Krátké zprávy
Rubrika: 2012
Krátké zprávy z kolejové dopravy.
BONATRANS GROUP má novou výrobní linku
Na konci března spustili ve výrobním závodě BONATRANS GROUP a. s. v Bohumíně zcela novou linku tepelného zpracování železničních kol a obručí. Slavnosti se zúčastnila téměř stovka hostů – zástupců zákazníků, dodavatelů, státní správy i finančních institucí. Realizace jedné z největších investic v historii firmy trvala necelé dva roky od podpisu smlouvy s hlavním dodavatelem nové technologie, společností ANDRITZ MAERZ.
Nová linka umožní největšímu výrobci železničních kol a dvojkolí v Evropě zvýšit výrobní kapacitu o více než 20 procent, konkrétně ze 180 tisíc na 220 tisíc kol ročně. Celková realizace projektu, včetně rozsáhlých stavebních úprav, si vyžádala investici několik stovek miliónů. Důležitou předností nové linky je její ekonomický a ekologický přínos. Na provoz spotřebuje o polovinu méně zemního plynu než stávající zařízení.
ČKD Kutná Hora získala další certifikát IRIS
V polovině února proběhl v ČKD Kutná Hora, výrobci odlitků z oceli a tvárné litiny, svařovaných komponent a železničních podvozků, připravovaný audit nadstavbové normy integrovaného systému kvality IRIS – Integrated Railway Industry System. Průřezovým výběrem se ho zúčastnili všichni vedoucí se svými týmy a to jak provozů v Kutné Hoře, tak i v Chrudimi.
Audit prováděla certifikační společnost Bureau Veritas, s. r. o. a podle jejího výroku ČKD Kutná Hora, a.s. prokázala shodu s citací normy ve všech ohledech a byla následně doporučena k vystavení certifikátu IRIS. V dnešní době je už ČKD Kutná Hora zaregistrována na internetovém portálu UNIFE www.iris-rail.org.
Další novinkou u středočeské strojírenské firmy je certifikace Ukrajinských železnic pro podvozek železničních nákladních vagónů rozteč 1 520 mm (příčník a bočnice). Ta proběhla v ČKD Kutná Hora na počátku května za účasti členů komise z UKRZALIZNICA – Kyjev, Ukr-NIIV – Kremenčuk, Stachanovský vagonový závod a ČKD Kutná Hora.
Další lokomotiva z CZ LOKO míří na Balkán
Desátý květnový den vyrazila z Jihlavy na dlouhou cestu směrem na jih nová čtyřnápravová lokomotiva 724.720. Její domovinou se stane Bosna a Hercegovina. Motorová lokomotiva 724.720 s motorem Caterpillar C27 o výkonu 709 kW a celkovou hmotností 72 tun bude po předání provozovat společnost JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo.
Lokomotiva je určena pro střednětěžkou posunovací službu v uhelném dole ZD RMU „Kakanj“ d.o.o. Následuje tak svoji menší sestru – dvounápravovou lokomotivu 797.824 (motor Caterpillar C9 o výkonu 250 W), která zde je v provozu od začátku roku 2012. Město Kakanj se nachází v centrální části Bosny a Hercegoviny, severozápadně od Sarajeva.
Prototypová Bardotka prošla opravou v DPOV, a. s.
V čele protokolárního vlaku mířícího 11. května do Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka se letos představil další unikát – motorová lokomotiva řady T 478.1002 s produkce továrny ČKD Praha vyrobená v roce 1964. Prototypová „Bardotka“ prošla během posledních měsíců poměrně náročnou opravou ve firmě DPOV, a. s., konkrétně na jejím pracovišti ve Veselí nad Moravou.
Stroj T 478.1002 byl v letech 1966 až 1975 nejprve doma v Brně, než se v rámci ukončování parního provozu dostal do Veselí nad Moravou. Sloužil také jako zkušební stroj, vybavený elektrodynamickou brzdou a skupinovým řazením trakčních elektromotorů. „Až do léta 2011 byla lokomotiva nasazována do běžného provozu, i když jen podle potřeby,“ vzpomíná Leoš Tomančák, který měl opravu stroje na starosti.
Datový systém GPRS je možné využít pro ETCS
V dubnu 2012 bylo v Kodani podepsáno Memorandum o porozumění (MoU) mezi Evropskou komisí, Evropskou železniční agenturou (ERA) a dalšími drážními asociacemi (CER, UIC, UNIFE, EIM, GSM-R IG, ERFA ). Toto memorandum se zabývá posílením spolupráce a vedením evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS .
Jedním z bodů Memoranda o porozumění je i využití a standardizace datového systému GPRS pro evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS. Systém GPRS je paketový přenos dat, který optimálně využívá přenosovou kapacitu systému GSM-R. V České republice je systém GPRS součástí budovaného evropského drážního rádiového systému GSM-R. Jednou z firem, které se zabývají datovými systémy na železnici, je společnost Kapsch CarrierCom.
Škoda Transportation bude pečovat o vozidla plzeňské MHD
Plzeňští zastupitelé schválili na konci dubna zakázku století za 12 miliard korun. Sdružení kolem Škody Transportation převezme na 29 let údržbu a opravny vozů MHD včetně čtvrtiny zaměstnanců Plzeňského městské dopravního podniku (PMDP) a postaví depo za 1,6 miliardy korun. Podle zastánců projektu ušetří Plzeň přes dvě miliardy korun oproti tomu, pokud by stavěla depo sama a o vozy se nadále staral PMDP.
Podle odpůrců je kontrakt příliš dlouhý i s ohledem na možné riziko zániku firem. Upozorňují, že takto rozsáhlý PPP projekt, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru, v ČR dosud neexistuje. Veřejnou zakázku „Vybudování nové dopravní základny pro PMDP, zajištění oprav, údržby a odstavu vozidel MHD“ vyhrála Škoda City Service, seskupení čtyř firem kolem Škody Transportation. Plzeň jí má platit po 29 let 240 milionů korun ročně za servis a údržbu vozů, což je podle vedení města o deset až 15 procent méně než je dlouhodobý průměr nákladů.
Nové tramvaje Siemens mají české kořeny
Nizozemské město Den Haag, sídlo vlády, parlamentu i královské rodiny, se jako první evropské město bude pyšnit zcela novými a stoprocentně nízkopodlažními tramvajemi Avenio z produkce společnosti Siemens. Na jejich vývoji se podíleli také konstruktéři z českého Vývojového centra kolejových vozidel Siemens, které má pracoviště v Praze a v Ostravě.
Siemens do Den Haagu dodá 40 čtyřčlánkových jednotek, součástí smlouvy je také opce na dodatečnou objednávku dalších 40 vozidel. Den Haag se stal prvním městem, které tuto zcela novou generaci tramvají objednalo. Hlavními kritérii výběru byly kromě příznivé kupní ceny a vysoké kvality vozidel také nízké provozní náklady a šetrnost vozidel k životnímu prostředí.
Článek vznikl ve spolupráci s Asociací podniků železničního průmyslu (ACRI)