Chcete znát pravdu o cenách výstavby dálnic?
Dne 30. 9. 2010 byl v Mladé frontě Dnes (strana C1) otištěn článek redaktora Jana Sůry „Takto staví stát: ceny asfaltu na dálnicích se liší 18násobně“. Tento článek obsahuje řadu nepravdivých informací, které v očích veřejnosti poškozují celý obor silničního stavitelství.
Protože redaktor Sůra přes přiznání, že použil chybné informace, je dosud neuvedl na pravou míru, Sdružení pro výstavbu silnic Praha považuje za nutné v zájmu objektivního informování veřejnosti zaujmout k tomuto článku následující stanovisko:
Studie, která byla podkladem článku a která byla označena za další a těžko zpochybnitelný důkaz o předraženosti českých silnic, vznikla naprostým nepochopením podkladů o měrných cenách staveb, předaných ŘSD ČR studentům 2. ročníku doktorandského studia, kteří ji zpracovali (bez odborné korektury a oponentury) na základě objednávky jako podklad pro jednání NERV o předraženosti dálnic. Je s podivem, že práce této úrovně může být podkladem pro jednání a závěry tak vrcholového orgánu, jakým je NERV a médii prezentována jako studie ekonomického institutu CERGE.
Autoři studie zaměňují cenu za 1 m2 „krytu z kameniva obalovaného živicí“ s cenou za 1 m2 celé stavby, která obsahuje veškeré náklady stavby, včetně mostních (případně i tunelových) objektů, zemních konstrukcí, sanací, přeložek, opatření na ochranu životního prostředí atd. Měrné ceny za celou stavbu se výrazně liší právě na základě rozsahu všech objektů stavby, charakteru území, geologických podmínek apod. Jako příklad uvádíme u několika staveb skutečné ceny samotného asfaltového krytu ve srovnání s cenami uváděnými v publikovaném článku:
skutečné ceny | ceny publikované v článku | |
D 47 MÚK Vrbice – tl. 26 cm | 1.047 Kč/m2 | 17.195 Kč/m2 |
D 47 MÚK Klimkovice – tl. 22 cm | 886 Kč/m2 | 6.638 Kč/m2 |
D8, km 94,95-99,60 – tl. 23 cm | 1.086 Kč/m2 | 6.585 Kč/m2 |
Studie na základě chybného pochopení úlohy jednotkových cen zpochybnila funkci Cenových normativů MD ČR, které jsou od roku 2008 oficiálním, vyhovujícím, pravidelně aktualizovaným a povinně používaným nástrojem investora pro stanovení plánovacích cen staveb dopravní infrastruktury.
Tvrzení, že stát nemá jasnou metodiku, která by v zakázkách umožnila stavebním firmám stanovení opravdu reálné ceny není pravdivé, neboť resort dopravy má povinně zavedený systém jednotného oceňování staveb ASPE. Představa autorů o zavedení závazných jednotkových cen pro oceňování nabídek, tedy jakéhosi ceníku stavebních prací, je nepřijatelná a celý systém zadávání staveb v otevřeném trhu je skutečně založen jen na výběru zhotovitele na základě nejnižší nabídnuté ceny.
Sdružení pro výstavbu silnic Praha zásadně nesouhlasí s obdobným informováním veřejnosti. K odborné oponentuře článků týkajících se výstavby dopravní infrastruktury nabízíme konzultační pomoc.
Ing. Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha
www.sdruzeni-silnice.cz