Dvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do Prahy
Rubrika: Stavební stroje
Dvoucestná rypadla Terex jsou zatím stále jedinými speciálně vyráběnými stroji na českém trhu. Speciální v tom, že se nejedná o upravenou variantu kolového rypadla, ale o stroj se zcela odlišným podvozkem i nástavbou. Tato konstrukční odlišnost se projeví ve výsledné stabilitě stroje, dálkovém dosahu a hlavně v nosnostech a tažných silách. Rypadla jsou standardně vybavena dvojím podvozkem, jedním kolovým, druhým železničním. Model 1604 ZW je vždy navíc vybaven i opěrnými patkami, které umožňují využít plný výkon stroje při zdvihání břemen.
Nové dvoucestné rypadlo Atlas 1604 ZW jsem si prohlédl počátkem dubna u dodavatele, firmy Kohlschein v Brně. Právě se tady prováděly potřebné zkoušky dle požadavků Drážního úřadu a stroj byl připravován pro
firmu Hans Wendel v Praze.
Podívejme se na některá data. Rypadlo o hmotnosti 22 tun pohání motor Deutz o výkonu 98 kW (133 HP), provozním výkonu 93 kW (127 HP), zdvihovém objemu 4.760 cm3 a otáčkách 2.300 min. Hydraulický systém
AWE 4 má regulační čerpadlo s regulací spotřeby pohonných hmot pro jemné, proporcionální a nezávislé zatěžování výložníku a všech jeho pracovních pohybů, primární a sekundární zajištění hydraulického zařízení proti přetížení a další technické vymoženosti, včetně signalizace přetížení a bezpečnostního ventilu. Hladina hluku rypadla dle norem 2000/14 EG se pohybuje pod mezními hodnotami, vnější hluk (LwA) je 104 dB, hluk v kabině pak 76 dB.
Model 1604 ZW disponuje i vlakovou brzdou, která umožňuje a garantuje tažení a brzdění vlakové soupravy o hmotnosti 120 tun. Samozřejmou výstrojí je nouzová ruční hydraulická pumpa. Tou může strojník, v případě poruchy stroje, nebo hydraulického systému, ovládat součásti nehybné součásti stroje ručně a ten může být odstaven mimo kolej. V komfortní, pružně uložené kabině, je přehledná obrazovka s projekcí prostoru za stavebním strojem.
Přítlak a vedení nákolků kolejových náprav jsou řízeny speciálním kontrolně-řídícím systémem Atlas Carsy, který zajišťuje neustálý kontakt všech kol železničního podvozku s hlavou kolejnice. Díky speciální konstrukci podvozku i nástavby jsou dvoucestná rypadla Terex stabilní i při jízdě v oblouku, nebo po nerovné koleji. Rypadlo také nabízí několik poloměrů otáčení zádě, opět jako jediný výrobce volitelně. Každý zákazník si může vybrat, jestli potřebuje stoj s krátkou zádí (1.570 nebo 1.750 mm), aby mohl efektivně a rychle pracovat i ve velmi stísněných podmínkách, nebo zda zvolí záď 2.000 mm a bude mít k dispozici maximální stabilitu a nosnost.
Pro maximální bezpečnost při práci strojů jsou tyto osazeny omezovači maximálního zdvihu a omezovači otoče. Tento stroj je již také vybaven záďovou kamerou, která je od listopadu 2007 povinnou výbavou dvoucestných rypadel v sousedním Německu. Pracovníci firmy Kohlschein montovali na nové rypadlo ještě další nutná zařízení, zadní přídavná bílá světla, potřebná při couvání stroje, odborná firma pak prováděla potřebné revize vzduchotechniky, hydrauliky, elektrických rozvodů a chystala stroj na zdvihací zátěžové zkoušky.
Dvoucestné rypadlo 1604 ZW je vybaveno nejen speciálním podvozkem a nástavbou, nutností jsou třeba i vlaková světla a siréna. Protože se jedná o kolové rypadlo, musí stroj plnit i všechny požadavky, související s provozem na pozemních komunikacích.
Jak redakci Silnic Železnic řekl obchodní ředitel firmy Jiří Kotouš, strojníci, ovládající tyto dvoucestné bagry, jsou svým způsobem mistry nad mistry. Musí mít nejen velký cit pro stabilitu a vlastnit strojnický průkaz, ale potřebné jsou i jeřábnické zkoušky pro práci se zdvihadlem a průkazy strojvedoucího pro provoz na kolejích a železnici.
Terex 1604 ZW je speciální stoj, který svým majitelům poskytuje při výstavbě a opravě železnic nenahraditelné služby. Obzvláště důležité je jeho speciální příslušenství, které dále rozvíjí možnosti efektivního nasazení. Firma Kohlschein proto nabízí také širokou paletu přídavných zařízení speciálně upravených tak, aby mohla být účinně nasazena, zjednodušila a zrychlila stavební práce. Pro letošní stavební veletrh v Brně je připraveno seznámení s několika „vychytávkami“. Kohlschein ve své expozici představí nejen dvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW, ale i přídavný „Pušl“, jak zní ustálený název zařízení a také kombinovanou lžíci, určenou pro rychlou a komfortní výměnu pražců.
The two-way excavators Terex are the only specially manufactured machines on the Czech market, they are special in the fact that it is not a modified variant of excavator on wheels but it is a machine with a completely different undercarriage as well as body. This construction difference may be reflected in the resulting machine stability, distance range and mainly in bearing capacity and drawing forces. The excavators are regularly equipped with double undercarriage - one wheel undercarriage and one railway undercarriage. The model1604 ZW is always additionally equipped with supporting bases, which enable to use the full machine performance when lifting the loads.