Evropu a Afriku spojí podmořský tunel aneb Vlakem pod hladinou moře
Nový tunel propojí Španělsko a Maroko. Bude dlouhý 40 km, vlaky v něm pojedou v hloubce 300–800 m pod Gibraltarským průlivem. Za méně než 20 let budou moci cestující nastoupit do rychlovlaku, vyrazit ze stanice Sevilla a 90 minut nato vystoupit v Tangeru na africkém pobřeží.
'Tímto projektem vytvoříme něco, co dnes považujeme za neproveditelné,' říká Giovanni Lombardi, prezident Lombardi Engeneering, švýcarsko-italské společnosti, která se má na projektu podílet. 'Postavit Lamanšský tunel byla v porovnání s tímhle jen dětská hra. Zde jsou monstrózní překážky,' dodává Lombardi.
V 80. letech se zrodila myšlenka spojit Španělsko s Marokem mostem. Projekt však ztroskotal na neřešitelných překážkách jako jsou vítr, silné proudy a intenzivní lodní provoz. Patnáctikilometrový most by vyžadoval obří podpěry hluboké 900 m, které by i přesto nezajistily dostatečnou stabilitu při silných bouřích v Gibraltaru. Stavba byla tedy posléze odložena.
Naproti tomu výstavba tunelu vypadá proveditelněji. Z Punta Paloma ve Španělsku se sestoupí pod hladinu moře a dojede se do zálivu Capo Malabata poblíž Tangeru.
Bude se tunelovat
Vlády v Madridu a Rabatu daly po desetiletí výzkumů a geologických průzkumů na konci roku 2006 projektu zelenou. Na stavbě se budou podílet španělské, francouzské, švýcarské a marocké firmy. Předběžné práce začnou již v polovině roku 2007, ihned po zhodnocení náročnosti a překážek projektu. Tunel by měl být dokončen do roku 2027. Předpokládaná cena je 13 miliard eur.
Čtyřicetikilometrový dvoukolejný tunel, který spojí Afriku a Evropu a otevře důležitou spojnici mezi Gibraltarem a Marokem, povede více než tři sta metrů pod hladinou moře. Původní plán na vytvoření přímého (co nejkratšího) propojení obou pevnin ztroskotal na velkým nerovnostech dna - někde by tunel musel být i více než 900 metrů hluboko. Proto bude vést oklikou ve výše položených částí dna. Jde o dílo, před kterým by inženýři Lamanšského tunelu bledli. Očekává se, že zatím bude nejnáročnější v historii.
Stavba znamená bezprecedentní výzvu pro nejmodernější stavařské technologie. I když je to vzdušnou čarou ze španělské na marockou stranu pouhých 14 km, hloubka průlivu, síla proudů a především členitost dna dělají z projektu stavbu neporovnatelnou s Lamanšem, který od roku 1994 spojuje Francii s Anglií.
Cesta, pokud by na dně byl kompaktní a pevný materiál jako pod Lamanšským průlivem, by byla dlouhá 28 km. Ale vzhledem k písčitým a sypkým vrstvám bude v některých místech nutné dosáhnout až 800metrové hloubky (proti 50 m eurotunelu). Tím se trasa značně prodlouží.
Zdroj: iDnes.cz