Jistá řešení pro rozebíratelná spojení
Rubrika: PR
Uvolněný blatník na kole, vypadnuté dveře vlaku, uvolněné komponenty brzd automobilů? Společným jmenovatelem těchto nepříjemných incidentů jsou nedostatečně zajištěná šroubová spojení. Společnost Böllhoff představuje účinné opatření, které nechrání jen před nepříjemnostmi, nýbrž může v těch nejhorších případech doslova zachránit život.
Vlak ICE ztratil v dubnu 2010 dveře. Příčina byla zjištěna velmi rychle: byla povolená stavěcí matice v zablokování dveří. Kvůli uvolněným šroubům a maticím vznikají každý den škody, jejichž dopady jsou v mnoha případech katastrofální.
Proč se vlastně šroubový spoj samočinně povoluje? Pro jeho zajištění přece obvykle postačí třecí odpor ve spojení se svěrnými silami mezi maticí a šroubem, a upnutými díly. S odpovídající délkou přesahu (směrná hodnota >5d; d=průměr) nepotřebují šrouby, zpravidla ani při dynamickém zatížení, žádné zajištění. Avšak například šroubová spojení s vysokým dynamickým zatížením napříč k ose (typicky: dynamické provozní síly s častou změnou zátěže) jsou často příčinou samočinného povolení. Obzvláště ohrožená jsou kromě toho průchozí spojení, která bývají často chybně dimenzována.
Stažení určitých norem
V těchto případech se doporučuje použít určité zajištění. A zde konstruktérovi stěží pomohou některé nejběžnější metody zajišťování spojů podle DIN norem, např. milionkrát použité pérové podložky a kroužky (m.j.: DIN 127, 128, 6905, 137, 6904), které německý institut pro normování se sídlem v Berlíně již zneplatnil. Odborníci již delší dobu varují před jejich použitím, protože šrouby vyšších pevností s jejich vysokými předpínacími sílami nedokáží zajistit. Proto se nehodí jako zajištění proti sesedání, vyšroubování nebo ztrátě. Kromě toho nepřicházejí v úvahu ani ozubené a vějířovité podložky, pojistné podložky a matice, ani korunové matice s kolíkem. Pouze tzv. zajištění proti vyšroubování (viz. také informace na obr.) zabraňuje povolení šroubového spojení: Příkladem jsou nové pojistné podložky RIPP LOCK bez obsahu chromu VI, které mají na obou stranách radiální žebra. Při montáži se žebra tvarově vtlačí do protilehlé dosedací plochy a spodní strany hlavy šroubu (nebo matice). Tím se zabrání relativním pohybům v dělicích spárách.
Šetrnost k citlivým dosedacím plochám
RIPP LOCK poskytuje spolehlivé zajištění šroubů dokonce i při extrémních vibracích nebo dynamickém zatížení. Díky vysoké tvrdosti ocelových podložek (350 až 500 HV) lze zajistit také šrouby až do třídy pevnosti 12.9. Navzdory spolehlivě vytvořenému zajištění je podložka šetrná k citlivým dosedacím plochám (například pozinkované, pochromované, lakované plochy). Proto také nedochází k vzniku nebezpečí koroze v důsledku „narušených“ dosedacích ploch.
Ve prospěch tohoto nováčka také hovoří, že jej lze, v porovnání se zajištěním pomocí lepení, bezproblémově znovu použít při několikanásobné montáži a demontáži. V případě definovaného utahovacího momentu dochází k velmi nepatrnému kolísání předpínací síly. Oboustranná radiální žebra kromě toho zajišťují, že je chybná montáž vyloučená. Uživatele mohou aplikovat zajištění šroubových spojů na podélných, závitových i průchozích otvorech (zde se dvěma podložkami). Navíc u spojů vytvořených pomocí RIPP LOCK se může a mělo by se upustit od použití klasických podložek.
Redukce počtu použitých dílů, univerzální použití
Konstruktér může pracovat se spolehlivým spojovacím systémem, který mu nabízí možnost standardizace, protože místo pěti rozličných prvků musí použít pouze jeden až dva. Utahovací momenty, které zjistil podle směrnice VDI 2230, může přenést téměř na všechny ostatní aplikace, protože RIPP LOCK způsobují vždy definované hodnoty tření a svěrné síly a to dokonce i u rozličných materiálů. Podložky se hodí pro kovy všeho druhu (od hliníku, mědi až po vysokopevnostní ocel). Z důvodu malé tloušťky srovnatelné s obyčejnými podložkami (jmenovité rozměry: 2,0 až 4,0 mm) může být RIPP LOCK dodatečně začleněn do téměř každé konstrukce. Nasazení podložek kromě toho usnadňuje, že mají stejné tepelné vlastnosti jako již použité spojovací prvky.