„Díky historickému zázemí můžeme určovat trend,“
Rubrika: Stavební stroje
říkají Antonín Jaroš a Ivan Karas z firmy Phoenix-Zeppelin.
Jakým směrem se vyvíjí požadavky na stavební stroje?
Všeobecně za stroje jako takové bych řekl, že se změnil požadavek hlavně z hlediska komfortu obsluhy. Je kladen větší důraz na nižší spotřebu a vyšší výkon, tlak na nové technologie, na GPS sledování strojů, diagnostiku problémů. Jde ale hlavně o spolehlivost. U kolových strojů nezáleží jen na vyšší rychlosti práce, ale je také důležitá větší pojezdová rychlost pro přesun mezi staveništi.
Antonín Jaroš – prodej stavebních strojů
Phoenix-Zeppelin.
Pan Ivan Karas (vedoucí marketingu) ze společnosti Phoenix-Zeppelin dodal, že vzhledem k vývoji stavebnictví, jeho rychlosti a požadavkům na cenu se vše promítá do vstupů, což jsou stroje, které stavbu realizují. Proto je důležité, aby měly velký výkon s co nejmenšími náklady v nejkratším čase.
Ivan Karas – vedoucí marketingu společnosti
Phoenix-Zeppelin.
Ve kterém směru počítáte s dalším rozvojem vlastností a možností stavebních strojů?
V podstatě je to tlak na modernizaci strojů. Já si myslím, že oblast, na kterou se obracejí všechny firmy, je vlastně kvůli emisním limitům a díky limitům na spotřebu. Do strojů je zapojeno mnohem více elektroniky, dá se říci, že dnes jsou stavební stroje vybaveny stejně jako osobní auta, a možná i více. Stroje si samy vyhodnocují závady, hlásí problémy, termíny údržby. Důraz je kladen také na ekologii a emise. Neustále se vyvíjejí nová biopaliva a oleje na rostlinné bázi. Důležitá je také péče o zákazníka, aby byl co nejspokojenější.
„Obchod tudíž nekončí samotným prodejem, ale naopak se musí navázat hlubší vztah se zákazníkem, který by měl pokračovat i do budoucna. Není to jen o tom, že prodáme stroj a zákazník pak přijde třeba za pět let, že už se stroj opotřeboval a on potřebuje nový. Ale spolupráce by se měla prohloubit na údržbu stroje, také na školení, ukázku nových možností, nových aplikací. Příslušenství pro stroje se dál vyvíjí – možnosti použití toho konkrétního stroje, který byl zákazníkovi prodán, se třeba díky nějaké inovaci můžou rozšířit a zákazník se to od nás dozví. Neustále školíme posádky, které stroje obsluhují, aby dokázaly využít všech inovací a technologií pro jejich komfort,“ řekl pan Karas.
O jaké nové typy strojů má trh nyní nejvíce zájem? Naopak v jakém směru zaznamenáváte pokles poptávky?
Přichází k nám zvyklosti ze západní Evropy. Nikdo nechce pracovat manuálně a čím dál tím víc roste popularita malých strojů, já jim říkám „mechanické lopaty“. Dnes už nikdo nechce vykopávat příkopy, terénní úpravy nechce nikdo dělat ručně. Klesá zájem o velké stroje, mají velkou životnost, takže firmy, které si takové stroje zakoupily třeba před pěti lety, nové nepotřebují, protože jim jejich stávající stroje budou sloužit třeba dalších 10–15 let.
Největší smykem řízený kolový nakladač CAT
Popište rozvoj a modernizace v oblasti zvyšování spolehlivosti stavebních strojů.
Rozvoj a modernizace je vlastně v zabudování elektronických systémů do strojů. Čím dál větší procento problémů je sledováno elektronicky, i diagnostika závad je sledována elektronicky, což přispívá k tomu, že stane–li se závada ve stroji, přijde mechanik, napojí se svým počítačem na stroj a je schopen během pár vteřin zjistit, kde závada je, které čidlo odešlo, a dá se říci, i která žárovka praskla. Tato modernizace přispívá samozřejmě i ke snižování prostoje strojů. Další důležitá věc je dálkové sledování strojů. Dnes Caterpillar automaticky do většiny svých strojů střední a vyšší řady instaluje při výrobě moduly pro sledování přes satelit. Poté už záleží jen na zákazníkovi, jestli chce tuto službu využívat.
Jakými modernizačními vylepšeními reagují výrobci stavebních strojů na růst ceny pohonných hmot?
Spalování paliva v motoru je dnes řízeno počítačem, aby bylo co nejefektivnější. Dochází k vylepšování technologií z hlediska spalování paliva a využívá se také třeba systém jeho vstřikování pod tlakem, tzv. „Common Rail“. Trend je takový, že je kladen důraz na snižování spotřeby a emisí, tudíž výrobci musí vyvíjet nové a nové motory.
Ve vašich strojích se používá běžné palivo, nebo už také přecházíte na biopalivo?
Caterpillar spíše používá normální paliva s tím, že nové motory Cat řady „C“ už jsou schopny za určitých podmínek pracovat na biopalivo. Dnes se přidává i do klasického paliva nějaké procento biopaliva, takže je to jen otázka času a mezinárodních norem snižování emisí, kdy bude biopalivo běžným palivem pro všechny spalovací motory.
Kompaktní minirypadlo
Co je projekt 3 × 3?
Pro naše zákazníky jsme si připravili speciální program splátek a výhod. Tato akce je určena hlavně těm podnikatelům, kteří momentálně nemají dostatečný kapitál na to, aby si mohli pořídit konkrétní stroj. Jedná se o 3 roky bezplatné záruky na „celý stroj“, 3 roky bez rizika výpadku provozuschopnosti a 3 roky minimálních splátek.
Jaké jsou požadavky odběratelů na možnosti a schopnosti stavebního stroje? V jakém směru si myslíte, že mají vaše stroje konkurenční výhodu?
V současné době je to hodně velký tlak na víceúčelovost a samozřejmě spolehlivost. Je to dáno tím, že u nás stojí hodina práce stroje daleko méně než v západních zemích. Časem se ale vyrovnáme požadavkům západu a to znamená, že si zákazníci budou kupovat stroje zaměřené na určitou činnost. Nyní existuje např. stroj rypadlo-nakladač, ale je to pouhý kompromis dvou různých strojů, které samostatně fungují lépe a efektivněji.
Caterpillar je největší světový výrobce stavebních strojů a troufám si odhadnout, že v 75 % udává směr ve vývoji strojů jako takových. Např. kolová rypadla: stroje jsou vybaveny odpružením výložníku při pojezdech, to znamená, že když jede v terénu nebo po silnici, tak se stroj nerozhoupe a pocit posádky při jízdě je daleko příjemnější a jízda pohodlnější. Řidič může jet vyšší rychlostí, protože se stroj chová klidně. Dále je možno tato rýpadla vybavit „řízením pomocí joysticku“ nebo výložníkem s možností vypnutí hydraulických válců pro např. svahovací práce nebo práce s kladivem, atd. Caterpillar je první, kdo tyto vymoženosti na kolová rýpadla montuje.
Ivan Karas doplňuje: „Je to obrovská historická zkušenost, která dělá Caterpillar konkurenceschopnější. Caterpillar má za sebou dlouhou historii, která mu dovoluje na základě jeho zkušeností a velkého zázemí vytvářet trendy.“
„Z pohledu společnosti Phoenix-Zeppelin je konkurenční výhoda velké zázemí naší společnosti, kterým disponujeme nejen na území ČR, ale i na Slovensku,“ zmiňuje pan Karas.