Kus ocelového pásu, který zachraňuje motoristům životy
Rubrika: Zajímavosti
Takový stříbřivě-šedý kus ocelového pásu, který se táhne jako had podél tisíců kilometrů našich silnic a dálnic. Hovoříme o ocelovém svodidle, které zachraňuje ročně stovky životů na našich silnicích nebo zmírňuje dopady dopravních nehod. Tvoří jej svodnice (neboli pásnice), sloupek a případně i distanční díly, prostě jeden kompaktní bezpečnostní celek. Výroba nejen pro potřeby českého a slovenského trhu se realizuje ve společnosti ArcelorMittal Ostrava, a. s. již od roku 1969. V článku je popsána výroba svodidel, požadavky na tyto produkty v silničním provozu a informace o novinkách.
VÝROBA KROK ZA KROKEM
Jednotlivé komponenty záchytného systému se vyrábějí převážně z ocelových svitků a profilů válcovaných za tepla. Tyto ze 100% pochází z produkce ArcelorMittal Ostrava. Do výrobního provozu, kde se mimo svodidel vyrábějí třeba i důlní výztuže, přijdou výše uvedené polotovary splňující všechna požadovaná kritéria, především pak pokud jde o materiálové složení, vlastnosti a rozměry.
Provoz na výrobu svodidel spadá organizačně přímo pod výrobního ředitele a člena představenstva společnosti ArcelorMittal Ostrava. Historicky jsou nejznámějšími produkty ocelová svodidla typu NH4 z běžné oceli o tloušťce 4 mm, která se postupně nahrazují inovovaným typem AM s mikrolegované oceli o tloušťce 3 mm. Nové typy jsou ve srovnání s předchůdci až o 49 % lehčí, při zachování stejných pevnostních parametrů, čili jsou stále bezpečné, ne-li bezpečnější. Na vývoji nových mikrolegovaných materiálů se přímo podíleli i výzkumníci ze skupiny ArcelorMittal.
Primární ocelový svitek ze Steckelovy válcovny se nejdříve podélně podělí na požadované rozměry pásů pro následný proces profilování na profilovacích linkách. Na starší profilovací lince Wean Damiron, kterou zde místní pojmenovali Wenda, je výstupem profil, který se následnými operacemi na dalším technologickém zařízení musí naděrovat, zkalibrovat a označit. Na této lince se vyrábějí hlavně svodnice pro český a slovenský trh, tedy typ NH4 a AM. Přestavba linky Wenda na jiný typ profilu trvá i několik dnů. Novější linka Arnold naopak podělené svitky naděruje ještě před profilováním a výstupem z linky je již hotová svodnice. Výslednými výrobky jsou hlavně svodnice pro zahraniční trhy. Novější linku Arnold lze díky kazetovému a modulárnímu systému přestavit za jednu směnu. Samozřejmostí je v průběhu celého výrobního procesu vstupní, mezioperační a výstupní kontrola. Vytvarované svodnice (pásnice) a další díly záchytného systému se poté odmašťují, moří a putují do lázně se žárovým zinkem. Požadovaná vrstva 85 mikronů zajistí požadovanou protikorozní povrchovou ochranu v délce minimálně 20 let. V některých případech se aplikuje i další nátěr na zinek, čímž se životnost systému prodlouží o dalších 10 let. „Většina zinkované produkce ze společnosti ArcelorMittal Ostrava je určena pro český, slovenský a litevský trh. Nicméně dodáváme některým zahraničním zákazníkům i svodnice bez protikorozní ochrany. Tito zákazníci si zajišťují povrchovou ochranu sami a námi vyrobené svodnice jsou součásti jiného schváleného systému.“ říká Jakub Martyčák z oddělení kvality ArcelorMittal Ostrava. Výrobu speciálních dílů jako mostní sloupky, zábradelní výplně, distanční díly apod. zajišťují schválení subdodavatelé. Nad kompletací dodávek pro zákazníky však dohlížejí zaměstnanci kontroly jakostí Ostravské společnosti.
Současná výroba se oproti té minulé výrazně zrychlila a zefektivnila. Dříve firma produkovala pouze 5 systémů, nyní je to 24 s různými úrovněmi zadržení. Není to ale konečné číslo. Dynamicky se rozvíjí materiálové vlastnosti oceli, které svodidla dělají subtilnějšími při zachování stále rostoucích bezpečnostních požadavků na výrobky. Použití zmiňovaných materiálů neovlivňuje negativně cenu za výsledný produkt.
Profilovací linky v Ostravě ročně zpracují 12,5 tisíc tun svitků pro potřeby výstavby nových úseků nebo opravy již instalovaných systémů. Do roční produkce je potřeba připočítat i poškozená svodidla, která je potřeba vyměnit následkem dopravních nehod.
APLIKACE, UPLATNĚNÍ
V rámci zkoušení a certifikace nového záchytného systému patří mezi nejdůležitější sledované parametry úroveň zadržení, pracovní šířka (za svodidlem) a index prudkosti nárazu, čili zpětná reakce. Asi nejdůležitější je zajistit na konkrétním úseku to, aby svodidlo neprorazil jak těžký nákladní automobil, tak i lehký osobní automobil. Současně je důležité, aby zkoušený systém byl pružný tak, že posádku malého osobního auta neohrozí zpětný náraz. Například u svodidla s úrovní zadržení H4b musí svodidlo zadržet těžký nákladní automobil o hmotnosti až 38 tun, ale zároveň náraz nesmí zranit třeba osádku malé fábie. „Svodidla ze společnosti ArcelorMittal Ostrava se instalovala například i v úseku mezi Výškovem na Moravě a městem Olomouc. Tam by svodidla neměl prorazit ani nákladní automobil o hmotnosti 16 tun,“ uvádí David Rochovanský, zástupce vedoucího provozu pro výrobu svodidel ArcelorMittal Ostrava.
Výrobu svodidel v Ostravě zajišťuje tým 90 zaměstnanců. Obecně v EU zemích musí systémy splňovat nařízení normy EN 1317, ale každý stát má svá další specifika. Před uvedením svodidel na trh v České republice musí všechna nová svodidla projít kladným doporučením ŘSD a posléze schválením pro použití na pozemních komunikacích v ČR. Toto schválení vydává Ministerstvo dopravy ČR. „V praxi znamená uvedení svodidla na trh tento postup – nápad nebo zákaznický požadavek, výroba prototypu, bariérová zkouška, certifikace, zpracování potřebné technické dokumentace a projednání znění technických podmínek výrobce odbornou veřejnosti, projednání schválení na dotčených úřadech a schválení výrobků pro použití na pozemních komunikacích,“ říká Radim Žídek, který je ve společnosti ArcelorMittal Ostrava zodpovědný za vývoj nových typů svodidel. Přibližné náklady na tento proces, pokud jde vše hladce, se pohybují v milionech korun. Bariérové zkoušky se převážně realizují na polygonu v obci Kámen u Pacova. Náklady na jednu zkoušku, která trvá cca deset sekund, se pohybují v řádech jednoho až dvou a půl miliónu. Je potřeba si uvědomit, že ne všechny zkoušky vyjdou napoprvé.
NOVINKY V PRODUKCI
ArcelorMittal se v letech 2008 až 2012 podílela na vývoji tzv. chytrého svodidla v rámci projektu Smart RSS.
Chytrost svodidla je v tom, že je vybaveno třemi typy čidel. Jedno vyhodnocuje klimatické podmínky, druhé je schopno identifikovat překážku na silnici a třetí umí vyhodnotit náraz do svodidla. Veškeré informace se soustřeďují na serveru, který umí vyslat varovné hlášení integrovaným záchranným složkám nebo umí komunikovat s informativními tabulemi před nebezpečným úsekem a tak včasně upozornit řidiče na případné nebezpečí. Toto svodidlo je jedinečné i tím, že nezajišťuje pouze ochranu pro řidiče automobilů, ale je i bezpečnější pro motocyklisty. „V rámci spolupráce s univerzitou v Zagaroze se simulovalo několik možných nárazů motocyklisty do spodní pásnice svodidla a díky výsledkům simulací se podařilo vyvinout bezpečný profil právě i pro tyto účastníky silničního provozu,“ říká Radim Žídek.
Právě díky zkušenostem z vývoje chytrého svodidla se nedávno produkce v Ostravě rozšířila o nový záchytný systém s ochranným prvkem, který chrání i motocyklisty. Díky aktivnímu přístupu Policie ČR se v Ostravě začal vyvíjet záchytný systém JSAM-M s úrovní zadržení H1, který by byl přívětivější k motorkářům. Díky mnohaletým zkušenostem tým specialistů z vývoje, výroby a kvality navrhl, vyzkoušel (na zkušebním polygonu v Kameni u Pácova) a absolvoval úspěšnou certifikaci „motosvodidla“. Ještě závěrem roku 2013 společnost ArcelorMittal Ostrava instalovala první zkušební úsek v délce cca 140 metrů na Blanensku. Ostravský ArcelorMittal tak spln il slib, který dal účastníkům policejní akce „Nežij vteřinou 2013“. Zavázal se zdarma vyrobit a nainstalovat na vytipovaném úseku na Blanensku nový typ silničního záchytného systému, který poskytuje větší ochranu motocyklistům.
Projekt Smart RRS (Smart Road Restraint Systems – Inteligentní silniční záchytné systémy) spolufinancovaný Evropskou komisí byl zahájen koncem roku 2008 a skončil konferencí a prezentací výsledků v budově Evropského parlamentu ve dnech 24. a 25. 4. 2012. Cílem projektu bylo optimalizovat silniční záchytný systém tak, aby byl bezpečnější pro motocyklisty při silničních nehodách, a zvýšit bezpečnost na silnicích pomocí včasných informací. Na projektu spolupracovaly týmy z České republiky, Belgie, Itálie, Španělska a Velké Británie, kdy každý z partnerů měl v projektu svou specifikou úlohu. Na projektu Smart RRS spolupracovali ArcelorMittal Ostrava (ČR), Federace asociací evropských motocyklistů (Belgie), Universita Degli Studi ve Florencii (Itálie), Universita v Zaragoze (Španělsko), Idiada Automotive Technology S.A. (Španělsko), Instituto de Investigacion Sobre Reparacion de Vehiculos S.A. (Španělsko), Essex County Council (Británie), TRW Limited Trading (Británie) a Mouchel Ltd. (Británie). |
Piece of Steel Strip Saving Lives of Motorists
A silver-grey piece of steel strip running along thousands of kilometres of our roads and highways like a snake. We are talking about a steel crash barrier saving hundreds of lives on our roads, or mitigating the impact of traffic accidents each year. It is composed of a beam (or flange), a post or also distance parts, and it basically represents a single compact safety unit. Production not only for the needs of Czech and Slovak markets has been carried out in ArcelorMittal Ostrava, a. s. company already since 1969. The article describes the production of crash barriers, requirements for these products in road traffic and information on news.