Doufám, že dumpingové ceny na železnici brzy skončí
Rubrika: Železniční infrastruktura
Říká v rozhovoru pro Silnice železnice vedoucí projektu Optimalizace trati Bubeneč – Holešovice Ing. Tomáš Kohout.
V jaké fázi je nyní optimalizace trati Holešovice – Bubeneč a jaký je plánovaný harmonogram prací?
V současné době probíhají práce na traťové koleji č. 2 Bubeneč – Stromovka. Železniční stanice Holešovice je stavebně dokončena a během příštího roku budou probíhat práce na definitivním zabezpečovacím zařízení. V roce 2014 se zároveň naplno rozběhnou práce v oblasti Bubenče a bude se realizovat nová zastávka Podbaba.
Mění se realizace úseku oproti plánovanému projektu?
Krátká doba na realizaci předstihových prací způsobila komplikace v oblasti provizorního zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení, dále musíme během stavby reagovat na stav stávajících konstrukcí, což přináší určité změny a úpravy řešení. Jinak etapizace výstavby a systém dlouhodobých výluk je dodržován, projektant ho navrhl vhodně.
Jaké jsou na stavbě technické zajímavosti?
Jednoduchá určitě není výměna všech ložisek na mostě Argentinská, která musí probíhat na provozované trati, pouze zdvih jednotlivých polí je prováděn v krátkodobých nočních výlukách. Jinak tato zakázka byla koncipována jako standardní optimalizace, jedná se zpravidla o velmi jednoduchá, úsporná řešení – např. nové jsou pouze hlavní koleje, u ostatních se provádí pouze čištění štěrkového lože a úprava geometrické polohy koleje.
Je prostor Prahy pro stavaře v něčem odlišný oproti řekněme výstavbě koridorů mimo hlavní město?
Během stavby je problém s velkou frekvencí osobní i nákladní dopravy na trati, krátkodobé výluky získáváme velmi obtížně. Prostor kolem trati je plný extrémního množství stávajících sítí, což velmi komplikuje pokládku nových kabelových tras a také např. výstavbu základů trakčního vedení. Část stavby protínající park Stromovka musíme realizovat bez možnosti přístupů na trať. A velké komplikace přináší koordinace prací s pohybem cestujících např. při rekonstrukcích podchodů v žst. Holešovice. Více se musíme věnovat úklidu přístupových komunikací, omezení prašnosti a hluku při výstavbě – hlavně v nočních hodinách.
Je atmosféra v železničním stavitelství optimističtější než u silničářů a jaký očekáváte vývoj v příštím roce?
Optimističtější určitě je co se týče počtu a finančního objemu vypisovaných zakázek, v příštím roce se rozeběhne několik větších zakázek vysoutěžených letos. Zároveň očekáváme v roce 2014 vypsání dalších soutěží. Samozřejmě se budeme všech tendrů účastnit a čekat, zda získáme další zajímavé zakázky. Co se však týče cenové úrovně, za kterou se nyní vyhrávají stavby, je situace, dovolím si říci, stejně zoufalá jako v oblasti silničního stavitelství. Doufejme, že se trend soutěžení za dumpingové ceny do budoucna změní.
Na jakých dalších železničních stavbách teď na divizi děláte?
Naše divize 5 v současné době ještě realizuje významnou zakázku Modernizace trati Plzeň – Rokycany, dokončili jsme rekonstrukci Hornotanvaldského tunelu, dále Rekonstrukci mostu v km 29,810 trati Železná Ruda – Plzeň a v Praze je to např. rekonstrukce tramvajové trati Evropská.
Kde vidíte příležitost v zahraničí?
Významným trhem je pro nás Slovensko, kde plánujeme účast na významných infrastrukturálních projektech. Dále naše divize vidí příležitosti v zahraničí hlavně v oblasti tunelových staveb - ať už na železnici nebo v oblasti silnic. Vrátili jsme se na Island, působíme ve Finsku. V době menších investic doma hledáme uplatnění pro část našich kapacit prakticky po celém světě.