Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ostravy. Znamenalo to ukončení dlouho probíhající stavby, která ostravskému regionu přinesla kvalitní dopravní spojení nejen s okolními regiony, ale i s Prahou a Brnem. S půlročním odstupem je již možno objektivně hodnotit praktické přínosy pro řidiče.
„Ještě před dokončením dálnice D1 se obvykle jezdilo do Ostravy a Bohumína dvěmi možnými trasami. První vedla přes Odry, Fulnek a Bílovec, druhá pak na Nový Jičín a Příbor. Dnes je cesta skoro přímá, podstatně rychlejší a samozřejmě kratší. Řidiči tak nešetří pouze čas, ale i peníze za použití mnohem komfortnější komunikace,“ říká Ing. Kremitovský, ředitel Správy Brno, pod kterou realizace projektu D47 spadá. Letos v srpnu navíc bude dokončen i plný profil úseku Bělotín – Hladké Životice.
První ze dvou tras přitom měla délku 88 kilometrů a ujet ji trvalo více než hodinu a půl, druhá měřila dokonce 97 kilometrů a její průjezd zabral zhruba stejně, podle aktuální hustoty silničního provozu. Nynější trasa Velký Újezd - Bohumín po dálnici D1 má délku jen 83 kilometrů a při dodržení rychlostních limitů se dá ujet za necelých 50 minut.
„Je to skutečně výrazná časová úspora, zvláště když tudy musíte jezdit téměř každý den,“ pochvaluje si autodopravce Petr Klimeš, který pravidelně jezdí na Ostravsko se zbožím. Tvrdí, že nový úsek dálnice mu výrazně zjednodušil jeho podnikání.
Napojení Ostravy na nejdůležitější dopravní tepnu D1 přispělo ke zlepšení dopravní a ekonomické situace v regionu. Kvalitnější infrastruktura má do kraje nalákat především nové investory. Dálniční tah na Ostravu pomáhá řešit také stávající nedostatek pracovních míst v Moravskoslezském kraji. Přestože míra nezaměstnanosti v regionu klesla v dubnu meziměsíčně o 0,6 procentního bodu na 12,1 procenta, nabídka volných míst roste kvůli stávající hospodářské krizi jen pomalu. Mnoho lidí je tak nuceno cestovat za prací do větších měst, hlavně do Brna a do Prahy.
Důležitost a význam této dálnice podtrhuje i fakt, že ulehčuje propojení severu a jihu Evropy. Je totiž přímou součástí Transevropské dopravní sítě (TEN) ve směru Katowice – Bohumín – Ostrava – Brno – Vídeň. Na dálnici D1 by se měla mezi Brnem a Vídní napojit rychlostní silnice R52 a dokončit tak severojižní tah sítě TEN.
Zdroj: ŘSD