Konference Transport 2007 byla víc než pracovní
Rubrika: Aktuality
Letošní, v pořadí už 11.ročník mezinárodní konference „Transport 2007“, která se uskutečnila koncem listopadu v ostravském Hotelu Atom, byl mimořádně pracovní. Její doprovodnou součástí bylo totiž i setkání s obyvateli a starosty obcí, kterých se přímo dotkne stavba přeložky silnice I/11 v úseku Třanovice-Nebory-Oldřichovice-Bystřice, jež je pro další rozvoj Moravskoslezského kraje nezbytná. Přímo na Třinecko za občany zavítali zástupci ministerstva dopravy, kraje i místních samospráv.
Jak na tiskové konferenci informoval novináře generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian, problémem této důležité stavby nejsou finanční prostředky, ale výkupy pozemků a rodinných domků. Lidem, kteří v souvislosti s výstavbou přeložky I/11 o své pozemky a domky zřejmě přijdou, se postup úřadů a státních orgánů nelíbí i z toho důvodu, že ceny za výkupy pozemků nejsou na celé trase jednotné. Někde nabízí stát za metr čtvereční 60 korun, jinde i dvakrát tolik. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač lidem slíbil, že vyvolá jednání s ministerstvem financí, aby ceny sjednotilo.
Konferenci Transport 2007 zahájil hejtman Moravskoslezského
kraje Evžen Tošenovský.
Předseda přípravného výboru ke stavbě přeložky I/11, generální ředitel Třineckých železáren Jiří Cienciala uvedl, že tuto důležitou komunikaci prosazuje už devět let. Hotova měla být dokonce už v roce 2006 a podle jeho vyjádření včera už bylo pozdě. Stará, kapacitně silně vytížená silnice je velice nebezpečná, téměř denně jsou zde vážné dopravní nehody.
Starosta obce Bystřice Ladislav Olšar přiznal, že občany dotčených obcí zajímá především to, jak budou probíhat vlastní výkupy pozemků a nemovitostí. Lidé potřebují jistotu, zajistit si nové bydlení. Chtějí vědět, kdy dojde k uzavírání smluv. To ale náměstek ministra dopravy Jiří Hodač nedokázal odhadnout, prý jed to záležitost jednoho, dvou let. Stát bude muset řešit individuální rozdíly, na trase totiž jsou místa, kde povede silnice středem pozemků a stát tedy vykoupí jenom jejich část. Ale pro občany budou zbývající plochy, rozdělené vozovkou, také k ničemu.
Na trase Třanovice-Nebory-Oldřichovice-Bystřice byl v posledních letech zaznamenán pětinásobný nárůst dopravy, především kamiónové. A to ještě není v provozu automobilka Hyundai v blízkých Nošovicích, která má produkovat na 300 tisíc osobních automobilů ročně. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Robert Szurman, hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský i jeho náměstek Pavol Lukša, který má na starost právě dopravu, se shodli, že přes všechna úskalí je nutné co nejdříve najít shodu a začít stavět. V nejbližších dnech proběhnou jednání zástupců České a Slovenské republiky o pokračování trasy I/11 za hranicemi, k tomu hovořil na konferenci Transport 2007 Slovenské správy cest Ivan Hlavoň, který seznámil účastníky s trasou silnice, která povede Žilinským a Trenčianským krajem. K probíraným tématům patřila i dostavba dálnice D 47 a polské autostrády A 1, modernizace III. železničního koridoru, rychlostní komunikace R48 a další stavby. Doprovodnou akcí bylo také zasedání skupiny zástupců Evropské unie k postupu výstavby koridoru Skandinávie, Balt, Terst.