KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Islandskými tunely se jezdí!

Islandskými tunely se jezdí!

Publikováno: 4.11.2010
Rubrika: 2010, Tunely

Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhých patnáct kilometrů zkrátilo otevření dvou dosud nejdelších tunelů, jaké Metrostav dosud postavil.

Práci divize 5, která projekt s názvem Héđinsfjarđargöng (titulní foto) nejen řídila, ale její pracovníci stavbu přímo prováděli, ocenil při slavnostním zahájení i islandský prezident Ólafur Ragnar Grímsson. Při zahájení provozu na nové komunikaci přestřihl jako první pásku ve fjordu Héđins současný ministr dopravy Ögmundur Jónasson (foto č. 1, napravo jeho předchůdce Kristján Möller, vlevo ředitel Vegagerðinu Hrein Haraldsson). Ředitel divize 5 Ing. V áclav Soukup a oba vedoucí projektu Ing. David Cyroň a Ing. Ermín Stehlík (foto č. 2 zleva) tomu s uspokojením přihlíželi.

Co napadne divizi 5, když se řekne Island...

Práce naší divize 5 na dalekém Islandu prakticky skončila. Společnost Vegagerðin, která se zabývá správou islandských silnic, převzala jako investor i uživatel hotový projekt Héđinsfjarđargöng. Tunelové spojení mezi městy Siglufjörđur a Ólafsfjörđur se otevřelo pro veřejnost. Co všechno se při té příležitosti může vybavit člověku, který naši stavbu na Islandu zblízka zná, připomněl ředitel divize Ing. Václav Soukup: „Ohromná výzva pro všechny, kdo se do stavby zapojili. Představa o složité práci ‚na konci světa‘ v drsných klimatických podmínkách. Náročné diplomatické projednávání v rodinách, rozhodnutí jet a stavby se zúčastnit.Únavná celodenní cesta letadlem a dalších šest hodin cesty autobusem na sever Islandu. Práce v novém prostředí, s novou mechanizací, pod otevřenou horninovou klenbou a v Metrostavu dosud nepoužívanou technologií Drill&Blast. Každodenní souboj s horou a s vodou, tryskající často v nepředstavitelném množství a pod ohromným tlakem. Nutnost vyrazit za den dva pětimetrové záběry na jednom i druhém tunelu. Když je dobrá skála i tři. Když z vrtů pod tlakem tryská voda, tak také žádný. Dvanáct hodin denně, šest dní v týdnu, celých osm týdnů po sobě...

Stále stejný kolektiv a tváře. V zimě téměř pořád deprimující tma a v létě zase světlo, při kterém se nedá spát. Větrné a sněhové smrště nebo všudypřítomná voda. Možnost krátkého odpočinku v neděli. Jako bonus čeští kuchaři. Jít si zaplavat nebo poležet v termálním bazénu. Zahrát si fotbal. Poznat krásy islandské přírody.
Slavnostní zakončení ražeb vloni v dubnu – všichni Islanďané v ólafsfjörđurském sále vzdali hold práci našich razičů i techniků potleskem vestoje. Nejlepší vizitka či reference pro české stavebnictví, společnost Metrostav a naši divizi, jakou jsem ve své profesní kariéře zažil. ... a najednou je silniční spojení s více než 11 km tunelů v pohoří na poloostrově Tróllaskagi v zemi Nordurland hotovo. Domů se vrátili zocelení chlapi. Ti nejmladší získali ohromné zkušenosti. Z těch o něco starších se stali mistři svého oboru. Ti nejstarší tvrdí, že tato stavba zřejmě představuje vrchol jejich pracovní kariéry.

Zanechali jsme na Islandu dílo, které je největší zahraniční referencí Metrostavu. Ten samý týden, kdy se otevřely tamější tunely, jsme provedli první odpal na stavbě přístupových tunelů do metra v Helsinkách. Bylo by to možné bez projektu Héđinsfjarđargöng? Velký dík proto patří všem, kdo na Islandu přiložili ruku k dílu.“

Héđinsfjarđargöng

lokace Island, kraj Norðurland
objednatel Vegagerðin (správa silnic)
dodavatel sdružení MEHA
lídr sdružení divize 5 Metrostavu
druhý člen sdružení islandská firma Háfell
vedoucí projektu do 30. 6. 2007 Ing. David Cyroň
ředitel výstavby od 1. 7. 2007 Ing. Ermín Stehlík
začátek ražeb 21. září 2006
otevření 2. října 2010
délka celkem 14 100 m
most přes řeku Héđinsfjarđará 14 m
celková délka tunelů 11 025 m
běžný ražený průřez 52,83 m²
průřez v odstavu 75,25 m²
počet výhyben 18
nejvyšší nadloží 850 m pod horou Ţverfjall
technologie ražeb Drill&Blast
délka vývrtů pro trhací práce 1 500 km
délka vrtů pro injektáž 40,6 km
délka předvrtů 32 km
spotřeba chemických injektáží 633 tun polyuretanů
spotřeba rychletvrdnoucího cementu 617 tun
oplášťování proti průsakům 77 000 m²
délka odvodňovacích potrubí 32 km

tunel Siglufjörđur
celková délka
3 875 m
ražená část 3 650 m
teplota vody 8–20 °C (geotermální)
prorážka do fjordu Héđins 3. dubna 2008
kubatura ražených částí 200 000 m³

tunel Ólafsfjörđur
celková délka
7 150 m
ražená část 6 925 m
tlak tryskající vody přes 30 barů
teplota vody 2–3 °C
maximální celkový přítok 600 l/s
nejvyšší výkon 330 m v červenci 2007
spotřeba injektážní směsi 555 kg/bm
v sanovaných úsecích
začátek protiražby
5. května 2008
prorážka 9. dubna 2009
kubatura ražených částí 380 000 m3

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Foto 1 - napravo jeho předchůdce Kristján Möller, vlevo ředitel Vegagerðinu Hrein HaraldssonFoto 2 - druhý zleva ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup a oba vedoucí projektu Ing. David Cyroň a Ing. Ermín Stehlík

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (124x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (73x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (48x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice