KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Lávka pro pěší přes Vydru

Lávka pro pěší přes Vydru

Publikováno: 3.6.2013
Rubrika: Zajímavosti

Nová lávka přes Vydru nahrazuje stávající nevyhovující lávku u bývalé Hálkovy chaty. Novostavbou se místo překročení Vydry přesunulo o cca 600m proti toku a proud návštěvníků se tak vyhne pěšinám v 1. zóně Národního parku Šumava; turisté se budou pohybovat po zpevněné cestě Antýgl – Turnerova chata. Lávka spojuje Nové Hrádky s touto turistickou magistrálou Šumavy.

OKRAJOVÉ PODMÍNKY STAVBY
Požadavkem investora stavby bylo v době mezi ukončením letní turistické sezóny (15/9) a zahájením zimní turistické sezóny (15/11) realizovat trvanlivé přemostění v okrajových podmínkách stavby v 1. zóně NP Šumava, kde je nutné omezit zásahy do prostředí na absolutní minimum.

Projektová dokumentace pro provádění stavby v podrobnosti RDS musela respektovat schválenou dokumentaci pro stavební povolení, která navrhla nosnou konstrukci jako ocelový oblouk s dolní mostovkou se šikmými závěsy. Konstrukce byla navržena z válcovaných trubek.

Stavba se nachází v katastru obce Vchynice-Tetov I v těsné blízkosti nezpevněné komunikace Antýgl – Turnerova chata, kde překonává řeku Vydru v místě starého mostu směrem na Horní Hrádky. Území je tvořeno horským lesem a horským vodním tokem s balvanitým korytem. Nadmořská výška místa se pohybuje od 850 do 854 m n. m. Na levém břehu Vydry se v místě stavby nachází kamenná opěrná zeď rozměrů cca 5 × 8 m, výšky nad okolním terénem cca 1,5 m, v místě vodního toku 4m. Jedná se pravděpodobně o kamennou opěru starého mostu z doby před cca 80 – 120 lety. Návodní strana je poškozená vypadáváním kamenů. Koryto řeky a okolní směrem k Vydře prudce klesající pozemky jsou pokryty balvany a kameny velikosti od desítek cm do jednotek m. Jedná se o bloky granodioritů velké pevnosti, s mezerami vyplněnými písčitým materiálem s příměsí lesní humózní hlíny.

NÁVRH PŘEMOSTĚNÍ
Nosná konstrukce přemostění byla v souladu s informacemi uvedenými výše navržena jako ocelový trubkový oblouk s dolní mostovkou a šikmými závěsy. Půdorys stavby viz obr. 1, podélný řez viz obr. 2, vzorový příčný řez viz obr. 3.

Opěra mostu OP1 se nachází v místě opěry bývalého mostu na levém břehu řeky Vydra. Na tuto stranu byl orgány ochrany přírody zakázán přístup těžké techniky. Opěra je tvořena obvodovou kamennou rovnaninou z balvanů hmotnosti 250 kg uvnitř zasypanou zeminou z místních zdrojů. V rámci kamenného obvodu bývalé opěry byl zřízen blok z podkladního betonu až na skalní podloží, do kterého byl pomocí vlepované betonářské výztuže kotven. Vzhledem k místním podmínkám je tvar OP1 minimalizován, je tvořena pouze úložným prahem kotveným do bloku z podkladního betonu.

Opěra mostu OP2 se nachází na pravém břehu řeky Vydra. Je navržena jako běžná mostní opěra s rovnoběžnými křídly. Základ opěry OP2 je tvarově přizpůsoben balvanům skalního podloží, do kterých je kotven. Dříky obou opěr jsou obloženy kamenem sbíraným z místních vodních toků.

Nosná konstrukce byla navržena z oceli S355 J2+N pro plechy a S355 J2H pro duté profily. Spoje závěsů s obloukem/táhlem a táhla s obloukem jsou realizovány pomocí styčníkového plechu zavařeného v dutém profilu. Oblouk je navržen z kruhových trubek TR ∅ 245/10, táhlo z kruhových trubek TR ∅ 219/10. Závěsy jsou navrženy z kruhových trubek TR ∅ 89/5,6. Mezi táhly jsou v příčném směru po 2 m příčníky z válcovaného profilu HEB 120 a spodní zavětrování z kruhových trubek TR ∅ 76/5,0. Koncové příčníky jsou ocelové svařované z plechů. Mezi oblouky je provedeno zavětrování v rombické soustavě tvořené kruhovými trubkami TR ∅ 76/5,0, doplněné o příčle z kruhových trubek TR ∅ 152/10.

Na příčníky jsou navařeny plechy upevnění dřevěných podélníků mostovky a sloupky zábradlí HTR 100 × 100 × 4. Sloupky zábradlí jsou vařeny svisle. Nosná konstrukce je uložena na atypických ložiscích z nerezové oceli.

Mostovka je tvořena dřevěnými fošnami 50/127 kladenými příčně na dřevěné podélníky 120/180. Součástí mostovky jsou dřevěné hranoly 80/200 tvořící atypické mostní závěry.

Podélníky jsou k OK připojeny pomocí svorníků ∅ 16 mm fu = 800 MPa, žárově zinkovaných. Prvky mostovky jsou vyrobeny z dubového dřeva.

Zábradlí na mostě je navrženo z 2 m dlouhých snadno vyměnitelných dílů tvořených horním a dolním madlem z dřevěného hranolu 100/100, mezi kterými je provedena výplň ze dřevěných hranolů 40/60 s mezerami 80 mm. Horní hranol má zaoblené horní hrany. Výplň je do madel osazena tesařským spojem. Všechny spáry zábradlí jsou zatmeleny. Pro zábradlí byly rovněž užity hranoly z dubového dřeva.

VÝSTAVBA
Konstrukce byla z výrobny dopravena vcelku již s finální PKO na místo stavby. Pro průjezd soupravy po cestě Antýgl – Turnerova chata byly odstraněny větve stromů, následně projel podvalník s konstrukcí až na místo. Zde byla konstrukce osazena jeřábem na místo. Při omezeném objemu kácení se jednalo o doslova hodinářskou práci; na straně OP1 musela být konstrukce vsazena mezi dva stojící smrky, viz obr. 4.

Po osazení konstrukce byla provedena dřevěná mostovka a dřevěné zábradlí. Následně byly na konci podzimu dokončeny terénní práce a staveniště bylo uvedeno do přírodě nejbližšího stavu, viz obr. 5.

ZÁVĚR
Projektovou dokumentaci pro provádění stavby v podrobnosti RDS zpracoval v květnu 2012 SUDOP PRAHA a. s., odpovědný projektant Ing. Marek Foglar, Ph.D., pro investora stavby Správa Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava. Přes léto proběhl výběr dodavatele se zohledněním faktu, že na celou stavbu bylo osm týdnů 15/9 – 15/11. Stavba se musela vejít mezi ukončení letní turistické sezóny a zahájení sezóny zimní.

Dodavatelem stavby byla firma SMP CZ, a. s., hlavní stavbyvedoucí p. Ivo Bartoš, ocelovou konstrukci dodala a osadila firma OK-BE, s. r. o., vedoucí projektu Ing. Jiří Návara. Myslíme si, že se nám společnými silami podařilo realizovat stavbu, která do citlivé lokality zapadá a respektuje jejího genia loci.

Footbridge over the Vydra River
The paper presents the footbridge over the Vydra River which was designed and built in summer and fall 2012. The paper presents the specifics of the project located in the first nature protection zone of the National park Šumava. Special emphasis was put on durability and constructability in the site conditions. The superstructure is a steel simply supported arch with inclined hangers. The bridge deck and the railings are made of oak. The abutments are plastered with stone blocks from local rivers.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Půdorys lávky přes VydruObr. 2 – Podélný řez lávky přes VydruObr. 3 – Vzorový příčný řez lávky přes VydruObr. 4 – Osazování OK, pohled po prouduObr. 5 – Pohled proti proudu na dokončenou konstrukci

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (190x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (73x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice