KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Historie a současnost odvodnění mostů

Historie a současnost odvodnění mostů

Publikováno: 27.5.2019
Rubrika: PR

Vážným nepřítelem mostního objektu je voda! Neprofesionálně a nedostatečně provedené odvodnění mostního objektu, bývá častou příčinou jeho havárie a krátké životnosti, jak často zaznívá na konferencích, školeních a odborných přednáškách s mostní tematikou.

Obdivujeme staleté mosty, které svým provedením bez vážné újmy přežily stovky let a často s minimální údržbou. Skladba kamenných prvků, doplněná často masivními chrliči ve vozovce, rychle a účinně odvedla srážkovou vodu z objektu mostu (pozn.: poslední velký kamenný most na území Čech byl postaven v Plzni v letech 1912 – 1913). V průběhu 20. století, kdy při stavbách mostů byl kámen nahrazen betonem, bylo nadále nutné řešit efektivní odvedení srážkové vody z mostu.

Provedení odvodnění u mostů, postavených ve druhé polovině 20. století, se nevěnovala odpovídající pozornost, jak je patrno z mostních prohlídek a reálného technického stavu. Dlouhodobá přítomnost vody v mostní konstrukci často způsobuje trvalé a někdy neodstranitelné závady, např. degradaci betonu, hlubokou korozi ocelových částí atd.

Není výjimkou, že do objektů, které mají plánovanou životnost až 100 let, zatéká po uplynutí dvaceti let i dříve. Důsledkem toho jsou často nákladné rekonstrukce, v nejhorších případech i výstavba nových mostů.

JIHLAVA – BRNĚNSKÝ MOST

Konkrétním příkladem výše uvedených skutečností byl Brněnský most ev. č. 602-043 v Jihlavě, který byl postaven v roce 1956 a v devadesátých letech byl dvakrát opravován. Další oprava následovala po roce 2000 a zatím poslední rekonstrukce proběhla v roce 2018, kdy projektant navrhl jako nejvhodnější způsob odvodnění vozovky systém VLČEK®, odvodňovač typ labe®II-2014, variantu BR 101. Odvodňovač se vyznačuje především těmito vlastnostmi: nová konstrukce vtokové mříže pro zatížení D 400 se subtilními žebry zamezující ucpávání vtokových otvorů a vtokovou plochou 588 cm2, protiskluzové nálitky na pojezdové straně žeber, zabezpečení mříže v rámu na jedné straně pantem a na druhé nerezovým šroubem, lapač nečistot, v podélném směru límec hrnce nepřečnívá a lze jej přisadit přímo k obrubníku.

Mostní odvodňovače VLČEK® jsou na trhu téměř 30 let a na území České republiky a dalších devíti zemích bylo doposud tímto systémem osazeno více než 3 300 mostních objektů. Základní konstrukce mostních odvodňovačů VLČEK® umožňuje výškovou i příčnou rektifikaci, odvodnění izolace mostovky pomocí drenážních žlábků na límci talíře, nezcizitelnost a další konstrukční detaily přispívající ke kvalitnímu odvodnění mostů.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Historie odvodnění mostůHistorie odvodnění mostůHistorie odvodnění mostůSoučasnost odvodnění mostůSoučasnost odvodnění mostůMostní odvodňovač labe® IIMostní odvodňovač labe® IIRekonstrukce Brněnského mostu v JihlavěRekonstrukce Brněnského mostu v JihlavěRekonstrukce Brněnského mostu v JihlavěRekonstrukce Brněnského mostu v JihlavěRekonstrukce Brněnského mostu v Jihlavě

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Znáte BMS – Bridge Management System? (182x)
Systém hospodaření s mosty (Bridge Management System – BMS) je expertní systém s celorepublikovou působností (D, I. II. ...
GLORIT dokáže snížit náklady na výstavbu cest až o 50 % (36x)
Existuje hned několik způsobů, kterými lze upravit a zpevnit cesty, stezky a cyklostezky. V dnešním článku se zaměříme n...
Stříkaná hydroizolační membrána pro tunely a podzemní stavbyStříkaná hydroizolační membrána pro tunely a podzemní stavby (33x)
Podzemní voda a její účinky jsou jedním z nejzávažnějších faktorů ovlivňující návrh, provádění i následné užívání podzem...

NEJlépe hodnocené související články

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI.SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI. (5 b.)
Skupina SaM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 12 ocenění Mostní díl...
Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky (5 b.)
V loňském roce se u nás prodaly nákladní vozidla a autobusy za téměř 22 miliardy korun. Dopravci přitom nakupují těžkou ...
Půjčovna vzv rozšířila flotilu na 200 strojů (5 b.)
Ve snaze uspokojit požadavky všech klientů a obsáhnout stále sílící poptávku po pronájmu vysokozdvižných vozíků, jsme se...

NEJdiskutovanější související články

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Jak správně vybrat úhlovou brusku?Jak správně vybrat úhlovou brusku? (2x)
Úhlová bruska je jedním ze základních pomocníků při úpravě, zpracování a broušení zejména kovových materiálů. Zatímco st...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice