Důležitá dopravní stavba na Ostravsku
Rubrika: Aktuality
Před rokem – v polovině března 2008 – převzala divize 4 Metrostavu staveniště rychlostní silnice I/56 v úseku Ostrava–Prodloužená Místecká. Po jejím dokončení konečně spojí jižní a severní části Ostravy kvalitní čtyřproudá komunikace. Na budování této významné tepny se Metrostav podílí ve sdružení spolu s firmami STRABAG , BÖGL a KRÝSL a FIRESTA.
Rychlostní silnice Prodloužená Místecká bude procházet centrem Ostravy a spojí dnes již fungující úsek dálnice D47 s rychlostní silnicí R56 vedoucí z Frýdku-Místku do Ostravy. Celé loňské jaro na její stavbě probíhalo ve znamení přípravných prací, demolic a přípravy území. V průběhu roku byla zpracována realizační dokumentace a teprve po jejím schválení ze strany objednatele začaly práce na jednotlivých objektech. „V rámci naší stavby vznikne celkem jedenáct mostních objektů, opěrné zdi, násypy komunikací a řada přeložek a nových vedení všech druhů sítí,“ říká vedoucí projektu Ing. Michael Dibon z divize 4 s tím, že celkový počet stavebních objektů se vyšplhá k úctyhodnému číslu 172.
I přes nepříliš příznivé počasí v posledních týdnech se stavbařům daří pokračovat v pracích téměř bez omezení. Mimo jiné i na násypu hlavní trasy, kam stavbaři dovezli přes 300 tisíc kubíků materiálu. „Podle geotechnických výpočtů bylo předpokládané sednutí konstrukce masivního násypu stanoveno až na 60 centimetrů, a to během půl roku. Proto jsme práce museli před zimou maximálně urychlit (foto č. 1). Úspěšně provedená statická zatěžovací zkouška kvalitu naší práce potvrdila (foto č. 2).
Po ukončení sedání bude část tělesa násypu odtěžena a začneme stavět most přes Palackého ulici, která bude v souvislosti s prováděnými pracemi pro letošní rok celá uzavřena,“ upřesňuje Ing. Dibon.
Další zajímavost čeká stavbaře při budování opěrných zdí. Původně byly navrženy jako železobetonové monolity, nakonec však budou vybudovány z lícových tvarovek a přilehlé násypy budou vyztuženy geomřížemi. „Vzhledem k umístění opěrných zdí v intravilánu města je toto řešení dokonce pohlednější než původní návrh,“ upozorňuje Ing. Dibon.
Jeho tým již také téměř dokončil zakládání většiny mostních objektů, u části mostů se provádí spodní stavba a během letošního roku je plánováno usazení mostních konstrukcí tak, aby v roce 2010 bylo možné dokončit pouze římsy a příslušenství.
Stavba pokračuje podle navrženého harmonogramu s výjimkou druhé etapy, kde je třeba ještě v součinnosti s investorem – Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky – dořešit problémy související s chybějící částí některých stavebních povolení.
Významná dopravní tepna Ostravy a okolí by měla být uvedena do provozu v lednu roku 2011, dokončení celé stavby je plánováno na květen 2011. Navazující III. etapa, jejíž součástí bude podchod místní komunikace, opěrná stěna i rekonstrukce a rozšíření Cingrovy (Místecké) ulice mezi křižovatkami s ulicemi Českobratrská a 28. října, je zatím ve stadiu investorské přípravy.