Hrochostroj a. s. – nejmladší člen skupiny enteria a. s.
Rubrika: Stavební stroje
V segmentu dopravních staveb, zejména u rekonstrukcí a výstaveb železniční infrastruktury, došlo za poslední období k několika výrazným změnám. Na straně stavební produkce bylo první pozitivní změnou zvýšení objemu finančních prostředků do rozvoje a údržby dopravní infrastruktury na roky 2015 – 2017.
Na straně druhé již několik let za sebou klesala podpora jednoho ze strategických partnerů, který dodává těžkou kolejovou mechanizaci na rekonstrukci železničního svršku pro společnost Chládek a Tintěra Pardubice a. s. Zatímco ještě před pěti lety se jednalo v podstatě o monopolního a kvalitního dodavatele, postupem času došlo k útlumu mechanizačního parku a personálním ztrátám a to i přes neúspěšné pokusy o další řádnou spolupráci. Reakcí na tento negativní trend bylo nezbytné hledat adekvátní substituci.
Pořízení a provozování těžké kolejové mechanizace je ekonomicky a personálně náročná činnost. Z toho důvodu byl vybrán vhodný partner v zahraničí, který již technologie pro výstavbu a rekonstrukci železničního svršku a spodku vlastní. Tak došlo ke spojení kvalitního lidského potenciálu na straně řízení a vlastní výstavby při znalosti místního stavebního trhu.
Akciová společnost Hrochostroj vznikla v červnu s prvotním úmyslem zajistit podporu kolejové mechanizace pro čtyři samostatné právní subjekty – Chládek a Tintěra Pardubice, Chládek a Tintěra Litoměřice, Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod a Hroší stavby Morava. Předmětem této podpory je zajištění kvalitního personálu a potřebné kolejové mechanizace pro účely výstavby a údržby kolejového svršku a spodku jako jsou podbíječky pro směrovou a výškovou úpravu kolejí a výhybek, štěrkové pluhy pro úpravu štěrkového lože, čističky kolejového lože s následným odvozem vytěženého materiálu a další. Hrochostroj se mimo jiné specializuje na zprostředkování potřebných technologií od německého partnera firmy Schweerbau GmbH & Co. KG pro celý český trh. Filosofie společnosti Hrochostroj a. s. je založena na třech pilířích: BEZPEČNOST, KVALITA, RYCHLOST.
Popis strojního parku Hrochostroje:
UNI 08 475 4S univerzální automatická strojní podbíječka určena pro směrovou a výškovou úpravu kolejí a výhybek, zejména na betonových pražcích, vyrobená firmou Plasser & Theurer. Vzhledem k návrhu těžších konstrukcí výhybek na betonových pražcích patří tento typ podbíječky k nejvíce nákladovému efektivnímu řešení podbíjení výhybek napříč všemi kontinenty.
Typ 08 475 4S, který je provozován v ČR, byl vyroben v roce 1996, nicméně v roce 2010 prošla generální opravou, dle německých standardů. Rozdíl oproti provozovaným typům v ČR, je integrace zametacího zařízení na úpravu štěrkového lože, který si vynutil i prodloužení soupravy z původních 27,440 m na celkovou délku 33,390 m. Hmotnost soupravy je 100,000 tun. Maximální rychlost samostatně je 90 km/h, tažené soupravy pak 100 km/h. Podbíječka je vybavená přídavným zvedacím zařízením pro odbočnou větev výhybky a zároveň i možnost vysunout podbíjecí agregáty do vzdálenosti 3,3 m od osy koleje. Součástí podbíjení je zhutňování štěrku za hlavami pražců. Navádění stroje je elektronické (dle předem vložených dat APK). Pracovní výkon se pohybuje od 200 – 400 m/h, směrová a výšková úprava jednoduché výhybky je cca 30 min.
SSP 100 – kolejový pluh určený na úpravu štěrkového lože do profilu v koleji i výhybkách. Je vybaven bočními radlicemi, ve střední části je pluh s přestavitelnými radlicemi a v zadní části se nachází zametací zařízení. Jedná se o osvědčený typ od výrobce Deutsche Plasser, který je již v české republice využíván. Základní délka stroje je 17,125 m, hmotnost 38,000 t, maximální rychlost samostatně i tažené 100 km/h. Tato jednotka je dodána bez násypky.
SPML 16-2 (jménem LOLA) – kolejová bruska, která je konstruována pro úpravu, případně obnovu příčného profilu kolejnice podle požadavků evropských standardů na přejímku reprofilace kolejnic v koleji. Výrobcem této brusky je americká firma LORAM a je koncipována jako táhlem nedělitelná spojená souprava dvou vozů. Brousící vůz obsahuje 16 nezávislých rotačních brusek poháněných hydromotory, včetně jejich hydraulického ovládání jejich polohy a přítlaku. V primární části je umístěno stanoviště 1. strojvedoucího, jednotka hydrostatického pohonu, včetně nádrže s hydraulickou stabilní hasící jednotkou. V sekundárním voze je umístěno stanoviště 2. strojvedoucího, diesel-generátorová jednotka, kompresor na odsávání prachu a filtrace vzduchu a nádrž pro naftu a vodu. Celková délka soupravy je 34,00 m (bez nářaďového vozu), hmotnost 123,000 tun. Pracovní výkon v podmínkách české republiky je cca 4 000 m reprofilace nových kolejnic za osmihodinovou směnu.
Dvoucestná čistička ZRM 79, určená k čištění kolejového lože v celém jeho průřezu se při práci pohybuje na koleji nebo na pásech. Je vybavena tažným a narážecím ústrojím, přenos výkonu je hydrostatický, hlavní rám je uložen na dvounápravových podvozcích a dvou samostatných nápravách s plovoucím uložením. Energie pro pojezd i ostatní pracovní agregáty zajišťuje diesel-hydraulický pohon. Hlavním pracovním zařízením je těžební řetěz, systém dopravních pasů a síťový třídič. Reálný výkon při čištění je 100 – 150 m/hod., při plném těžení 50 – 80 m/hod. Hloubka záběru pod ložní plochou pražce je 30 – 40 cm.
Součástí čističky jsou přepravníkové vozy MFS 40 pro odvoz a dovoz sypkého materiálu, v počtu pěti kusů, s jedním ochranným vozem. Výrobcem je firma Plasser & Theurer, délka jednotlivých vozů je 18,3 m a celková délka soupravy činí 105,3 m včetně ochranného vozu. Objem materiálu na vůz je 40,0 m3 o hmotnosti, až 72,0 t. Každý vůz je vybaven samostatným spalovacím motorem a hydraulickým agregátem.
Ve stavební sezóně 2016 bude připravena univerzální podbíječka 08 275 3S určena pro směrovou a výškovou úpravu kolejí i výhybek. Dále traťová podbíječka 08 – 32 Duomatic pro směrovou a výškovou úpravu kolejí, která bude nabízená ve společné lince s čističkou kolejového lože. Obě podbíječky budou vybaveny navigačním systémem ASPATIC II.
Spolupráce s německým partnerem Schweerbau GmbH & Co. KG pokračuje nejen v pronájmu již zmíněné mechanizace, která je trvale alokována v České republice, ale i v zprostředkování dalších technologií. Názorným příkladem byl provoz strojní linky na konkrétní krátkodobou akci. Jednalo se o opravu geometrických parametrů koridorových tratí na Olomoucku v rozsahu 96 km pro sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice, Hroší stavby Morava a Sežev-Reko. Na této akci se podílela expresní podbíječka 09-3X s integrovaným dynamickým stabilizátorem a štěrkovým pluhem SSP 110 s násypkou. Podbíjení probíhalo výhradně v nočních směnách s průměrným výkonem podbíjení 1,5 km/hod.
Společnost Hrochostroj a. s. prokázala od svého založení a v průběhu druhé poloviny stavební sezóny svou nezastupitelnou roli ve strategickém rozvoji svého největšího odběratele – společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. Stabilizace výrobního portfolia se předpokládá v oblasti čištění štěrkového lože, směrové a výškové úpravě kolejí a výhybek, úpravě štěrkového lože a broušení kolejí. Další rozvoj v střednědobém horizontu je plánován o rozšíření segmentu v pokládce výhybek a kolejových součástí kolejovými jeřáby. Zároveň pokračuje úzká spolupráce s německým partnerem Schweerbau GmbH & Co. KG s využitím všech technologií při rekonstrukci železničního svršku a spodku. Samostatnou kapitolou je pak ošetřování kolejnic broušením, frézováním a hoblováním. V rámci snižování hlukové zátěže se bude využívat tzv. oscilační broušení, při kterém se snižuje akustická drsnost kolejnic.
Autoři
www.hrochostroj.cz
www.cht-pce.cz
www.schweerbau.de