KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Čína má železnici nejvýše na světě

Čína má železnici nejvýše na světě

Publikováno: 24.7.2006, Aktualizováno: 20.1.2010 00:37
Rubrika: Zajímavosti

V Číně byla 5. července zprovozněna nejvýše položená železniční trať na světě. Spojuje Tibet se zbytkem Číny. Trasa trati měří 1.142 km a spojuje tak zasněženou tibetskou náhorní plošinu nazývanou jako Střecha světa a město Golmud v čínské provincii Čching-chaj s tibetskou metropolí Lhasou.

 

Necelých 1.000 km železnice leží ve výšce nad 4.000 m n. m. a v nejvyšším bodě se vlak ocitne 5.072 m n. m., čímž podle agentury Nová Čína překoná dosavadní rekord andské železnice v Peru. Cesta z Pekingu do Lhasy, předdstavující 4.561 km, by měla trvat 48 hodin, což je zásadní pokrok oproti dosavadnímu spojení autobusy, které nekvalitní, často zledovatělé silnice zdolávaly celé dny. Jízdenka by přitom měla z Pekingu až do Lhasy vyjít na pouhých 49 dolarů za místo k sezení a 158 dolarů za lůžko. Pro cestující budou k dispozici kyslíkové masky a lékařský tým a ve vagonech bude jako v letadlech uměle udržován normální atmosférický tlak, aby se předešlo výškové nemoci. Skla oken poskytnou ochranu před ultrafialovými paprsky ostrého slunce.

Proti stavbě této železnice se ozývá také mnoho jejích odpůrců – Čína však veškeré kritiky důrazně odmítá a zdůrazňuje, že železnice pomůže rozvoji chudého tibetského regionu, mimo jiné usnadněním obchodování se zbytkem čínského území, a podpoří šíření tibetské kultury. Podle Pekingu se při realizaci gigantického projektu dbalo i na ochranu životního prostředí, přičemž byl brán zřetel také na globální oteplování, když byly k uchování permafrostu použity speciální chladící trubky.

Nejméně stabilní úseky permafrostu překonává trať vyvýšenými mosty. Čína se o stavbu železnice do Tibetu snažila několik desítek let. V roce 1984 byla vybudována trať až na okraj tibetské náhorní plošiny do malého městečka Golmud, které je vzdáleno více než 3.000 km od Pekingu. Inženýři ale plány na protažení trati do Tibetu vzdávali s poukazem na problémy pokládání kolejí v permafrostu a na extrémní teplotní rozdíly na trase. Trať pro Nebeský vlak se tak začala budovat až v roce 2001.
 

  • Jízda z Pekingu do Lhasy potrvá 48 hodin.
  • Jde o nejvyšší železniční trasu na světě, více než 960 kilometrů kolejí je ve výšce přes 4.000 m n. m.
  • V nejvyšším bodě protíná trať výšku 5.072 m n. m.
  • Na trati bude i nejvyšší železniční stanice světa – Tchang-ku-la ve výšce 5.068 m n. m.
  • Trasa vede územím věčného sněhu a častých zemětřesení.
  • Do stavby se zapojilo 20.000 dělníků, kteří používali na některých místech kyslíkové přístroje.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (175x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (80x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (76x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice