„Čtyři pruhy“ se dostanou k Frýdku-Místku i od Bělotína (R48)
Rubrika: 2009
Další z velmi očekávaných a nutných dopravních staveb na severu Moravy začala ve středu 2. prosince 2009. Konkrétně se jedná o rychlostní silnici R48 spojující Rychaltice a Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji. Čtyřproudová, sedm kilometrů dlouhá silnice počítá mj. se 160 m dlouhým tunelem a 15 mostními objekty.
Jedním z hlavních důvodu realizace stavby je fakt, že stávající komunikace z kapacitního hlediska neodpovídá prognózovanému nárůstu intenzity dopravy. Stavba úseku plní také významnou regionální roli díky křížením s mnoha důležitými lokálními komunikacemi.
Nejvíce diskutovanou otázkou i v rámci slavnostního zahájení však zůstává problematika obchvatu Frýdku-Místku. Mnoho z přítomných tak poukazovalo na fakt, že bez urychleného řešení obchvatu, na který se má nový úsek silnice napojit, se problémy s dopravou v okolí Frýdku-Místku vyřeší jen částečně a největší nápor tak můžou očekávat obyvatelé tohoto okresního města.
Prvních 2,5 kilometru úseku je vedeno po stávající trase současné silnice I/48. Ta se tak dočká celkové rekonstrukce a rozšíření na čtyři pruhy. Zbývající část komunikace je vedena v nové trase. Průchod komunikace u obce Lysůvky je řešen tunelem o celkové délce 160 metrů. Projekt zahrnuje také zbudování protihlukových stěn u obytných objektů v okolí silnice.
Rychlostní silnice R48 spojující Rychaltice a Frýdek-Místek bude dokončena v roce 2012. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic ČR a financována bude z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a dotací EU v rámci Operačního programu Doprava. Zhotovitelem stavby je sdružení zhotovitelů, jejichž vedoucím členem je společnost Skanska DS.
Zaznamenali jsme na slavnostním zahájení:
Plukovník Jiří Zlý, Krajské ředitelství policie Severomoravského kraje, územní odbor vnější služby Frýdek-Místek: „Sledovaný úsek hodnotíme z hlediska nehodovosti jako vysoce rizikový. Vzhledem k tomu, že se jedná o středem nedělený jízdní pruh, dochází zde k velmi tragickým dopravním nehodám. Většinou jde o čelní srážky s velmi nepříznivými následky. Úsek se navíc, z hlediska zvyšujícího se provozu, stává stále více a více rizikovějším. Od dokončení si slibujeme právě snížení nehodovosti.“
Ivo Muras, vedoucí Odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Moravskoslezského kraje: „Pro Kraj i pro mě osobně jde o velmi slavnostní den. Začíná stavba, která je jednou z priorit Moravskoslezského kraje, a to i v době ekonomické krize. Věřím, že se do dvou let začne výstavba neméně důležité části R48 - obchvatu Frýdku-Místku.“
Lubomír Hýbl, ředitel správy Ostrava Ředitelství silnic a dálnic: „Měli jsme tuto zahájit stavbu již na začátku letošního roku, ale jsem rád, že to dopadlo alespoň takto. Získat finanční prostředky zvláště v dnešní době je velmi složité.“
Michal Pobucký, náměstek primátorky Frýdku-Místku: „Intenzita dopravy v tomto úseku se stále zvyšuje a dosáhla neúnosných rozměrů. Realizace výrazně odlehčí několika nejvíce zatíženým obcím, především občanům Zelinkovic, Chlebovic a Lysůvek. R48 musí pokračovat velmi rychle dále, stavbou obchvatu Frýdku-Místku. Bez něj se totiž nedocení naplno význam této stavby, kterou nyní slavnostně zahajujeme.“
Michal Reiter, předseda představenstva a generální ředitel Skanska DS, a.s.: „V rámci výstavby je kladen velký důraz na ochranu obyvatel v okolí před nepříznivými dopady silniční dopravy, takže velká část úseku bude vybavena protihlukovými systémy. Úsek hodnotím jako velmi unikátní tím, že i když jde o rychlostní komunikaci, dosahuje parametrů bezpečnosti provozu srovnatelné s dálnicemi. Tento region trápí ale i další úseky. Především pak rychlostní komunikace R 11 v úseku Hnojník – Třinec – Jablunkov. Toto je podle mě, ve vztahu k obrovské intenzitě provozu, jedna z nejhorších silnic v zemi.“
Tomáš Vítek, ředitel ODS - Dopravní stavby Ostrava, a. s.: „Více než dříve se na povrch dostává urychlená realizace obchvatu Frýdku-Místku a napojení na již dokončenou část rychlostní komunikaci R48 (Bělotín – Frýdek-Místek – Český Těšín – Polsko), čili na úsek Frýdek-Místek – Polsko. Bez obchvatu se město Frýdek-Místek stane doslova špuntem, který může ucpat veškerou dopravu ve městě a okolí.“
Základní údaje:
Název: R 48 Rychaltice – Frýdek-Místek
Lokalita: Moravskoslezský kraj
Délka: 7,137 km
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Financování: Státní fond dopravní infrastruktury a Operační program Doprava Evropské unie
Zhotovitel: Sdružení R48 Rychaltice – Frýdek-Místek, Skanska DS a.s., Metrostav a.s., ODS-Dopravní stavby Ostrava, a.s.
Projektant: Moravia Consult Olomouc, a.s.
Cena: 2,748 miliardy Kč (bez DPH)