KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Lávka u Strakonického hradu

Lávka u Strakonického hradu

Publikováno: 23.4.2010, Aktualizováno: 27.4.2010 10:54
Rubrika: Zajímavosti

Stavba „Lávka u Strakonického hradu“ je vyvolána potřebou propojení centra města Strakonic s historicky cenným územím okolí Strakonického hradu. Nosnou konstrukci tvoří dva ocelové rozkročené pylony, na nichž je zavěšená mostovka svařená z válcovaných profilů. Nosná i kotevní lana jsou uložena v polyetylenových trubkách. Mostnice jsou dřevěné.

Lávka je situována v centru Strakonic. V podhradí Strakonického hradu překonává řeku Otavu cca 80 m nad jezem. Na obou březích Otavy se podle určení územního plánu nacházejí plochy veřejné a vyhrazené zeleně, tedy plochy určené pro rekreaci a odpočinek obyvatel a návštěvníků města. Na pravém břehu řeky se nachází významné kulturní a rekreační objekty, z nichž nejvýznamnější je Strakonický hrad. Na levém břehu je za Katovickou ulicí historické centrum města. V prostoru na levém břehu je výhledově uvažováno o výstavbě restauračního zařízení s letní terasou, což přispěje k dalšímu oživení místa. Obě nábřeží jsou vydlážděna lomovým kamenem do betonového lože. Na březích jsou vystavěna schodiště. Protože se lávka nachází nad jezem, slouží schodiště na levém břehu i pro výstup vodáků z řeky. Proto je pod tímto schodištěm vybudována berma usnadňující výstup z lodě. Schodiště zároveň slouží pro posezení s vyhlídkou na řeku, hrad či centrum města.

POPIS MOSTU
Zakládání
Most je založen na krátkých vrtaných pilotách vetknutých do skalního podloží. Opěry jsou založeny na šestici pilot Ø 1,20 m. Vrty jsou zahloubeny do skalního podloží. Patky pylonů jsou založeny na čtveřici pilot Ø 1,2 m. Tahové síly od kotevních lan jsou do podloží přeneseny zemními kotvami. Kotvy jsou z předpínacích lan 4 Ø 15,7–1 570/1 770.

Spodní stavba
Spodní stavba je tvořena opěrami, patkami pylonů a pylony. Opěry jsou železobetonové. Patky pylonů jsou osazeny na čtveřici pilot. V patkách je vložen kotevní blok pro připevnění pylonu. Každý z pylonů je tvořen dvojicí šikmých pilířů, propojených horní a dolní příčlí. Pilíře i příčel jsou navrženy jako ocelový uzavřený svařovaný čtyřstěnný průřez. Rozměr pilířů je proměnný. Z rozměru podélného obrysu 1.080/700 mm v patě pilíře se průřez plynule mění na 700/1.080 mm v hlavě. Tloušťka pásnic (prvky kolmé na osu mostu) je konstantní 35 mm. Tloušťka stěn je ve spodní části 40 mm, v horní části 30 mm. Spodní příčle je svařovaná o vnějším rozměru 500/500 mm. Je umístěna tak, aby její stěny byly vodorovné a svislé. Horní příčle je konstantního průřezu 700/1.040 mm. Svislé plechy jsou tloušťky 35 mm, vodorovné tloušťky 30 mm. V prostoru nad pilíři jsou osazeny prvky pro kotvení nosných a kotevních kabelů. Vnitřek pylonů je zabetonován. Spojení oceli s betonem zajišťují spřahovací trny.

Nosná konstrukce a její součásti
Mostovka je zavěšena pomocí závěsů na nosná lana. Mostovka je svařena z válcovaných nosníků. Dva hlavní podélníky (HE 400 B) jsou po 2,45 m propojeny příčníky (profil HE 300 B). Vnitřní podélníky (profily IPE 100 a UPE 100) jsou k příčníkům přivařeny. V místě závěsů jsou příčníky prodlouženy vně hlavních podélníků. Na konci příčníků je přivařena ocelová krabice bez dna a víka, ve které je svařený U-průřez pro zakotvení závěsu. Koncový příčník je svařovaný U-profil, součástí příčníku je příprava pro osazení kotev stabilizačních lan a pro osazení tlumičů.

Mostovka je pro montáž členěna podélně na pět dílů a příčně na dvě poloviny. Montážní styky jsou šroubované, koncové příčníky a příčníky se stabilizačním ložiskem jsou montážně svařeny. Příčné zavětrování (TR 4HR 90 × 5) je zavíčkováno a ke konstrukci montážně šroubováno. V příčnících jsou prostupy pro průchod stabilizačních kabelů. Krajní pole mostovky jsou vybetonována betonem C 30/37 – XF4. Horní povrch betonu bude před opěrou odvodněn pod most (např. trubičkami). Zabetonováním krajních polí bylo dosaženo dostatečného přitížení ložisek, tak aby nedocházelo ke vzniku tahových reakcí. Nosná lana jsou z 31 Ø 15,3–1 680/1 860. Nosné lano je vyrobeno dopředu. Jednotlivá lana jsou proti korozi chráněna PE obalem a výplní – tukem na minerální bázi. Ochranná trubka lana je z profilu HDPE. Prostor trubky bude též vyplněn tukem na minerální bázi.

Součástí kotev na obou koncích lana je tlumič kmitů. Závěsy jsou Ø 30 mm. Příčně i podélně jsou šikmé. Příčný průmět je kolmý na mostovku v místě zakotvení závěsu. Na nosné lano jsou připevněny ocelovou objímkou, ke které je závěs upevněn kloubově. K nosné konstrukci je závěs v místě příčníku připojen kloubově přes ocelovou stoličku. Závity závěsu umožní jeho délkovou rektifikaci Na opěrách je konstrukce uložena na dvojici hrncových všesměrných ložisek. Ložiska jsou zajištěna proti nadzvednutí. Na spodní příčli každého pylonu bude stabilizační ložisko. Ložisko je navrženo jako ocelové svařované. Na obou koncích mostu jsou navrženy ocelové mostní závěry. Pochozí plech je vyroben z otryskaného nerezu a opatřen stěrkovou izolací s protiskluzovou úpravou křemičitým zásypem.

Mostní svršek
Mostiny jsou dřevěné z fošen v tloušťce 70 mm v kvalitě SI, dřevina dub. Proti skluzu jsou mostiny opatřeny drážkami. Fošny jsou tlakově impregnovány, v místě prořezu natřeny. Na opěrách je do betonového lože osazena betonová dlažba tloušťky 80 mm.

MOSTNÍ VYBAVENÍ
Zábradlí

Ocelové tvarované zábradlí je děleno podle rozteče závěsů. Je svařené z válcovaných profilů. Kotvené je přišroubováním k hlavním podélníkům nosné konstrukce. Sloupky s osvětlením jsou osazeny střídavě (po 4,90 m). Zábradlí má tři podélná neprůběžná madla. Prostřední je obloženo dřevem (dub) a natřeno bezbarvým lakem.

Tlumiče
Vzhledem k rozpětí je konstrukce náchylná k dynamické nestabilitě. Umístění konstrukce neumožňuje vnější stabilizaci např. souběžnými lany nebo výrazně delšími lany kotevními. Proto je nezbytné konstrukci doplnit vnitřními tlumicími prvky. V konstrukci je osazeno několik tlumicích prvků. Podélné kmity jsou eliminovány tlumiči podélných kmitů, kotvenými do opěr a mostovky. Tyto tlumiče jsou hydraulické povahy, na každé opěře jsou osazeny dva kusy. Tlumič je uložen v prostoru konstrukce, kde není v přímém dosahu vandalů a plujících předmětů při zvýšené hladině Otavy. Tlumiče jsou originálem vyvinutým a vyrobeným speciálně pro tuto konstrukci na základě výsledků dynamické analýzy provedené projektantem. Pro eliminaci příčných kmitů jsou v mostovce dvě stabilizační lana, kotvená do koncového příčníku. Tato lana se na obou koncích mostovky kříží a přechází plynule na druhou polovinu mostovky. Ve střední části mostovky jsou přímá a dosahují maximálního půdorysného vzepětí.

Osvětlení a kamera
Lávka je osvětlena jednak svítidly umístěnými mimo objekt (nasvícení pylonů, osvětlení u opěry) a jednak svítidly na lávce. Osvětlovací tělesa jsou vsazena do vrchní části samostatných sloupků. Na pylonu, na straně u pivovaru, je umístěna kamera, která snímá provoz na lávce. Primární funkce kamery je bezpečnostní. Výstupy z kamery jsou dostupné na webových stránkách města.

ZATĚŽOVACÍ ZKOUŠKY
Na lávce byla provedena statická a dynamická zatěžovací zkouška. Statická zatěžovací zkouška byla realizována malými vozidly typu Škoda Fabia. Byly provedeny nájezdy na polovinu mostu a na celý most. Celkem bylo použito 23 vozidel. Sledovány byly svislé průhyby a vodorovné posuny. Obdržené výsledky potvrdily projektované hodnoty. Dynamická zkouška byla realizována ve dvou krocích, bez tlumiče a s tlumičem podélných kmitů. Dynamickou zkoušku uskutečnil ÚTAM AV ČR (Ústav teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd České republiky) pod vedením prof. Ing. Miroše Pirnera, DrSc. Pro rozkmitání konstrukce byl použit elektrodynamický budič kmitů s měnitelnou frekvencí a amplitudou. Z posouzení odezvy lávky vyplývá, že lávka je ohybově a torzně tuhá a tlumení pohybu neobvykle velké i bez tlumičů podélných kmitů. Lávka tak zcela splňuje požadavky na dynamickou odezvu.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O MOSTĚ:
Délka přemostění: 83,00 m
Délka mostu: 109,40 m
Délka nosné konstrukce: 96,25 m
Rozpětí: 9,25 + 89,40 + 9,25 m
Šikmost mostu: kolmý
Šířka mostu mezi zábradlím: 4,00 m
Šířka mostu: 5,42 m
Výška mostu nad řekou: 5,22 m
Stavební výška: 0,47 m
Plocha nosné konstrukce mostu: 423 m2
HMOTNOST:
Materiál: S355J2
Pylony: 40 t
Nosná konstrukce: 74 t
HLAVNÍ ÚČASTNÍCI VÝSTAVBY:
Investor: Město Strakonice
Projektant: VPÚ DECO PRAHA a. s.
Vedoucí projektant: Ing. Václav Mach
Hlavní inženýr projektu: Ing. Vít Hoznour
Odpovědný projektant: Ing. Radek Křupka
Architekt: VPÚ DECO PRAHA a. s. Ing. Arch. Iveta Torkoniaková
Zhotovitel: Sdružení Lávka u Strakonického Hradu SMP CZ a. s.
Vedoucí střediska: Robert Vraštil
Stavbyvedoucí: Ivo Bartoš
Příprava: Ing. Zdeněk Batal, Ing. Josef Malušek SDS Exmost spol. s r. o.
Stavbyvedoucí: Daniel Balla, DiS.
Příprava: Ing. Petr Letocha
Výroba a montáž OK lávky: SMP CZ a. s. Divize 7
Stavbyvedoucí: Milan Šota
Hlavní podzhotovitelé: VOM spol. s r. o. Václav Kukeně (výroba a montáž OK pylonů), Napko spol. s r. o. Ing. Miroslav Kořenek (závěsný systém),  KGF HYDRAULIKA s. r. o. Ing. Jiří Kučera (vývoj a výroba tlumiče)

Footbridge near the Strakonice castle
The construction of „Footbridge near the Strakonice castle“ is induced by the need of connecting the city centre of Strakonice with the historically precious territory around the Strakonice castle. The bearing structure is made of two steel straddled pylons on which the bridge deck is suspended and it is made of welded rolled profiles. Bearing and anchorage ropes are placed in polyethylene tubes. The bridge deck is made of wood.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Výroba nosné konstrukce. (foto: Ing. Vít Hoznour)Montáž dílu 4. (foto: Ing. Vít Hoznour)Připevnění závěsu k nosnému lanu. (foto: Ing. Vít Hoznour)Celkový pohled na lávku. (foto: Ing. Vít Hoznour)Pohled na pylon a úprava levého břehu. (foto: Ing. Vít Hoznour)Hydraulický tlumič podélných kmitů. (foto: Ing. Vít Hoznour)Křížení stabilizačních lan uprostřed mostu. (foto: Ing. Vít Hoznour)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice