KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    Flexibilní systémy ochrany dopravy, svodidla Delta Bloc

Flexibilní systémy ochrany dopravy, svodidla Delta Bloc

Publikováno: 11.6.2008, Aktualizováno: 27.9.2009 00:13
Rubrika: Materiály

Bezpečnost silničního provozu závisí nejen na dodržování pravidel, ale také na tom, jaké a jak účinné jsou ochranné prvky na komunikacích. Dopravní betonová svodidla Delta Bloc určitě napomáhají bezpečnosti silničního provozu velmi účinně. Na silnicích a dálnicích, na místech s vysokou nehodovostí tvoří účinné zábrany. Podobně také na místech, kde hrozí nebezpečí zřícení vozidla, tam, kde je požadavek ochrany proti prolomení svodidla. S velkým efektem je možné je použít i tam, kde hrozí sesuvy půdy, podobně jako na místech, kde je nutné zpomalení vozidel při průjezdu zúženým profilem komunikace.

Betonové dílce systému Delta Bloc profilu New Jersey s táhlem a volným zámkem, vyráběná v licenci společnosti Delta Bloc jihočeskou firmou Maba Prefa, se ukládají volně na zpevněné podloží. Osazují se pomocí jeřábu většinou přímo na povrch vozovky, rovinatost by měla být ±1 cm/4 bm. Po propojení pomocí zasunutých spojek se z jednotlivých betonových dílců stane v principu článkový řetěz, který vytváří deformační zónu. Díky průběžnému táhlu získá svodidlo možnost, byť omezenou, volného posunu v příčném směru. Tento posun po nárazu vozidla vychýlením do strany zajistí úbytek pohybové energie a proto ani při těžkých nárazech nedojde k prolomení svodidla. Při nárazech pod malým úhlem nedochází ani k žádnému kontaktu s karoserií vozidla, to zůstává ovladatelné a svodidlo se nepoškodí. Při silných nárazech je vozidlo svedeno podél svodidla ve směru jízdní dráhy a není vrženo zpět do jiných jízdních pruhů.

POUŽITÍ SVODIDEL DELTA BLOC
Mimo již výše vyjmenované základní možnosti použití svodidel Delta Bloc, zejména na komunikacích s velkou hustotou provozu, jsou tato svodidla účinně využívána na komunikacích v bezprostřední blízkostí chráněných objektů, např. pásem vodních zdrojů, mostních pilířů, na dálničních sjezdech a nájezdech, na místech kde hrozí sesuvy půdy či pády kamení, na místech, na kterých by zdlouhavými opravami či přestavováním konvenčních svodidel docházelo ke zpomalení provozu či riziku dalších nehod. Efektivní využití bylo ověřeno při zajištění stavenišť v oblastech, kde je nezbytná ochrana proti povodním. Po utěsnění odvodňovacích žlábků a spojů mohou svodidla Delta Bloc posloužit zároveň jako protipovodňová zábrana, která odolává i nárazům plovoucích předmětů. Tato vlastnost byla na mnoha místech prokázána při povodních v roce 2002.

Tabulka 1 – Rozměry a váhy svodidla řady 80 (výška 80 cm), úroveň zadržení N1, N2, H1, únosnost táhla 550 kN


Tabulka 2 – Svodidla řady 100 (výška 100 cm), úroveň zadržení N1, N2, H1, H2, H4b únosnost táhla 750 kN


Tabulka 3 – Svodidla řady 100S (výška 100 cm), úroveň zadržení H1, H4b, únosnost táhla 450 kN

Svodidla Delta Bloc jsou vyráběna z betonu třídy C 35/45 XF4, XD3. Ten je mrazuvzdorný, odolný proti působení vody a chemických rozmrazovacích látek, provzdušnění min. 5 % ve výškách: 80 a 100 cm. Ocelová táhla jsou z oceli BSt 550. Obnažené ocelové dílce (zámky a spojky) jsou žárově zinkovány v tloušťce min. 80 μm. Svodidla Delta Bloc jsou schválena Ministerstvem dopravy pro použití na pozemních komunikacích ČR v různých úrovních zadržení – podle jednotlivých typů. Všechny základní typy svodidel byly podrobeny nárazovým testům podle EN 1317 – díl 1, 2. Výroba je dozorována LGA Norimberk, BPS Linec a TZÚS Praha. Od roku 2002 je zaveden certifi kát ISO 9001.

The road transport safety depends not only on observing the rules, but also on the fact what kind and how efficient the protective elements on the roads are. The transportation concrete safety fence Delta Bloc helps the road and highway transport safety; on places with high accident rate they create efficient barriers. Also on places where there is a danger of vehicle fall, wherever there is a requirement for protection against safety fence breaking. They may also be used on places where there is a danger of landslide similar to places where it is necessary for the vehicles to slow down due to passage through a road narrow profile.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Crashtest nákladním vozidlem TB 51 (vozidlo 13.000 kg, rychlost 70 km/hod, úhel 20°)Svodidla DTB 80 svedla autobus podél svodidlové stěny bez ohrožení posádky a velkého poškození vozidla.Nárazová zkouška osobním vozidlem TB (vozidlo 900 kg, rychlost 100 km/hod, nárazový úhel 20°)Svodidla DTB 80 absorbují nárazovou energii a stáčejí vozidlo do směru jízdy.Nejtěžší test nákladním vozidlem TB81 (vozidlo 38 000 kg, rychlost 65 km/hod, úhel 20°)Ani po silném nárazu těžkým vozidlem nedošlo k prolomení svodidlové stěny Delta Bloc.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (99x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (74x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Hutnění asfaltových směsí v laboratoři: vliv hutnění na chování asfaltových směsíHutnění asfaltových směsí v laboratoři: vliv hutnění na chování asfaltových směsí (69x)
Hutněním pokládaných asfaltových směsí se snažíme docílit jejich optimálních vlastností, a to z hlediska následné veliko...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice