KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Chcete znát pravdu o cenách výstavby dálnic?

Chcete znát pravdu o cenách výstavby dálnic?

Publikováno: 25.11.2010, Aktualizováno: 29.11.2010 10:45
Rubrika: 2010, Ekonomika

Dne 30. 9. 2010 byl v Mladé frontě Dnes (strana C1) otištěn článek redaktora Jana Sůry „Takto staví stát: ceny asfaltu na dálnicích se liší 18násobně“. Tento článek obsahuje řadu nepravdivých informací, které v očích veřejnosti poškozují celý obor silničního stavitelství.

Protože redaktor Sůra přes přiznání, že použil chybné informace, je dosud neuvedl na pravou míru, Sdružení pro výstavbu silnic Praha považuje za nutné v zájmu objektivního informování veřejnosti zaujmout k tomuto článku následující stanovisko:

Studie, která byla podkladem článku a která byla označena za další a těžko zpochybnitelný důkaz o předraženosti českých silnic, vznikla naprostým nepochopením podkladů o měrných cenách staveb, předaných ŘSD ČR studentům 2. ročníku doktorandského studia, kteří ji zpracovali (bez odborné korektury a oponentury) na základě objednávky jako podklad pro jednání NERV o předraženosti dálnic. Je s podivem, že práce této úrovně může být podkladem pro jednání a závěry tak vrcholového orgánu, jakým je NERV a médii prezentována jako studie ekonomického institutu CERGE.

Autoři studie zaměňují cenu za 1 m2 „krytu z kameniva obalovaného živicí“ s cenou za 1 m2 celé stavby, která obsahuje veškeré náklady stavby, včetně mostních (případně i tunelových) objektů, zemních konstrukcí, sanací, přeložek, opatření na ochranu životního prostředí atd. Měrné ceny za celou stavbu se výrazně liší právě na základě rozsahu všech objektů stavby, charakteru území, geologických podmínek apod. Jako příklad uvádíme u několika staveb skutečné ceny samotného asfaltového krytu ve srovnání s cenami uváděnými v publikovaném článku:

  skutečné ceny ceny publikované v článku
D 47 MÚK Vrbice – tl. 26 cm 1.047 Kč/m2 17.195 Kč/m2
D 47 MÚK Klimkovice – tl. 22 cm 886 Kč/m2 6.638 Kč/m2
D8, km 94,95-99,60 – tl. 23 cm 1.086 Kč/m2 6.585 Kč/m2

Studie na základě chybného pochopení úlohy jednotkových cen zpochybnila funkci Cenových normativů MD ČR, které jsou od roku 2008 oficiálním, vyhovujícím, pravidelně aktualizovaným a povinně používaným nástrojem investora pro stanovení plánovacích cen staveb dopravní infrastruktury.

Tvrzení, že stát nemá jasnou metodiku, která by v zakázkách umožnila stavebním firmám stanovení opravdu reálné ceny není pravdivé, neboť resort dopravy má povinně zavedený systém jednotného oceňování staveb ASPE. Představa autorů o zavedení závazných jednotkových cen pro oceňování nabídek, tedy jakéhosi ceníku stavebních prací, je nepřijatelná a celý systém zadávání staveb v otevřeném trhu je skutečně založen jen na výběru zhotovitele na základě nejnižší nabídnuté ceny.

Sdružení pro výstavbu silnic Praha zásadně nesouhlasí s obdobným informováním veřejnosti. K odborné oponentuře článků týkajících se výstavby dopravní infrastruktury nabízíme konzultační pomoc.

Ing. Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha
www.sdruzeni-silnice.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové trendy v kombinované dopravěNové trendy v kombinované dopravě (103x)
Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKO...
Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (59x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (32x)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...

NEJlépe hodnocené související články

Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (5 b.)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč (5 b.)
Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi ...
Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice