Kvůli D47 čelí trestnímu oznámení exšéfové ŘSD i stavebních firem
Rubrika: 2012
Trestní oznámení na bývalé šéfy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i přestavitele několika stavebních firem kvůli stavbě dálnice D47 podal v pondělí místopředseda Věcí veřejných Tomáš Jarolím. Policie má vyšetřit, kdo je odpovědný za škodu přes půl miliardy korun, která podle něj vznikla použitím levné a méně kvalitní ocelárenské strusky místo strusky vysokopecní. Jarolím se navíc domnívá, že v tomto případě mohlo jít o organizovaný zločin, použití méně kvalitního materiálu prý totiž musel někdo vymyslet a zkoordinovat.
"Toto se podle mne nemohlo dít bez posvěcení politických elit. Já si myslím, že se reálně bavíme o tom, že to byla zlodějina, kterou někdo musel vymyslet a dělat v koordinaci zadavatele a zhotovitele," prohlásil Jarolím. Předseda VV Radek John vývoj okolo dálnice označil za výsledek dlouhodobé protikorupční strategie strany.
Podané trestní oznámení míří na manažery společnosti Eurovia CS Martina Borovku a Bořivoje Kačenu, na šéfa moravské pobočky stejné firmy Jána Špaňa, na prezidenta někdejší společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava Pavla Vítka, na předsedu představenstva firmy Dopravoprojekt Františka Vránu, na jednatele společnosti HBH Projekt Radovana Hrnčíře a Ivana Budíka a na bývalého ředitele ŘSD Petra Laušmana a správce stavby Tomáše Mráčka.
Politik dnes poskytl novinářům dokumenty, které podle něj dokládají, že struska, jejíž cena je 17,50 Kč za metr krychlový, byla použita jako materiál na stavbu v rozporu s uzavřenými smlouvami. V nich byla specifikována vysokopecní struska, jejíž metr krychlový stojí 373 korun.
"Zhotovitel tak na daném úseku zinkasoval o 536 milionů Kč víc, než odpovídalo ceně skutečně použitého materiálu," uvedl Jarolím v trestním oznámení. Před novináři zdůraznil, že je důležité, aby za podobné věci nesl odpovědnost a byl potrestán konkrétní viník.
Mluvčí firmy Eurovia CS Petra Kučerová dnes České televizi (ČT) řekla, že společnost dodala tu strusku, která byla v zadávacích podmínkách a byla objednána. Výpočty VV označila za naprosto nesmyslné. "V dálnici je to, co si ŘSD objednalo," uvedla mluvčí.
Kvůli dodávkám strusky mluvčí zmínila procesní opatření, Eurovia CS se podle ní soudí s firmou Harsco Metals. Krajský soud už vydal platební příkaz, aby firma škodu ve výši zhruba 30 milionů korun vyplatila. "Vzhledem k tomu, že nám tento objednaný materiál dodala společnost Harsco Metals, proto jsme na ni podali trestní oznámení," řekla ČT Kučerová. Podle ní to byla jediná možná společnost, která mohla materiál firmě Eurovia CS dodat.
Podle ředitele Eurovia Borovky škody způsobené vadami na dálnici D47 u Ostravy činí jen 125 milionů korun, tedy jen asi tři procenta z celkových nákladů stavby. Řekl to deníku E15. Na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 mezi Bělotínem a Ostravou reklamuje ŘSD celkem 901 vad. Pověřený ředitel ŘSD René Poruba na začátku ledna novinářům oznámil, že ředitelství bude prověřovat i další lokality a škody jdou do stamilionů korun.
Ředitel HBH Projektu Radovan Hrnčíř k údajnému použití méně kvalitní strusky ČTK dnes sdělil, že je to názor laika, který nezná rozdíly mezi jednotlivými materiály a možnostmi jejich aplikace. Upozornil, že ocelářská struska navíc nebyla zapovězena. Podání trestního oznámení na svou osobu nechtěl komentovat. Jeho firma podle něj dozorovala stavbu. V týmu odborníků měla specialistu na mosty.
Jarolím se tento týden kvůli dálnici obrátil také na Inspekci životního prostředí. Materiály, které stavebníci použili, vůbec neměly odpovídající certifikaci. Jejich navezení do dálnice je tak podle Jarolíma možné označit i za neoprávněné nakládání s odpady.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.