KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    EUROVIA CS posouvá technologie stále kupředu

EUROVIA CS posouvá technologie stále kupředu

Publikováno: 11.7.2012
Rubrika: Zajímavosti

Během své šedesátileté historie se stavební Skupina EUROVIA CS (dříve Stavby silnic a železnic) zapsala do dějin stavebnictví celou řadou unikátních technologických postupů a architektonicky zajímavých staveb. Výraznou měrou přispěla společnost k rozvoji mostního stavitelství.

Při pohledu do historie stojí za zmínku například uplatnění technologie letmé betonáže mostů velkých rozpětí, kterou Stavby silnic a železnic použily jako první v Československu. Použitím letmé betonáže byl postaven například most přes Nuselské údolí v Praze. Stavba, po které první auta projela v roce 1973, obdržela titul „Stavba 20. století“. Společnost také zavedla technologii betonáže pomocí výsuvné skruže. Jako první ji použila při výstavbě dálničního mostu přes údolí Sázavy ve Hvězdonicích. Most je směrově i výškově zakřiven a se svou délkou 462 m patří i nyní k nejdelším přemostěním na dálnici D1. K výraznému rozvoji ve stavebnictví přispěla firma také díky technologii postupného vysouvání mostních konstrukcí a propracováním řešení výstavby zavěšených mostů.

ZKRÁCENÍ DOBY VÝSTAVBY
Vývoj v oblasti mostních staveb v režii EUROVIA CS i nadále pokračoval. Její technici vyvinuli řadu různých konstrukcí, jednou z nich jsou prefabrikované železobetonové nosníky dodatečně předpínané typu „T 93“ a „PETRA“ a zároveň řešili technologie tenkých obloukových mostů typu „TOM 2“. Tyto technologie výrazně zkracují dobu výstavby mostních děl.

Stavbu mostů zrychlil také izolační systém Etanplast využívaný pro mostní konstrukce. Izolační systém se vyznačuje použitím silně modifikovaného chemicky zesíťovaného asfaltu (Polybitume EX) pro vrstvu mikroplast a izolační membránu a také strojní pokládkou. Snížení ručních operací výrazně zrychluje pokládku a zajišťuje rovnoměrnou kvalitu. Etanplast byl použit na řadě staveb s velkým dopravním zatížením, například na mostě Konfederace z kanadské pevniny na Ostrov prince Edwarda o délce 13 km.

TECHNOLOGICKÝM LÍDREM I DNES
S pomocí nového typu výsuvné skruže realizovala EUROVIA CS v loňském roce výstavbu nosné konstrukce mostního objektu SO 201 přes Opatovický kanál, který je součástí stavby I/37 Březhrad – Opatovice. Skruž od společnosti BERD má rozpětí 45 metrů. Jde o výsuvnou skruž s horním závěsným systémem a se samočinným předpínáním, které slouží k eliminaci průhybů a k vyrovnávání deformací od změn zatížení skruže při výstavbě nosné konstrukce. Stavbaři díky němu dosahují vyšší přesnosti konstrukce.

Systém předpínání je řízen přes počítač. Skruž se vyznačuje lehčí konstrukcí, a tedy i snadnější dopravou a manipulací. Systém umožňuje její nasazení i na podstatně větší rozpětí, než je tomu u standardních skružových konstrukcí, což urychluje výstavbu a umožňuje betonovat celé pole najednou bez mezipodpor.

Most dlouhý 238 metrů sestává ze dvou samostatných konstrukcí – spojitých nosníků o šesti polích. Nosnou konstrukci tvoří monolitický předpjatý dvoutrám. Převádí silnici I/37 přes větev navržené mimoúrovňové křižovatky, Opatovický kanál a stávající silnici III/29813 a Plačický potok a biokoridor.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Mariánský most v Ústí nad Labem byl v roce 2001 zařazen mezi pět nejvýznamnějších mostních staveb na světě.Most přes Nežárku získal cenu za ekologický přínos.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (75x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice