KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    Lehké keramické kamenivo v nových geotechnických projektech

Lehké keramické kamenivo v nových geotechnických projektech

Publikováno: 3.6.2007, Aktualizováno: 23.11.2008 22:07
Rubrika: Materiály

Lehké keramické kamenivo Liapor se v současnosti běžně používá do zásypů stropů, podlah a střech, ale velkou perspektivu má jeho využití i v jiných oblastech stavebnictví, např. ve vylehčených základových konstrukcích a zemních tělesech.

V České republice má výroba lehkého keramického kameniva více než čtyřicetiletou tradici a Lias Vintířov, je také již přes 15 let součástí jedné z největších skupin výrobců lehkých stavebních hmot v Evropě. Přednosti a široký sortiment Liaporu je možné uplatnit v různých typech stavebních konstrukcí.

VLASTNOSTI A VÝHODY
Liapor je na základě technických parametrů a charakteristických vlastností možné v zemních konstrukcích navrhnout všude tam, kde je nutné snížení svislého napětí, ať již z důvodu redukce sedání, zmírnění rizika porušení stability, snížení zatížení neúnosného podloží, nebo snížení zatížení opěrných a podzemních konstrukcí. Již na počátku roku 2002 provedla společnost SG-Geotechnika laboratorní zkoušky Liaporu, při nichž byly ověřeny vlastnosti lehkého keramického kameniva pro použití v zemních konstrukcích.
Zkouškami bylo prokázáno, že v rozsahu tlaků, které lze v konstrukci z Liaporu očekávat, nedochází k drcení zrn a materiál se svými vlastnostmi blíží vlastnostem typickým pro sypké zeminy. Použitím lehkého keramického kameniva Liapor, převážně frakcí 4 – 8 mm / 350 kg . m-3, příp. 8– 16 mm/ 275 kg . m-3, lze výrazně redukovat zatížení i sedání podloží násypů.


Provádění násypu z Liaporu u opěry mostu
SO 203 na dálnici D8.

REFERENČNÍ STAVBY
Ze staveb, úspěšně realizovaných v uplynulých letech, lze jmenovat např. násyp v přechodové oblasti železniční estakády u železniční stanice Dlouhá Třebová (jaro 2003), rekonstrukci přechodové oblasti mostního objektu ČD v Kněžicích u Kadaně (podzim 2003), vylehčený násyp pod objektem obchodního centra v Brně-Líšni (2004) nebo vylehčený násyp přechodové oblasti estakády přes Chodovský potok na stavbě průtahu silnice I/6 v Karlových Varech (2005).

VÝZNAMNÉ REALIZACE GEOTECHNICKÝCH PROJEKTŮ V ROCE 2006
Dálnice D8, stavba 0807/I, úsek Trmice – Knínice, vylehčený násyp v přechodové oblasti mostu SO 203
Na základě předchozích zkušeností byl Liapor použit i na jednom z objektů nově dokončeného úseku dálnice D8 v Chabařovicích. V přechodové oblasti za opěrou mostu SO 203 (pražské zhlaví) byl od května do srpna loňského roku realizován vylehčený násyp z Liaporu frakce 4 – 8 mm/350 kg . m-3 o celkovém objemu 2 600 m3. Zhotovitelem zemních prací v této části stavby i vlastní konstrukce vylehčeného násypu je fi rma Stavby silnic a železnic, závod Ústí nad Labem.


I/35 tunel Hřebeč – realizace základových konstrukcí –
přitěžovací štěrkové lavice.

Vylehčený násyp přechodové oblasti mostu SO 209 – průtah I/6, Karlovy Vary-západ
V období od července do počátku září proběhla na stavbě průtahu silnice I/6 v Jenišově u Karlových Varů další realizace vylehčeného zemního tělesa s Liaporem. Na základě projektu společností Pragoprojekt a SG-Geotechnika, která provádí i geotechnický dozor a monitoring stavby, byl v přechodových oblastech SO 209 – most přes silnici I/20 – za oběma krajními opěrami (pražské i chebské zhlaví) realizován vylehčený násyp z Liaporu frakce 8 – 16 mm/275 kg . m-3 o celkovém objemu cca 4 500 m3. Výsledky měření sedání násypu, provedené po dokončení konstrukce, jsou velice příznivé a potvrzují nejen předpokládané chování násypu, ale i výhody navrženého řešení. Zhotovitelem mostní konstrukce i vlastních vylehčených násypů byla fi rma JHP, spol. s r. o., Praha.


I/35 tunel Hřebeč – vylehčená konstrukce
před dokončením.

Sanace sesuvu na I/35 – tunel Hřebeč
Zcela nový pohled na možnosti využití Liaporu v zemních konstrukcích přinesla realizace technicky nejzajímavějšího projektu uplynulého roku – sanace sesuvu na silnici I/35 u východního portálu tunelu Hřebeč u Moravské Třebové. V rámci odstraňování následků jarní havárie, při které došlo i k dočasnému přerušení provozu na uvedené silnici, byl Liapor frakce 8 – 16 mm/ 275 kg . m-3 v objemu zhruba 3 300 m3 použit v kombinaci s technologií gabionů Green Terramesh poměrně netradičním způsobem – jako lehká výplň ochranných lavic, nezatěžující podkladní základovou konstrukci a zároveň kryjící zvětralé pískovcové vrstvy vystupující na svahu z podloží. Vzhledem ke komplikovanému přístupu bylo neobvyklé i ukládání celého objemu Liaporu – pneumaticky z deponie nad svahem pomocí sacího bagru fi rmy Josef Paclt – Patok z Loun.

Light ceramic gravel is currently used in fillings of ceilings, floors and roofs, but it has a great perspective to be used also in other fields of the building industry, e.g. light-gauge foundation structures and ground bodies. Liapor is one of the suppliers of these products on the Czech market. This article presents selected reference constructions, where the material of Liapor was used and introduces their advantaged.

Tento článek naleznete v plné verzi v časopisu Silnice Železnice 2/2007.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (165x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (122x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (77x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice