Graffiti – nešvar i na dopravních stavbách
Rubrika: Zajímavosti
Lidé malovali po stěnách jeskyní už odpradávna. A malovali vším, co nechávalo nějaký otisk – a čím výraznější, tím lepší. Od nepaměti je asi někde v nás hluboce zakořeněno nechat o sobě nějakou zprávu či poselství – nežijeme však jeskyni. A graffiti jsou dnes tím, co zanechává nejvýraznější stopu, bohužel někdy až urážející. Vidíme to dnes a denně kolem sebe, kam se jen podíváme – na fasádách domů, na historických památkách, na sochách, vlacích, sloupech, podchodech, v metru i na dopravních komunikacích. A protože nám není jedno, v jakém prostředí žijeme a kudy jezdíme, dali jsme se cestou zkulturňování prostředí dálnic, silnic, železnic a zastávek tramvajových tratí.
GRAFFITI NA DÁLNICÍCH A ŽELEZNICÍCH
Věnujeme se odstraňování graffiti na dopravních stavbách již několik let – máme za sebou odstraněné graffiti na řadě úseků na dálnicích D1 u Ostravy, D2 u Hustopeče, D5 kolem Plzně či na D8 u Nové Vsi a to z opěrných zdí, protihlukových stěn, pilířů mostů a podchodů. Na železnici jsme odstraňovali graffiti z protihlukových stěn na zmodernizovaném úseku Praha Běchovice – Úvaly.
Někomu se může zdát, že jde o„ boj s větrnými mlýny“, ale není tomu tak. Každý graffiťák sice chce, aby jeho dílo bylo vidět co nejlépe a co nejdále, ale co to udělá s jeho egem, když mu jeho „úžasný“ výtvor odstraníme? A znovu a znovu? Je dlouhodobě prokázáno, že recidiva je velmi nízká, max. 0,5 %. Na argumentaci, že se graffiťák vrátí a počmárá místo znovu je skoro banální odpověď: Tráva se také seká, i když pořád roste.
ANALÝZA A POSTUP
Pojďme se na tento problém podívat trochu podrobněji. Nejdříve provedeme analýzu, protože mnohdy byly aplikovány různé druhy prostředků a barev, které jsou velmi agresivní. Místy jsou graffiti i vícevrstvé, což se většinou zjistí až začátkem mytí a proto doporučujeme počítat v rozpočtu s rezervou. Úspěch vyčištění také záleží na stáří graffiti, členitosti a druhu povrchu.
Na místo odstraňování graffiti je třeba dostat vodu a el. energii. To zajišťuje mobilní souprava s nádrží na vodu a ohřevem, s kompresorem, s dlouhými hadicemi (až 100 m) a s vysokotlakými tryskami. A dále je to už „jen“ o kombinaci počasí (teploty), použité chemie, času jejího působení a zkušeností. Čistíme ze všech druhů povrchů a pravda je, že to jde někdy ztuha. Jako jedni z mála jsme schopni odstranit graffiti i z průhledných ploch protihlukových stěn (typicky z materiálu PMMA nebo PC), kde jiné technologie po sobě zanechávají matné či vyleptané plochy.
CHEMIE A DALŠÍ DOPORUČENÍ
Používáme výhradně špičkovou švédskou chemii, která je šetrná k životnímu prostředí, je biologicky rozložitelná a je v souladu se zpřísňující se evropskou chemickou legislativou (REACH a CLP).
Po odstranění graffiti lze aplikovat ještě hydrofobní nátěr nebo antigraffiti ochranu ploch (na bázi vosku nebo silikonu), která umožňuje podstatně lepší, jednodušší a finančně méně náročné odstranění případných opakovaných posprejování.
U velkých ploch, jako jsou protihlukové stěny, není nutno antigraffiti povlak aplikovat na celou stěnu – stačí většinou do určité výšky, na začátku či na konci a kolem únikových otvorů, tj. na místech, kde sprejer počítá s rychlou možností útěku. I malé škody se pohybují nad 5 000 Kč.
ČIŠTĚNÍ NÁSTUPIŠŤ
Na závěr bych se rád zmínil i o další speciální činnosti a to čištění vodorovných ploch nástupišť na nádražích, tramvajových či autobusových zastávkách nebo v podchodech a na schodech od zašlé letité špíny, kávy, moči, holubinců, žvýkaček atd. I k tomuto máme specializované vybavení – soupravu s vibračními či rotačními disky a s ohřevem vody, opět za použití šetrné chemie. Věřte, nevěřte, ale některá nástupiště se od svého uvedení do provozu ještě nemyla.
ZÁVĚR
Pokud si zakládáme na tom, jak jsme kulturní národ a jak jsme světoví, tak se podle toho také začněme chovat.