KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Evropu a Afriku spojí podmořský tunel aneb Vlakem pod hladinou moře

Evropu a Afriku spojí podmořský tunel aneb Vlakem pod hladinou moře

Publikováno: 21.2.2007, Aktualizováno: 20.1.2010 00:12
Rubrika: Zajímavosti, Tunely

Nový tunel propojí Španělsko a Maroko. Bude dlouhý 40 km, vlaky v něm pojedou v hloubce 300–800 m pod Gibraltarským průlivem. Za méně než 20 let budou moci cestující nastoupit do rychlovlaku, vyrazit ze stanice Sevilla a 90 minut nato vystoupit v Tangeru na africkém pobřeží.

'Tímto projektem vytvoříme něco, co dnes považujeme za neproveditelné,' říká Giovanni Lombardi, prezident Lombardi Engeneering, švýcarsko-italské společnosti, která se má na projektu podílet. 'Postavit Lamanšský tunel byla v porovnání s tímhle jen dětská hra. Zde jsou monstrózní překážky,' dodává Lombardi.

V 80. letech se zrodila myšlenka spojit Španělsko s Marokem mostem. Projekt však ztroskotal na neřešitelných překážkách jako jsou vítr, silné proudy a intenzivní lodní provoz. Patnáctikilometrový most by vyžadoval obří podpěry hluboké 900 m, které by i přesto nezajistily dostatečnou stabilitu při silných bouřích v Gibraltaru. Stavba byla tedy posléze odložena.

Naproti tomu výstavba tunelu vypadá proveditelněji. Z Punta Paloma ve Španělsku se sestoupí pod hladinu moře a dojede se do zálivu Capo Malabata poblíž Tangeru.

Bude se tunelovat
Vlády v Madridu a Rabatu daly po desetiletí výzkumů a geologických průzkumů na konci roku 2006 projektu zelenou. Na stavbě se budou podílet španělské, francouzské, švýcarské a marocké firmy. Předběžné práce začnou již v polovině roku 2007, ihned po zhodnocení náročnosti a překážek projektu. Tunel by měl být dokončen do roku 2027. Předpokládaná cena je 13 miliard eur.

Čtyřicetikilometrový dvoukolejný tunel, který spojí Afriku a Evropu a otevře důležitou spojnici mezi Gibraltarem a Marokem, povede více než tři sta metrů pod hladinou moře. Původní plán na vytvoření přímého (co nejkratšího) propojení obou pevnin ztroskotal na velkým nerovnostech dna - někde by tunel musel být i více než 900 metrů hluboko. Proto bude vést oklikou ve výše položených částí dna. Jde o dílo, před kterým by inženýři Lamanšského tunelu bledli. Očekává se, že zatím bude nejnáročnější v historii.

Stavba znamená bezprecedentní výzvu pro nejmodernější stavařské technologie. I když je to vzdušnou čarou ze španělské na marockou stranu pouhých 14 km, hloubka průlivu, síla proudů a především členitost dna dělají z projektu stavbu neporovnatelnou s Lamanšem, který od roku 1994 spojuje Francii s Anglií.

Cesta, pokud by na dně byl kompaktní a pevný materiál jako pod Lamanšským průlivem, by byla dlouhá 28 km. Ale vzhledem k písčitým a sypkým vrstvám bude v některých místech nutné dosáhnout až 800metrové hloubky (proti 50 m eurotunelu). Tím se trasa značně prodlouží.

Zdroj: iDnes.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (175x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (82x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (80x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice