KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Hydroizolace    Hydroizolace průmyslových a dopravních staveb

Hydroizolace průmyslových a dopravních staveb

Publikováno: 13.7.2008, Aktualizováno: 1.12.2008 00:00
Rubrika: Hydroizolace, Sanace

Smyslem „izolace proti vodě“ je zabránit pronikání vody (v tekutém stavu) do nebo z konstrukce. Zároveň i odstranit možnost stát se pro vodu transportním prostředkem pro jiné chemické látky, způsobující postupnou korozi betonářské výztuže a destrukci betonu. Izolace a ochrana staveb proti vodě patří k nejdůležitějším předpokladům dlouhodobé funkčnosti a životnosti všech konstrukcí, jimiž mohou být dopravní stavby, nádrže, inženýrské stavby (střešní pláště, spodní stavba). Volba systémů vodotěsné izolace je závislá na charakteru a členitosti stavby, předpokládaném mechanickém a chemickém zatížení, dynamických a statických poměrech stavby apod.

HYDROIZOLAČNÍ FÓLIE
Je třeba si uvědomit, že dodatečné těsnění staveb je ve většině případů mnohem složitější a vždy i finančně velmi nákladné, proto je důležité věnovat vodotěsné izolaci velkou pozornost. V roce 2006 došlo ke spojení dvou velkých dodavatelů hydroizolačních fólií. Firma Sarna se stala součástí koncernu Sika AG. Spojením obou významných sil na světovém trhu se výrazně posílila dosavadní pozice společnosti a Sika se stala vedoucí silou na světovém trhu v oblasti výrobců a dodavatelů izolačních fólií. Hydroizolační fólie Sikaplan a Sarnafil nacházejí uplatnění zejména v oblasti izolace střech, ale i při izolací spodní stavby proti zemní vlhkosti i tlakové vodě, v oblasti izolací vodohospodářských staveb, mostů, tunelů, záchytných olejových van, nádrží apod. Spojením obou výrobců došlo k rozšíření a doplnění sortimentu. Zákazníkovi můžeme nyní poskytnout nejen léty prověřené a osvědčené materiály obchodních značek Sikaplan a Sarnafil, ale i související služby poradenství od fáze projektu až k vlastní realizaci.


Dálnice D8 – nástřik hydroizolační hmotou Sikalastic 821 LV

V roce 2007 se podařilo zaizolovat téměř 1.400.000 m2 střešních plášťů. Nejznámějším materiálem se stal Sikaplan 15 G – dvouvrstvá kalandrovaná fólie na bázi měkčeného PVC-P, armovaná tkaninou z polyesterových vláken o tloušťce 1,5 mm. Výhodou je, že tuto fólii lze dodávat i v šířkách 2 m, což vede k zefektivnění a urychlení pokládky. Fólie se vyznačuje tím, že ji lze pokládat i na vlhký podklad nebo i při nízkých teplotách, protože vykazuje vysokou paropropustnost a nekřehne ani při minusových teplotách. Stejnými přednostmi se vyznačují i ostatní typy fólií Sika. Pro široké uplatnění těchto materiálů na našem trhu je i předpoklad konkurenceschopné ceny.
Pro izolaci spodních staveb včetně tunelových dopravních staveb (např. tunel Klimkovice na D47) firma Sika doporučuje fólii Sikaplan WP 2100-HL (Sikaplan Tunel 9,6) – 3 mm silnou vícevrstvou fólii na bázi měkčeného PVC-P s reflexní žlutou vrstvou. Pro řešení velmi tvarově složitých střešních konstrukcí s požadavky na barevné ztvárnění jsou vhodné fólie Sarnafil, např. typ S na bázi PVC-P nebo TS 77 na bázi polyolefinů (FPO).
Některé typy fólií, např. Sarnafi l TG 68, jsou schváleny i pro izolaci objektů na ČD.

Pro všechny typy fólií jsou typické tyto vlastnosti:

  • možnost řešení detailů konstrukce,
  • snadné napojování,
  • spolehlivá kontrola svarů,
  • možnost pokládky i v „minusových“ teplotách,
  • trvalá elasticita,
  • výborné fyzikálně-mechanické vlastnosti,
  • pevnost, odolnost proti otěru, houževnatost a schopnost překlenování trhlin,
  • materiál je vysoce ekologický – neobsahuje rozpouštědla ani bitumeny,
  • spolehlivá ochrana proti radonovému záření.


Praha-Ruzyně – aplikace hydroizolační vrstvy Sikaplan

TĚSNĚNÍ SPÁR, PROSTUPŮ A JINÝCH DETAILŮ
V konstrukcích průmyslových i dopravních staveb, jako jsou mosty, tunely, vodohospodářské stavby, spodní stavby inženýrských staveb, se vyskytují detaily, jako např. spáry nebo různé prostupy, které je třeba systémově v průběhu stavby nebo dodatečně těsnit. K tomu firma Sika dodává celý sortiment materiálů:

  • těsnicí pásy PVC,
  • expandující profil Sika Swell 2507 nebo tmel Sika Swell S-2 na polyuretanové bázi,
  • systém pro dodatečné těsnění dilatačních spár nebo pohyblivých trhlin Sikadur Combiflex,
  • injektážní hadice s expandujícím povrchem Sika Injektoflex systém,
  • široký sortiment polyuretanových tmelů řady Sikaflex.


Těsnící pás O-32

IZOLACE POJÍŽDĚNÝCH A POCHOZÍCH PLOCH
Většina těchto ploch se vyznačuje dynamickým namáháním s nebezpečím tvorby trhlin, chemickým namáháním posypovými solemi nebo ropnými produkty, musí odolávat povětrnostním vlivům, UV záření i vysokému mechanickému namáhání. Ve většině případů musí splňovat estetické požadavky investora. Pro izolaci parkovacích ploch, především v patrových garážích, firma Sika doporučuje a snaží se prosadit robustní elastický několikavrstvý systém Sika Cardeck, který splňuje všechny požadavky na izolaci podlahových (stropních) konstrukcí. V nabídce existuje několik typů povrstvení. Všechny systémy jsou testovány dle norem ZTV – SIB a Rili SIB 2001 jako OS-10 a OS-11 se schopností překlenování dynamických trhlin od 0,35 mm do 1 mm. Typickými konstrukcemi pro využití těchto materiálů jsou:

  • parkovací plochy patrových garáží včetně střešních pojížděných ploch,
  • lávky pro pěší a cyklisty,
  • chodníky na mostech,
  • nakládací rampy apod.


Izolace tunelu

IZOLACE MOSTŮ
Sika v posledních letech působí v ČR i v oblasti izolací mostů. Od roku 2000 je schválena Ministerstvem dopravy pro izolaci mostních objektů na silniční síti stříkaná polyuretanová izolace Sikalastic 821 a později Sikalastic 821 LV. Od té doby se začala objevovat i v praxi. Postupně si tento typ izolace získává oblibu i u investorů, projektantů i dodavatelů staveb. Přes mnohé výhody, které si uvědomují, je to však způsobeno především cenovou dostupností. Od roku 2005 se každoročně izolovaná plocha systémem Sikalastic téměř zdvojnásobuje. V letošním roce je to cca 35.000 m2. Nevýznamnější stavby letošního roku jsou určitě izolace mostu přes Antošovické jezero na D47 (cca 17.000 m2) nebo most Rzavá na dálnici D3 (cca 6.000 m2).
V roce 2006 byla tato izolace použita na mostě přes Rybný potok na D8 (cca 11.000 m2), Wonkův most v Pardubicích apod. Pro aplikaci materiálu Sikalastic doporučujeme především univerzální stříkací zařízení Unipre.V případě připravenosti ploch je možno počítat s denním výkonem čtyřčlenné posádky 1.500–2.000 m2. V současné době probíhá schvalovací proces pro používání systému Sikalastic i na železničních objektech. Tento materiál je vhodný především pro izolaci štěrkových žlabů ocelových mostů z důvodu současné vysoké protikorozní ochrany. Ze zkušeností z kontrolních zkoušek na mostech při praktickém provádění víme, že přilnavost na ocelových površích tohoto materiálu je min 7 N/mm2.


Pojížděná izolace střechy

IZOLACE NÁDRŽÍ, ZÁCHYTNÝCH A HAVARIJNÍCH JÍMEK
V oblasti hydroizolace nádrží, vodojemů, jímek nebo ČOV nabízí firma Sika „klasické“, léty prověřené a bezpečné stěrkové systémy na cementové, akrylátové nebo cemento-epoxidové bázi. Jsou to např. stěrky SikaSeal NT2, Sika 101 HD, Sika Top 107 Seal nebo Sikagard 720 EpoCem. V poslední době byl sortiment izolačních stěrek doplněn např. o Sikalastic 150 – velmi pružná hydroizolační polymer-cementová malta, vyztužená vláknem a překlenující trhliny na betonové konstrukce. Je vhodná pro nové stavby i rekonstrukce. Izolace kanálů, základů, nádrží, bazénů, uzavírání pórů a trhlin na povrchu, podklad pro elastické nátěry, izolování balkónů a teras. Podobně jako v oblasti izolací např. mostů nabízí firma Sika polyuretanovou izolaci stříkanou za horka – Sikalastic 830 i pro izolaci těchto staveb – především ohrožených trhlinami a vysokým chemickým zatížením.

Výhody polyuretanové stříkané izolace Sikalastic 830
Výhody jsou obdobné jako u systému Sikalastic 821 – vysoká elasticita (cca 70 %) a průtažnost, schopnost překlenování trhlin, rychletvrdnoucí, použitelnost na ocel i beton, vysoká přilnavost k podkladu min. 1,5 N/mm2, bezespará aplikace apod. Liší se především ve své vyšší chemické odolnosti. Proto je využívána především k izolaci záchytných havarijních jímek v chemických provozech a nádržích na užitkovou vodu a v oblasti čistíren odpadních vod.
Sika ve své nabídce izolačních systémů upřednostňuje klasické, osvědčené materiály, které jsou však podrobovány neustálé kontrole a inovaci. Současně jsou ale vyvíjeny i nové materiály a technologie. Mezi ně patří i systémy vodotěsných stříkaných a stěrkových izolací Sikalastic a pojížděných izolací Sikafloor. Vyznačují se především vysokou ochrannou a izolační funkcí, dlouhodobou životností a spolehlivostí. I v podmínkách České republiky se začínají v široké míře uplatňovat při izolaci mostů, lávek, chodníků nebo parkovišť.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Historie a současnost hydroizolačních materiálů (80x)
Nejdůležitější funkční podmínkou každé konstrukce (most, budova) je její statická stabilita. Hned na druhé místo však lz...
Sanace trhlin betonových konstrukcí – materiály a postupySanace trhlin betonových konstrukcí – materiály a postupy (52x)
V článku jsou zhodnoceny základní parametry, rozhodující pro výběr vhodného injekčního materiálu pro sanaci trhlin podle...
Sanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 – část 7, Ochrana proti korozi, komplexní systémy PCISanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 – část 7, Ochrana proti korozi, komplexní systémy PCI (43x)
Článek krátce popisuje technologie společnosti BASF komplexními systémy PCI v oblasti sanací a izolací železobetonových ...

NEJlépe hodnocené související články

Sanace sesuvu na trati Liberec – Česká Lípa, geotechnicky řízená stavbaSanace sesuvu na trati Liberec – Česká Lípa, geotechnicky řízená stavba (5 b.)
Časové schéma akce: V hodinách provedená rekognoskace terénu. Ve dnech sestavený projekt průzkumných prací. V týdnech pr...
Rekonstrukce zárubní zdi z roku 1984 na dálnici D11 Praha – Poděbrady pohledem projektantaRekonstrukce zárubní zdi z roku 1984 na dálnici D11 Praha – Poděbrady pohledem projektanta (5 b.)
Článek pojednává o rekonstrukci zárubní zdi v km 0,715 – 1,296 vlevo na dálnici D11 Praha – Poděbrady a posk...
Sanace železobetonu v chemicky náročném prostředí – metody a možnostiSanace železobetonu v chemicky náročném prostředí – metody a možnosti (5 b.)
Sanace železobetonu je v současné době věcí, kterou lze považovat za zaběhnutou a v okruhu odborné veřejnosti ji lze pov...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice