Lávka přes Vltavu v Českých Budějovicích
Rubrika: Projektování
V červnu byla otevřena lávka pro pěší přes řeku Vltavu v Českých Budějovicích, kterou tvoří jednostranný skloněný oblouk (obr. 1). Most jesoučástí nově budované cyklistické stezky, která se staví na levém břehu Vltavy v úseku Litvínovický most – zahrádky Litvínovická. Lávka spojuje nově budované cyklistické stezky se stezkami situovanými na pravém břehu. Navazuje na ulici E. Pittra, kterou spojuje s budoucím obytným komplexem navrženým na levém břehu.
Výsledné konstrukční a architektonické řešení vzešlo z řady variant, ve kterých byly porovnávány konstrukce tvořené vzpěradlovým rámem a plochým obloukovým rámem s konstrukcemi obloukovými, zavěšenými a visutými. Po dohodě s projektantem cyklostezky a obytného souboru – Atelierem 8000 – byla vybrána oblouková konstrukce, která konstrukčně a architektonicky navazuje na stávající Budějovické obloukové mosty.
S ohledem na malou šířku konstrukce bylo možné navrhnout oblouk situovaný jen na jedné straně mostovky a dát tak konstrukci jednoduchý a čistý řád. Ačkoliv vytváří výraznou dominantu, nepřehlušuje krásnou vltavskou krajinu, ale doplňuje ji.
Konstrukce lávky úmyslně navázala na řadu moderních obloukových konstrukcí [1], u kterých je hlavní nosný prvek situován jen na jedné straně mostovky. Získává tak nejen zajímavý nesymetrický tvar, ale také – oproti konstrukcím s nosným prvkem situovaným po obou stranách – otvírá pohled z ní. Konstrukce je lehká a transparentní, všechny její prvky mají čistý jednoduchý tvar a jejich rozměry odpovídají lidskému měřítku.
Obr. 2a – Půdorys
Obr. 2b – Podélný řez
Konstrukční řešení
Konstrukci lávky tvoří skloněný oblouk vetknutý do ocelobetonové mostovky. Sklonění oblouku a hmotnost mostovky jsou navrženy tak, aby konstrukce nebyla kroucena od stálého zatížení. Rozpětí oblouku je 53,200 m, vzepětí je 8,000 m (obr. 2a–2c). Je tvořen ocelovou trubkou průměru 355,6 mm; mostovka pak dvěma okrajovými ocelovými trubkami průměru 508 a 355,6 mm, které jsou vzájemně spojeny rovinnou příhradou (obr. 3).
Obr. 2c – Příčný řez
Její diagonály mají I-průřez. Ocelové trubky a horní pásnice diagonál jsou spřaženy s mostovkou z vysokopevnostního betonu. Torzní tuhost mostovky je tak dána nejen tuhostí obou trubek, ale celým systémem tvořeným trubkami spojenými spodními pásnicemi diagonál a mostovkou.
Konstrukce a postup stavby byly navrženy tak, aby tahovou sílu od stálého zatížení přenášela jen ocelová konstrukce. Tahy od všech ostatních zatížení – od objemových změn betonu, od nahodilého zatížení a od účinků větru – přenáší ocelobetonový průřez.
Závěsy jsou tvořeny I-profily proměnné výšky (obr. 4). S obloukem a trubkou mostovky jsou spojeny jen v pásnicích, stojina je u trubek odlehčena eliptickým otvorem. Na spodním povrchu oblouku a na horní části silnější okrajové trubky mostovky jsou navařeny profily tvaru [, v nichž jsou umístěny kabely osvětlení. V místě napojení oblouku na krajní trubku přecházejí do eliptického náběhu, který je odlehčen kruhovým otvorem (obr. 5).
Obr. 3 – Mostovka
Ocelová konstrukce je vetknuta do náběhů krajních opěr založených na vrtaných pilotách. Vytváří se tak integrovaný systém bez ložisek a dilatačních závěrů, který vyžaduje minimální údržbu. Piloty jsou v horní části zeslabeny tak, aby jejich ohybová tuhost umožnila volné pohyby konstrukce od teplotních změn a aby současně měla konstrukce dostatečnou tuhost omezující vodorovné pohyby vyvolané chodci.
Obr. 6a – Výpočtový model konstrukce
Statické a dynamické řešení
Konstrukce lávky byla navržena na základě podrobné statické a dynamické analýzy programovým systémem ANSYS. Nejdříve byl vytvořen prostorový model, ve kterém byly všechny konstrukční prvky modelovány deskostěnou (obr. 6a, 6b, 7a a 7b). Analýza kontrolních zatěžovacích stavů prokázala, že konstrukci lze modelovat prostorovým rámem spolupůsobícím s deskostěnovou mostovkou.
Tento model byl pak použit pro návrh všech prvků, posouzení stability konstrukce a pro dynamickou analýzu odezvy konstrukce na účinky chodců. Stabilitní výpočet prokázal, že v konečném stavu má konstrukce dostatečný stupeň bezpečnosti. Protože první ohybové frekvence jsou blízké frekvenci lidských kroků (obr. 8a a 8b), byla konstrukce posouzena na vybuzené kmitání vyvolané chodci. Vypočítané zrychlení je menší než povoluje norma.
Investor: Statutární město České Budějovice
Architektonické a konstrukční řešení: Stráský, Hustý a partneři
Realizační dokumentace: Stráský, Hustý a partneři ve spolupráci s OKF
Realizace: JHP
Dodavatel: OK OK-BE
Vysokopevnostní beton spřažené desky vyvinul: Ivailo Terzijski [3]
The article introduces the structure of a bridge for pedestrians and cyclists in České Budějovice. An arch structure was chosen from a number of options which structurally and architecturally follows the existing arch bridges in Budějovice. It was possible to design an arch situated only on the side of the bridge deck and thus give the structure simple and clear order. Although it creates a remarkable dominant, it does not suppress the beautiful Vltava countryside, but supplements it. The final appearance of the footbridge was accepted both by the town citizens and its visitors and specialists.
Celý článek v nezkrácené podobě naleznete v tištěné podobě časopisu Silnice Železnice 2/2006.