Čína má železnici nejvýše na světě
Rubrika: Zajímavosti
V Číně byla 5. července zprovozněna nejvýše položená železniční trať na světě. Spojuje Tibet se zbytkem Číny. Trasa trati měří 1.142 km a spojuje tak zasněženou tibetskou náhorní plošinu nazývanou jako Střecha světa a město Golmud v čínské provincii Čching-chaj s tibetskou metropolí Lhasou.
Necelých 1.000 km železnice leží ve výšce nad 4.000 m n. m. a v nejvyšším bodě se vlak ocitne 5.072 m n. m., čímž podle agentury Nová Čína překoná dosavadní rekord andské železnice v Peru. Cesta z Pekingu do Lhasy, předdstavující 4.561 km, by měla trvat 48 hodin, což je zásadní pokrok oproti dosavadnímu spojení autobusy, které nekvalitní, často zledovatělé silnice zdolávaly celé dny. Jízdenka by přitom měla z Pekingu až do Lhasy vyjít na pouhých 49 dolarů za místo k sezení a 158 dolarů za lůžko. Pro cestující budou k dispozici kyslíkové masky a lékařský tým a ve vagonech bude jako v letadlech uměle udržován normální atmosférický tlak, aby se předešlo výškové nemoci. Skla oken poskytnou ochranu před ultrafialovými paprsky ostrého slunce.
Proti stavbě této železnice se ozývá také mnoho jejích odpůrců – Čína však veškeré kritiky důrazně odmítá a zdůrazňuje, že železnice pomůže rozvoji chudého tibetského regionu, mimo jiné usnadněním obchodování se zbytkem čínského území, a podpoří šíření tibetské kultury. Podle Pekingu se při realizaci gigantického projektu dbalo i na ochranu životního prostředí, přičemž byl brán zřetel také na globální oteplování, když byly k uchování permafrostu použity speciální chladící trubky.
Nejméně stabilní úseky permafrostu překonává trať vyvýšenými mosty. Čína se o stavbu železnice do Tibetu snažila několik desítek let. V roce 1984 byla vybudována trať až na okraj tibetské náhorní plošiny do malého městečka Golmud, které je vzdáleno více než 3.000 km od Pekingu. Inženýři ale plány na protažení trati do Tibetu vzdávali s poukazem na problémy pokládání kolejí v permafrostu a na extrémní teplotní rozdíly na trase. Trať pro Nebeský vlak se tak začala budovat až v roce 2001.
-
Jízda z Pekingu do Lhasy potrvá 48 hodin.
-
Jde o nejvyšší železniční trasu na světě, více než 960 kilometrů kolejí je ve výšce přes 4.000 m n. m.
-
V nejvyšším bodě protíná trať výšku 5.072 m n. m.
-
Na trati bude i nejvyšší železniční stanice světa – Tchang-ku-la ve výšce 5.068 m n. m.
-
Trasa vede územím věčného sněhu a častých zemětřesení.
-
Do stavby se zapojilo 20.000 dělníků, kteří používali na některých místech kyslíkové přístroje.