Hasiči a záchranáři bojovali o život zraněného na rozestavěném tunelu u Komořan
Rubrika: Aktuality
Zával na stavbě tunelu, místo přístupné jen úzkou hlubokou šachtou a dva nezvěstní dělníci – tak vypadal scénář cvičení, při kterém hasiči a záchranáři nacvičovali zásah v těžko přístupných místech. Na stavbě dálničních tunelů u Komořan našli pro takto náročný nácvik maximálně realistické a náročné podmínky – i přes odlehlost stavby a velmi obtížný terén ale byli na místě už za dvanáct minut po nahlášení.
Na cvičení se podíleli příslušníci Hasičského záchranného sboru hl. m Prahy, Báňské záchranné služby, Zdravotnické záchranné služby, Policie ČR a Skanska, která tunel staví.
„Prověřovali jsme hlavně koordinaci speciálních složek, vyprošťování zraněného úzkou šachtou je oříšek i pro zkušené lezce,“ komentuje mluvčí HZS Praha Vít Pernica.
Záchranáři použili nově vybudovanou 25 metrů hlubokou šachtu a 80 metrů dlouhou odvodňovací štolu, kde byl simulován zával a zranění dvou dělníků. Po nahlášení a příjezdu na stavbu se museli do štoly spustit, zjistit nezávadnost vzduchu k dýchání a najít oba zraněné. Zdaleka nejnáročnější ale bylo provizorně zapažit štolu, aby se nemohla uvolňovat další zemina a opatrně vyprostit částečně zavaleného dělníka. Těžce zraněného muže pak vytáhli na povrch pomocí speciálního vaku.
„Naši raziči jsou při stavbě tunelů na extrémně náročný pohyb v podzemí zvyklí, ale pražští hasiči i báňští záchranáři mají náš velký obdiv – vyhledání, vyproštění zraněného a jeho transport úzkou svislou šachtou zvládli neuvěřitelně rychle,“ skládá poklonu výrobní náměstek závodu Tunely Skanska BS Ján Gatial. Slovenští tuneláři nyní pracují mimo jiné i na slovinských dálničních tunelech Tabor a Barnica nebo na výstavbě tunelů na stockholmském městském okruhu Norra länken.
Stavba silničního okruhu kolem Prahy se v úseku Lahvice-Vestec ve skutečnosti zatím obešla bez zranění, na jaře dokonce zdejší tuneláři získali od Českého Báňského úřadu ocenění Zlatý permon za vynikající úroveň bezpečnosti práce. „V těchto týdnech pokračujeme v betonování stěn tunelů, současně pokračují i práce na novém mostě přes Vltavu,“ popisuje stav stavby projektový specialista Jan Rabenstein ze Skanska DS. Úsek v ceně 6 miliard korun vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska do roku 2010.