržby železniční divize a jaká je aktuálně rentabilita v železničním stavitelství?
Letošní rok jsme byli bez velkého projektu. Žili jsme hlavně z údržby. Nenaplnili jsme všechna očekávání, ale tento rok pro mě hlavně znamenal první krok ke stabilizaci.

V rámci závodu Železničního stavitelství jsme udělali několik zásadních změn ve struktuře. Vytvořili jsme silné regionální oblasti. Dali šanci těm nejlepším. Nikdo se nepustil do hazardu s nízkými cenami. A jsme u rentability. Pokud se chováte rozumně, a to už od výběru zakázky, jejího nacenění, pak v realizaci, tak lze dosáhnout i očekávané výsledky.

Co děláte, když si potřebujete odpočinout od stavařiny a o víkendu nepracovat?
Baví mne cestovat. Poznávat. Jiné kultury, lidi. A u toho fotit. Mám rád hudbu. Koncerty. Od rocku po Smetanovu Litomyšl. Divadlo. V Pardubicích je velice dobré.

A víkend? Vždy jsem pracoval na stavbě. Znamenalo to v pondělí odjet a v pátek se vrátit. Cestou z práce jsem se naučil vyčistit hlavu. Na víkend, dovolenou, tam byla jen rodina. Daří se mi to stále, i když teď je neděle a já odpovídám na vaše dotazy.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Petr HomolkaRekonstrukce žst. Mikulov na MoravěUniverzální podbíječka Unimat 09-4x4/4S

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (74x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice