Flexibilní systémy ochrany dopravy, svodidla Delta Bloc
Rubrika: Materiály
Bezpečnost silničního provozu závisí nejen na dodržování pravidel, ale také na tom, jaké a jak účinné jsou ochranné prvky na komunikacích. Dopravní betonová svodidla Delta Bloc určitě napomáhají bezpečnosti silničního provozu velmi účinně. Na silnicích a dálnicích, na místech s vysokou nehodovostí tvoří účinné zábrany. Podobně také na místech, kde hrozí nebezpečí zřícení vozidla, tam, kde je požadavek ochrany proti prolomení svodidla. S velkým efektem je možné je použít i tam, kde hrozí sesuvy půdy, podobně jako na místech, kde je nutné zpomalení vozidel při průjezdu zúženým profilem komunikace.
Betonové dílce systému Delta Bloc profilu New Jersey s táhlem a volným zámkem, vyráběná v licenci společnosti Delta Bloc jihočeskou firmou Maba Prefa, se ukládají volně na zpevněné podloží. Osazují se pomocí jeřábu většinou přímo na povrch vozovky, rovinatost by měla být ±1 cm/4 bm. Po propojení pomocí zasunutých spojek se z jednotlivých betonových dílců stane v principu článkový řetěz, který vytváří deformační zónu. Díky průběžnému táhlu získá svodidlo možnost, byť omezenou, volného posunu v příčném směru. Tento posun po nárazu vozidla vychýlením do strany zajistí úbytek pohybové energie a proto ani při těžkých nárazech nedojde k prolomení svodidla. Při nárazech pod malým úhlem nedochází ani k žádnému kontaktu s karoserií vozidla, to zůstává ovladatelné a svodidlo se nepoškodí. Při silných nárazech je vozidlo svedeno podél svodidla ve směru jízdní dráhy a není vrženo zpět do jiných jízdních pruhů.
POUŽITÍ SVODIDEL DELTA BLOC
Mimo již výše vyjmenované základní možnosti použití svodidel Delta Bloc, zejména na komunikacích s velkou hustotou provozu, jsou tato svodidla účinně využívána na komunikacích v bezprostřední blízkostí chráněných objektů, např. pásem vodních zdrojů, mostních pilířů, na dálničních sjezdech a nájezdech, na místech kde hrozí sesuvy půdy či pády kamení, na místech, na kterých by zdlouhavými opravami či přestavováním konvenčních svodidel docházelo ke zpomalení provozu či riziku dalších nehod. Efektivní využití bylo ověřeno při zajištění stavenišť v oblastech, kde je nezbytná ochrana proti povodním. Po utěsnění odvodňovacích žlábků a spojů mohou svodidla Delta Bloc posloužit zároveň jako protipovodňová zábrana, která odolává i nárazům plovoucích předmětů. Tato vlastnost byla na mnoha místech prokázána při povodních v roce 2002.
Tabulka 1 – Rozměry a váhy svodidla řady 80 (výška 80 cm), úroveň zadržení N1, N2, H1, únosnost táhla 550 kN
Tabulka 2 – Svodidla řady 100 (výška 100 cm), úroveň zadržení N1, N2, H1, H2, H4b únosnost táhla 750 kN
Tabulka 3 – Svodidla řady 100S (výška 100 cm), úroveň zadržení H1, H4b, únosnost táhla 450 kN
Svodidla Delta Bloc jsou vyráběna z betonu třídy C 35/45 XF4, XD3. Ten je mrazuvzdorný, odolný proti působení vody a chemických rozmrazovacích látek, provzdušnění min. 5 % ve výškách: 80 a 100 cm. Ocelová táhla jsou z oceli BSt 550. Obnažené ocelové dílce (zámky a spojky) jsou žárově zinkovány v tloušťce min. 80 μm. Svodidla Delta Bloc jsou schválena Ministerstvem dopravy pro použití na pozemních komunikacích ČR v různých úrovních zadržení – podle jednotlivých typů. Všechny základní typy svodidel byly podrobeny nárazovým testům podle EN 1317 – díl 1, 2. Výroba je dozorována LGA Norimberk, BPS Linec a TZÚS Praha. Od roku 2002 je zaveden certifi kát ISO 9001.
The road transport safety depends not only on observing the rules, but also on the fact what kind and how efficient the protective elements on the roads are. The transportation concrete safety fence Delta Bloc helps the road and highway transport safety; on places with high accident rate they create efficient barriers. Also on places where there is a danger of vehicle fall, wherever there is a requirement for protection against safety fence breaking. They may also be used on places where there is a danger of landslide similar to places where it is necessary for the vehicles to slow down due to passage through a road narrow profile.